راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا بیمناک

اتحاد استراتژیک

چین و روسیه است

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

 

سفر جو بایدن به اروپا، که در 16 ژوئن با ملاقات و گفتگو با ولادیمیر پوتین به پایان رسید به چه اهدافی دست یافت؟ آیا اتحاد اروپا با امریکا برای مقابله با چین را می توان یک دستآورد به حساب آورد؟

بایدن هنگام ورود به پایگاه هوایی "میلدنال" در جنوب شرقی انگلیس فریاد زد."ما باز گشتیم".

البته باید یاداور شد که ایالات متحده هرگز اروپا را ترک نکرده بود. رئیس جمهور ایالات متحده قصد داشت از فرصت اولین سفر اروپای خود استفاده کند تا به طور نمادین به چهار سال سیاست تهاجمی  تهدید و تحریم دونالد ترامپ علیه کشورهای اروپا پایان دهد و آنها نیز در برابر قدرت نظامی پیشرو جهان ضامن امنیت اتحادیه اروپا از طریق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تعظیم کنند .

جو بایدن پیش از دیدار و گفتگو با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و آغاز اجلاس سران 7 کشور بزرگ سرمایه داری  در"کورن وال" جنوب غربی انگلیس گفت: "دموکراسی ها در سراسر جهان متحد شده اند تا با دشوارترین چالش ها روبرو شوند".

روابط تجاری، صنعتی و نظامی ایالات متحده  با اروپا گره خورده است. اولین فروشنده تجاری برای شرکت های چند ملیتی که حالا با رقابت چین روبرو شده، واشنگتن است. رقابتی که نظامی، جمعیتی و عقیدتی نیز هست.

در پشت لبخند و سخنان آرامبخش جو بایدن، فشارهای ایالات متحده در ماههای اخیر در پشت صحنه و در راهروهای کاخ های اروپا جریان دارد. این فشارها دیپلمات های اروپائی را هدف گرفته که نسبت به روابط با چین نظر مثبت دارند. تماس های مخفیانه و پنهان با پکن در هر دو طرف اقیانوس اطلس در حال افزایش است و این تنها شامل اروپا نمی شود بلکه خود امریکا را هم شامل می شود.

 وزیر دفاع ایالات متحده "لوید آستین" در پنتاگون گفت: پس از 20 سال، اکنون استراتژی مقابله با خطر عراق، افغانستان یا سازمانهای تروریستی (القاعده یا "دولت اسلامی) دیگر کاربرد ندارد. قدرت نظامی چین و مقابله با آن در اولویت قرار گرفته است. وزیر دفاع امریکا می گوید: "تلاش های من اجازه می دهد تا شبکه متحدان و شرکای ما برای تقویت قدرت بازدارندگی، تسریع در توسعه مفاهیم عملیاتی جدید، قابلیت های در حال ظهور و استقرار جدید نیروهای ما احیا شود" .

غول های تجاری، دست به دست هم با صنایع دفاعی و آژانس های اطلاعاتی هماهنگ می شوند.

"اریک اشمیت"، رئیس سابق گوگل و رئیس فعلی کمیسیون "هوش مصنوعی" امنیت ملی ایالات متحده، در پایان ماه مه به شبکه بی بی سی گفت که درگیری ژئوپلیتیکی- استراتژیک با چین اجتناب ناپذیر است و ما هم اکنون در میانه این درگیری هستیم. پیروزی زمانی قطعی است که منابع خود را جمع آوری کنیم تا استراتژی های ملی و جهانی را برای پیروزی در هوش مصنوعی به کار ببریم. اگر این کار را نکنیم، در آینده با مشکلات جدید روبرو خواهیم شد".

آیا  ایالات متحده، پیشگام استفاده از "هوش مصنوعی" برای تشکیل پرونده علیه شهروندان و جاسوسی علیه نه تنها رقبا بلکه متحدان است؟، آیا رقابت برای سلطه بر جهان به معنای مماشات با روسیه است؟

 امریکا درعین خصومت و رقابت های نظامی - صنعتی و  فروش سلاح های خود در اروپای شرقی (لهستان، کشورهای بالتیک، اوکراین و غیره) نیاز به تنش با مسکو  نیز دارد؟

برخی استراتژیست های پنتاگون و وزارت امور خارجه امریکا خواستار آرامش و سیاستی اند که مانع تشکیل محور قدرتمند چین و روسیه شود.

جو بایدن در دیدار با ولادیمیر پوتین در ژنو به وی اطمینان داد که خواهان "درگیری با روسیه" نیست و چنین سیاستی را دنبال نمی کند بلکه خواهان رابطه ای پایدار و قابل پیش بینی است. معنای این وعده، همان سیاست جلوگیری از اتحاد چین و روسیه است زیرا مقابله با چین امروز استراتژی امریکاست!

.https://www.humanite.fr/diplomatie-leurope-au-coeur-de-la-guerre-entre-pekin-et-washington-710537

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 792  -  2 تیر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت