راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گزارش اومانیته

امید مردم ایران

به ج. اسلامی

زنده خواهد شد؟

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

قرار است بزودی دور هفتم مذاکرات وین که همه طرف های مذاکره امیدوارند دور پایانی این مذاکرات باشد آغاز خواهد شد. وزیر خارجه امریکا در جریان سفر به فرانسه پس از مذاکره با وزیر خارجه فرانسه در یک کنفرانس خبری گفت:

ما در حال ورود به مرحله سختی هستیم، "که" به تصمیماتی شجاعانه نیاز دارد." ما انتظار داریم كه مقامات ایرانی تصمیمات نهایی و مسلماً دشوارخود را بگیرند تا کنفرانس وین خاتمه یابد.

ایران "پنهان و اشکار" خواهان لغو همه تحریم هاست و تضمین های قانونی برای وادار کردن واشنگتن به عدم تکرار اقداماتی نظیر اقدام دونالد ترامپ برای لغو قرارداد است.

در این میان "بایدن" تحت فشار مخالفان جمهوری خواه خود و "تند روهای" دموکرات هائی است که با اسرائیل همآهنگ هستند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا زیر همین فشار یکشنبه گذشته با همتای اسرائیلی خود، "یایرلاپید"  دیدار کرد. وزیر خارجه ای که قرار است دو سال دیگر پست نخست وزیری را اشغال کند. دولت جدید اسرائیل نیز زیر فشار نخست وزیر سابق "نتانیاهو" ست و به همین دلیل عملا سیاست دولت قبلی علیه ایران را ادامه میدهد.

همزمان با این فشارها و نگرانی های ناشی از به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین، اتحادیه اروپا  با قبول اختلافات بین طرفین هنوز امیدوار به توافق اتمی با ایران است.

ایران نیز چندان امیدوار به نتیجه مذاکرات وین نیست و با پیش بینی شکست این مذاکرات و یا با هدف ادامه برنامه اتمی خود مدتی پس از توافق وین، بسرعت از نظر اقتصادی به چین و از نظر نظامی به روسیه نزدیک می شود و با چین یک قرار داد استراتژیک چند میلیارد دلاری امضا کرده است. ایران که میداند به محض ادامه برنامه اتمی خود و عدول از توافق احتمالی وین با محاصره شدید اقتصادی روبرو خواهد شد، روی قرار داد 25 ساله اقتصادی خود با چین حساب کرده است. حتی در سالهای اخیر که ایران تحریم شد اقتصاد آن بشدت ضربه دید و بیشتر شرکت های خارجی و حتی شرکت های چینی ناچار به ترک ایران شدند.

آخرین انتخابات ریاست جمهوری، که ابراهیم رئیسی در آن به ریاست جمهوری رسید و حضور محدود مردم دراین انتخابات، موقعیت حکومت را هم در ایران و هم در خارج از ایران با دشواری دیگری روبرو کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری در ایران .....ابراهیم رئیسی ـ رئیس قوه قضائیه پس از یک مبارزات انتخاباتی ناموزون در میان نارضایتی عمومی مردم، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ایران در برابر سه نامزد دیگر پیروز شد.  نارضایتی مردم ازانتخابات گواه شکاف فزاینده بین مردم ایران و ماهیت رژیم را نشان میدهد تهران (ایران)، گزارشگر ویژه ما (اومانیته) که برای انتخابات به ایران اعزام شده بود در گزارش خود نوشت که اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری با بی تفاوتی عمومی روبرو شد.

در خیابان های تهران، نه راهپیمائی و مراسمی از طرف طرفداران رئیس جمهور اینده دیده شد و نه شادی از طرف مردم .با این وجود او ادعا کرد که می خواهد "دولت مردمی برای یک ایران قدرتمند" را تشکیل دهد.

آمار رای دهندگان انتخابات بی تفاوتی برخی و نگرانی عمومی مردم از این انتخابات راداد. رسما اعلام شد که رئیس جمهور جدید 61.9 درصد آراء شرکت کنندگان درانتخابات را بدست آورد. میزان شرکت کنندگان در این انتخابات کمتر از نیمی از دارندگان حق رای بود و رئیس جمهور جدید این در صد را از نیمه از شرکت کنندگان انتخابات بدست آورده است. همچنین رسما اعلام شد که 4 میلیون از 28 میلیون رای ریخته شده به صندوق های رای نیز سفید یا باطله بوده است. مطابق این ارقام رسما اعلام شده، رئیس جمهور جدید 61.9 در صد 24 میلیون رای واقعی ریخته شده به صندوق های رای را بدست آورد و این درحالی است که جمع دارندگان حق رای نزدیک به 60 میلیون ایرانی است.

بدون شک می توان گفت که مقامات از اهمیت سیاسی این نتایج آگاه بودند. آیت الله خامنه ای رهبر ایران ادعا کرده بود که "برنده بزرگ" انتخابات "ملت ایران است که یک بار دیگر در برابر تبلیغات رسانه ای دشمن ایستاد، اما در حقیقت، ایرانی ها با گوش نکردن به سخنان رهبر جمهوری اسلامی  به سادگی درک خود از آینده نامعلوم خود و فرزندانشان را نشان دادند.

نتیجه انتخابات ضربه ای به قدرت پنهان در جمهوری اسلامی بود و در صورت نرسیدن به تفاهم در مذاکرات وین زندگی عموم مردم سخت تر خواهد شد.

ترامپ با خروج از توافق هسته ای ایران در سال 2018، ضربه سنگینی به دولت حسن روحانی زد. هیچ یک از طرفین "محافظه کار" و "فوق محافظه کار" از نظر افکار عمومی ایران اعتبار ندارند. در چنین شرایطی وظیفه ابراهیم رئیسی که جانشین حسن روحانی خواهد شد سخت و دشوار است. هرچند که ازحمایت كامل رهبر جمهوری اسلامی برخوردار است. وی پس از اعلام نتایج انتخابات با قالیباف رئیس مجلس دیدار کرد و دراین دیدار گفت: "انشاالله ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا امید در قلب مردم زنده شود!"

 

. https://www.humanite.fr/iran-ebrahim-raissi-elu-president-avec-un-taux-dabstention-record-711545

 

https://www.humanite.fr/nucleaire-les-etats-unis-et-liran-font-monter-les-encheres-712606

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 793  - 9 تیر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت