راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بایدن در گرداب

مانور سیاسی

در خلیج فارس

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

گام های محتاطانه ای در جهت نزدیک شدن روابط آمریكا و ایران برداشته می شود، اما روابط بویژه به دلیل حفظ تحریم های اقتصادی همچنان پرتنش است. متحدان آمریکایی باید در استراتژی منطقه ای خود تجدید نظر کنند.

در حالی که همچنان در روابط بین الملل، بویژه در خاورمیانه احتیاط لازم است، تحولات جدید مربوط به قدرت هسته ای ایران موجب برخی خوش بینی ها  می شود... 

جو بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی قول داده بود که کشورش به توافقنامه موسوم به "برنامه جامع اقدام مشترک" ــ ژ ث پ او آ ــ که در 14 ژوئیه 2015 در وین، امضا شد بازگردد.

توافق نامه ای که توسط کشورهای 1 + 5 (5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد - ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه و انگلستان - به اضافه آلمان) و همچنین اتحادیه اروپا و ایران منعقد شده است.

در سال 2018، دونالد ترامپ از برجام خارج شد و بار دیگر "بالاترین سطح ممکن تحریم های اقتصادی" را علیه ایران اعمال کرد .

رئیس جمهور جدید ایالات متحده در واقع فرایندی را برای احیای مجدد این معامله هسته ای آغاز کرده است، اما بر خلاف آنچه در بیانیه های انتخاباتی وی مطرح شد، هدف او بازگشت به اصول اولیه برجام  نیست. جو بایدن گفت که این امر فقط در مورد بازنگری در برنامه هسته ای ایران نیست بلکه شامل مسئله موشک بالستیک و نگرش منطقه ای ایران نیز می شود. برای ایران، این یک شرایط غیرقابل قبول است.

امریکا اعلام کرد که دعوت اتحادیه اروپا برای گفتگو با حضور تهران را با هدف یافتن راه حل   مجدد  برای بازگشت امریکا به توافقنامه هسته ای  پذیرفته است.

روسیه با احتیاط از این اقدام دولت جدید ایالات متحده استقبال كرد. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: "این اقدام  خوبی است که  تحریم ها کاهش یابد، (...) ما آن را گامی  مثبت میدانیم .

فشار تحریم ها گفتگو در مورد برنامه هسته ای ایران را به بن بست می کشاند .

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفت:

"بهتر است رئیس جمهور آمریكا با خاتمه دادن به سیاست "فشار حداكثری" ترامپ و بازگشت به توافق رها شده توسط سلف خود، راه بهتری را انتخاب كند. اگر رئیس جمهور جدید امریکا این سیاست را دنبال کند، ایران نیز به اجرای کامل تعهدات خود در توافق هسته ای بازخواهد گشت. درغیر اینصورت این فرصت از دست خواهد رفت.

اعلامیه ها، اقدامات متعدد از هر دو طرف، پیشرفت های گفتگوهای احتمالی را به عقب می اندازد . بعنوان مثال، ایران بازرسی از برنامه هسته ای خود توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی را محدود کرد.

ژنرال "کنت مک کنزی"، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده "سنترم" در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان گفت:

ما باید "پایگاه های امنیتی خود در عربستان سعودی را باپیش بینی تنش با ایران حفاظت کنیم. "

تهران و واشنگتن بدنبال یافتن یک استراتژی در این وضعیت  انفجاری هستند. بویژه که  خلیج فارس و تنگه هرمز، کریدوری دریایی بین ایران و عمان، منتقل کننده نفت به بازارهای انرژی آسیا، اروپا و آمریکای شمالی است.

تنش های شدید ثبت شده در سال های اخیر و همچنین جنگ در یمن موضوع روابط ایران و آمریکا را در بغرنجی بیشتری فرو برده است. همچنان که تضادها میان ایران و عربستان، دو کشور مدعی سلطه بر منطقه را تشدید کرده است.

اگر ایالات متحده به دنبال پیگیری کاهش ارتش خود در خاورمیانه است باید راهی برای کاهش تنش در خلیج فارس و آرام کردن عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل  پیدا کند، مگر آنکه روی جنگ حساب کرده باشد.

سیاست کاهش ارتش امریکا در خاورمیانه نیازمند توافق با ایران  بر سر فعالیت های هسته ای این کشور است. به همین دلیل است که جو بایدن در صحبت با نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو با احتیاط و سرد برخورد کرد. او معتقد است که پادشاه عربستان سعودی درعمل بن سلمان ولیعهد این کشور است و باید او را با سیاست های نوین امریکا همآهنگ کرد. رابطه دوباره قطر با سعودی ها و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس و بازگشت این کشور به شورای همکاری خلیج فارس شاید گامی در همین جهت باشد.

قطر که یک میدان گازی بزرگ مشترک با ایران دارد، اکنون برای بازگشت به توافق هسته ای ایران در تلاش است تا تنش ها را در منطقه کاهش دهد. ژنرال "مک کنزی" اعلام کرد که مقامات قطر ممکن است به تلاش های میانجیگری بین ایران و ایالات متحده کمک کنند.

قطر می تواند با سهولت بیشتری  نقش میانجی بین ایران و امریکا را عهده دار شود زیرا اروپایی ها محبوبیت چندانی در میان مقامات ایرانی ندارند. ایران اروپا را متهم میکند که هیچ اقدامی برای مقابله با تحریم های آمریکا انجام نداده است!

https://www.humanite.fr/joe-biden-et-le-nucleaire-iranien-decryptage-des-enjeux-700642...

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 777  -  13 اسفند ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت