راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

الجزایر زیر بار

استبداد جانشین

استبداد بوتفلیقه نمیرود

تدوین- الناز گرجی

 

مردم الجزایر به این اعتقاد رسیده اند که رئیس جمهور این کشور که پس از سرنگونی "بوتفلیقه" در یک جنبش عظیم سراسری سرنگون شد، از اهداف جنبش اصلاحی کشور منحرف شده است.

رئیس جمهور می گوید که می خواهد "سیاست اقتدار" را دنبال کند و در تلاش است تا اعتراضات مردم را خنثی کند و برای رسیدن به این هدف از مردم میخواهد که به او اعتماد کنند.

در پاسخ رد به این درخواست رئیس جمهور، سه شنبه هفته گذشته چند صد هزار جوان به کوچه های افسانه ای بازار سنتی الجزیره که سمبل جنبش اعتراضی مردم در سال 2019 است سرازیر شدند. نیروهای امنیتی و پلیس نتوانستند جلو حرکت آنها را در پایتخت بگیرند.

بدنبال این حضور مسالمت آمیز خیابانی، رئیس جمهور در مصاحبه ای که از تلویزیون پخش شد ادعا کرد که "خواسته های جنبش برآورده خواهد شد و تاکید کرد که برای اومهم نیست که در سالگرد جنبش 57 میلیون ها نفر از مردم این کشور به او اعتمادی ندارند و خواهان کنار رفتن او هستند. مردم برای گرامیداشت آن جنبش انقلابی به خیابانها امدند و برخی دیگر هم  به دلایل دیگر اما همه مردم  با خواسته های تظاهر کنندگان موافق  نیستند."

برای معتزضان این مسئله مطرح است که ایا رئیس جمهور به تعهدات خود وفادر خواهد ماند؟ مردم اطمینانی به انتخابات ریاست جمهوری نداشتند. اکثر احزاب سیاسی در انتخابات شرکت نکردند. نرخ  مشارکت بسیار پائین بود.

 رئیس جمهوردر مصاحبه خود افزود: هر خواسته ای که معتزضان داشته باشند برای من مهم نیست، برای من کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری برای نجات جمهوری به پای صندوق های رای رفتند و شمار آنها 10 میلیون الجزایری است اهمیت دارند. اکنون هم انتخابات پارلمانی در پیش است. مشارکت در هر سطحی که باشد مهم نیست، مهم برگزاری انتخابات است.

واقعیت اینست که لحن رئیس جمهور مدتهاست تغییر نکرده است. او مدعی است که گروهی در كشورهای اروپایی آموزش شورش می بینند و وقتی به کشور باز می گردند شعارهائی علیه کل نظام میدهند و خواهان براندازی هستند.

روزنامه فرانسوی اکسپرسیون، نزدیک به قدرت، نوشت: "این روش ها قدیمی است. بر خلاف شعارهایی که در تظاهرات میدهند واردات بیش از حد و غیرموجه نیست و ما نه 60 میلیارد دلار بلکه فقط  8 میلیارد دلار واردات داشته ایم. درآمد نفتی ما در سال 2020 و علیرغم کاهش قیمت، هر بشکه 24 میلیارد دلار بود و  این سه برابر نیاز ما است.

در نهایت رئیس جمهور می گوید مردم بار دیگر به خیابان ها آمدند و ما به خواسته های آنها پی بردیم. بنابراین ادامه بحث و مشاجره بیهوده است."

خوش بینی های رئیس جمهور زمینه های عینی ندارد و جنبش تحولات که آن را "جنبش هیراک" می نامند و احزاب مترقی الجزایر نیز با آن همراه هستند همچنان بر ضرورت تحولات بنیادین در الجزایر تاکید می کند. آیا رئیس جمهور خواهد توانست مخالفت ها را خنثی کند؟ آیا انتخابات زود هنگام و حضور هیراکیست های جوان به همراه احزاب طرفدار این جنبش تن به عقب نشینی در برابر رئیس جمهور و خیزهایش برای به گفته خود او "اقتدار" که اسلام گرایان افراطی نیز از او حمایت می کنند عقب نشینی خواهند کرد؟

انتخابات زود هنگام شاید برای این سئوالات پاسخی بیابد.

مبازه نیروهای دمکراتیک با هواداران رئیس جمهور بسیار فشرده است. رئیس جمهور عملا همان سیاست سلف خود "بوتفلیکا" را دنبال میکند و از حمایت ارتش نیز برخوردار است .

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 779  -  20 اسفند ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت