راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اکراین آماده حمله

به  دو جمهوری مستقل

در شرق این کشور

راشاتودی- ترجمه نعمت بوستانی

 


 

 از اواخر ماه ژانویه حملات توپخانه ای، پرتاب مین و خمپاره بطرف جمهوری خلق دونتسک توسط ارتش اکراین شدت گرفته است. از آن پس، هم در دونتسک و هم در اکراین، صحبت از یک حمله غریب الوقوع و همه جانبه نظامی علیه دو جمهوری مردمی لوگانسگ و دونتسک، مناطق هم مرز با روسیه، به میان آمده است.

از ابتدای سال جدید، مأموران ویژه ناظر بر آتش بس سازمان امنیت و همکاری اروپا در منطقه، بیش از 2 هزار مورد نقض آتش بس را اعلام کرده اند. گستردگی حملات توپخانه و خمپاره را می توان با حوادث 3 مارس در نظر گرفت. در این روز نیروهای مسلح اوکراین، با استفاده از خمپاره های 82 میلی متری، گلوله باران مهیب شهرک لنینسکی را زیر آتش گرفتند. در مجموع بیش از 100 موشک به سمت این شهرک شلیک شد. روزهای شنبه و یکشنبه حملاتی در حومه شمالی دونتسک، در منطقه «مرکز ولوو» و همچنین در مسیر ماریوپول صورت گرفت.

 در ارتباط با تشدید عملیات نظامی ارتش اوکراین، ادوارد باسورین، معاون فرمانده شبه نظامیان جمهری خلق دونتسک گفت، هفته گذشته 9 شهرک این جمهوری مورد حمله نیروهای مسلح اوکراین قرار گرفتند.

 دنیس پوشیلین، رهبر جمهوری مردمی دونتسک، هفته گذشته مصاحبه ای انجام داد که در آن در مورد آماده شدن اوکراین برای یک جنگ همه جانبه سخن گفت. به گفته وی، اوکراین نیروهای مزدور و خرابکارانی را که تحت آموزش مربیان خارجی قرار دارند برای نفوذ به جمهوری دونتسک فرستاده است.

 مقامات این جمهوری مردمی، تصمیم خود را مبنی بر حفاظت از مردم در برابر«ترور اکراین» گرفته‌ اند. در تاریخ 3 مارس، با تصمیم سرفرماندهی نیروهای مسلح دونتسک، فرمان سرکوب آتش افروزی نیروهای مسلح اوکراین داده شد. این تصمیم در شرایطی است که ناظران بین‌المللی، واکنشی از نقض آتش بس توسط اوکراین از خود نشان نمی‌دهند.

اخیراً والری پوتسلوویکو، مشاور وزیر کشور اوکراین، در برنامه کانال تلویزین این کشور گفت، استراتژی ما جهت تصرف دنباس، قبلاً تنظیم گردیده است و آمادگی اجرای آن را نیز داریم. لازمه اجرای استراتژی پس گرفتن شرق کشور، فرمان رئیس جمهور و تصمیم راد، ( پارلمان اکراین.م) می‌باشد. لذا ما امیدواریم، قبل از آن «روسیه نیروهای نظامی خود را از دنباس خارج کند!».

مرتبط با مسله دونباس، سمیون باگداساروف، کارشناس نظامی و دانشمند سیاسی روسیه، در کانال تلگرامی خود نوشت، خطر بسیار جدی جمهوری های مردمی دنباس و لوگانس را تهدید می‌کند. چنانچه این دو جمهوری از یک متحد قوی و قابل اعتماد برخوردار نباشند، شکست آن‌ها حتمی است. به گفته باگداساروف، تعادل قوا بین اکراین و دنباس، با برتری عددی و تجهیزات نظامی ارتش اکراین، پیروز میدان جنگ اکراین خواهد بود.

این کارشناس نظامی معتقد است، لوگانس و دونتسک، بر اساس تجربه پیروزی های آنها در سال های 2014 و 2015 ، قدرت خود را بیش از حد ارزیابی می کنند و نقاط قوت اوکراین را دست کم می گیرند. اکنون در سرزمین تحت کنترل جمهوری ها، امکانات کافی ساختار دفاعی وجود ندارد که بتواند به مدافعان آنها کمک کند تا از حمله اوکراین جلوگیری کنند، چرا که این دو جمهوری فاقد ساختارهای مهندسی و قدرتمندی می باشند.

 باید توجه داشت که کرملین تاکنون واکنش ملایمی نسبت به اوضاع دونباس از خود نشان داده است. پیسکوف، دبیر مطبوعاتی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه چندی پیش یادآوری کرد، اوضاع منطقه توسط روسیه به دقت در حال تجزیه و تحلیل است و ابراز امیدواری کرد که رهبری اوکراین بتواند واحدهای فعال در منطقه را از اقدامات تحریک آمیز بیشتر و تشدید تنش ها باز دارد.

با این حال لحن آرام مسکو نباید کسی را فریب دهد. اگر ارتش اوکراین یک عملیات تهاجمی جدی را آغاز کند روسیه قطعاً کنار نمی ماند و تماشاگر صحنه نخواهد بود. علاوه بر این، با توجه به هشدار ولادیمیر پوتین در یک تماس مستقیم در سال 2018 با کیف همه چیز را روشن کرده است. رئیس دولت روسیه در آن زمان خاطرنشان كرد: «اگر ارتش اکراین دست به حمله نظامی علیه دونباس بزند، عواقب بسیار سنگینی متوجه دولت اوكرائین خواهد بود!

 

 https://russian.rt.com/opinion/840292-babickii-ukraina-donbass-obostr

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 780  -  27 اسفند ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت