راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مسابقه روسیه سیتزی

میان دو جمهوری

چک و لهستان

یونگه ولت

ترجمه و تدوین: عسگر داوودی

 

 

اختلاف دیپلماتیک بین جمهوری چک و روسیه در ظاهر به وقوع انفجارهایی مربوط می شود که در سال 2014 در یک انبار مهمات جمهوری چک بوقوع پیوسته و منجر به کشته شدن دو تن از کارکنان آن محل شده است. اکنون پس از گذشت 6 سال دولت جمهوری چک به ناگهان عامل این انفجار را روسیه معرفی تشخیص داده است. گفته می شود هدف این انفجارها، کالاهای یک فروشنده اسلحه بلغارستانی بوده است و قرار بوده سلاح ها به اوکراین ارسال شود. همچنین در دسامبر 2014 یعنی دو ماه پس از اولین انفجار، انفجار دیگری نیز در همان انبار بوقوع پیوسته است که در نتیجه آن کل روستائی که انبار سلاح ها در آن مستقر بوده، به طور موقت تخلیه شده است. منبع اصلی انتشار این خبر پلیس جمهوری چک بوده است. ادعا شده، دو مامور مخفی روسیه عامل این انفجار بوده اند. پس از آن «آندره بابیچ» نخست وزیر جمهوری چک از «سوءظن معقولی» سخن گفته است که به خاطر انفجار در یک انبار مهمات قدیمی در منطقه وربتیک بوجود است.

از طرفی رسانه های چک نوشته اند که سرویس اطلاعات نظامی چک «هیچ مدرک مستقیمی» ارائه نداده است که دو مامور روسی واقعا وارد محوطه انبار شده اند، رئیس سابق سرویس اطلاعات نظامی چک، «آندور ساندور» نیز به طور غیر مستقیم نسبت به ادعای های مطرح شده از طرف پلیس، ابراز تردید کرده است. او امیدوار است همکارانش در اداره پلیس «واقعاً شواهد محکمی»ارائه دهند. سایت «دویچه وله» به زبان لهستانی، روز یکشنبه گذشته به نقل از رئیس سابق سرویس اطلاعات نظامی چک نوشت: اگر این اتهامات واقعی باشند، به این معنی خواهد بود که «آنها در کرملین دیوانه شده اند» باید توجه کرد که دیپلماسی روسیه در غرب، علیه تمام انتقادها و اتهامات، همواره عاقلانه رفتارکرده است. بنابر این عقیده رئیس سابق سرویس اطلاعات نظامی چک در واقع به این معنی است که این ادعاها قابل قبول نیست.

روسیه این ادعاها را پوچ و بخشی از ادعاهای «یک کمپین توطئه» برای مسموم کردن روابط دیپلماتیک مسکو و کشورهای اروپای شرقی ارزیابی می کند.

دولت پراگ بلافاصله پس از انتشار این خبر حمایت شرکای ناتو را دریافت کرده است. بدین ترتیب ناتو روز پنجشنبه گذشته «همبستگی کامل» خود را با جمهوری چک اعلام کرد و «نگرانی عمیق خود را از اقدامات بی ثبات کننده روسیه» در دیگر کشورها ابراز داشت. با این حال ناتو هیچ اقدام عملی علیه مسکو اعلام نکرده است. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز روز پنجشنبه در تماس تلفنی با «آندره بابیچ» نخست وزیر چک «همبستگی» خود را در این رابطه اعلام کرد. باید توجه داشت که احزاب راستگرا نیز در جمهوری چک به روسیه ستیزی دامن میزنند، درحالیکه نیروی های چپ و کمونیست کشور مخالف دشمنی با روسیه می باشند.

«وویچ فیلیپ» دبیر اول 66 ساله حزب کمونیست «بوهم و موراویا» که وکیل و متولد جمهوری چک است در مصاحبه می گوید:

یونگه ولت: «لئو لورار» نائب رئیس گروه پارلمانی حزب کمونیست «بوهم و موراویا» در پارلمان جمهوری چک،اعلام کرده است، حزب کمونیست « بوهم و موراویا» تنها جریان سیاسی فعال در صحنه جمهوری چک است که به نفرت پراکنی علیه روسیه دامن نمی زند.

«وویچ فیلیپ»: نه تنها «لئو لوزار» نائب رئیس گروه پارلمانی حزب کمونیست«بوهم و موراویا»، بلکه حزب ما نیز کلیه اتهامات بی اساس مربوط به دخالت روسیه در انفجار در انبار در منطقه «وربتیک» رد می کند. ما خواستار بررسی بی طرفانه موضوع انفجار در انبار مهمات و مجازات عاملان آن حتی با وجود اینکه از زمان واقعه شش سال گذشته است، می باشیم.از بیش از شش سال است. ما طرفدار تحقیقات و همکاری مشترک بین نیروهای امنیتی مربوطه جمهوری چک، بلغارستان و فدراسیون روسیه هستیم.برای روشن شدن موضوع هستیم.چون که ما با وخامت روابط روسیه و جمهوری چک مخالفیم.

سوال: دلیل رفتار مخالف خوانی مسئولین سیاسی جمهوری چک در این برهه زمانی چیست؟

جواب: دو دوره انتخاباتی در کشور پیش رو است. احزاب سیاسی متاثر از منافع آمریکا و نیز برخی از نیروهای طرفدار اتحادیه اروپا بمنظور پیش افتادن در این دو انتخابات، به ایجاد اختلاف دامن می زنند. و بدین ترتیب با ایجاد وضعیتی مصنوعی کوشش می شود تا با گل آلود کردن آب، ماهی دلخواه خود را صید کنند. تمام تلاش مخالفان ضد چپ و ضد روسیه این است که در انتخابات پارلمانی ماه اکتبر توجه انتحاب کنندگان را به خود جلب کنند. آنها برنامه توسعه سازنده ای ندارند، این نیروها چون برنامه قانع کننده ای برای جلب انتخاب کنندگان ندارند، می کوشند تا با جنجال سازی های مصنوعی انتخاب کنندگان را به خود جلب کنند.

سوال: حزب شما پس از تغییرات سال 1989 با روی کار آمدن «دولت بابیچ» از او حمایت کرد اما حزب در تاریخ 15 آپریل امسال اعلام کرد که به دلیل عملکرد های غلط «دولت بابیج» دیگر از این دولت حمایت نمی کند. سوال این است که آیا در مدت زمان توافق نتیجه مثبتی نیز از این حمایت خود گرفته اید؟

ج: حزب ما با طرح و ارائه و اجرای هفت ماده در برنامه کاری مشترک توانست در زمان اتحاد با دولت «آندره با بیچ» موفقیت هائی کسب کند. اما کوشش ما برای افزایش باز هم بیشتر سهم دولت در اقتصاد و گسترش بخش دولتی ناموفق بود. ما متاسفانه نتوانستیم دولت را وادار کنیم تا یک بانک کاملا دولتی به منظور حمایت از اقشار تهی دست راه اندازی کند و یا در بخش بیمه های درمانی به نفع همین اقشار نامبرده اصلاحات عمیقی انجام دهد. با توجه به موارد ذکر شده و مقاومت دولت علیه اصلاحات مورد نظر ما، حمایت از دولت را دیگر غیر ضروری تلقی می کنیم.

س: آیا هیستری ضد کمونیستی موجود در جمهوری چک نشاندهنده افکار عمومی است یا اینکه نتیجه اعمال نظر سیاستمداران راستگرا و حامیان سرمایه دار آن ها است؟

ج: هیستری ضد کمونیستی جاری که از طرف طیف راست حکومتی و حامیان سودبر آنها در کشور است نتیجه سی سال منفی بافی و دشمنی راستگرایان می باشد که کوشش می کنند با انواع حیله ها از جمله جعل تاریخ، جعل مبارزات ضد فاشیستی جنگ کبیر میهنی سال 1945 و انکار دستاورد های همکاری های دو کشور روسیه و چک به احساسات ضد روسی دامن بزنند.

س: در اکتبر امسال انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد. مطالبات اصلی شما در این دوره از انتخابات چیست؟ فکر می کنید موفقیت هائی داشته باشید؟

ج: وضعیت به گونه ای است که فقط آرزوهای انتخاباتی خود دولت برآورده نخواهد شد. نتیجه انتخابات به عملکرد های ما در دفاع از حقوق زحمتکشان ربط خواهد داشت. و اینکه موفق شویم تا همکاری های هرچه بیشتری را برای «ملل اسلاو» فراهم کنیم.کوشش ما این است که در همدردی و همکاری با اکثریت جامعه، پیشروی نیروهای سیاسی ضد «روس» را در کشور متوقف کنیم!

 

این مطلب ازگزیده 4 مقاله منتشره در یونگه ولت تنظیم شده است.

26.04.2021: »Wir sind gegen Verschlechterung der Beziehungen

« (Tageszeitung junge Welt)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 784  -  8 اردیبهشت 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت