راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رهبران

سرمایه داری جهان

کجا و چگونه

برگزیده می شوند!

دکتر م. فرهمند

 

 

با هدایت مجمع جهانی اقتصاد (معروف به مجمع "داووس")، "آنا لنا بربوک" جانشین شایسته برای مرکل صدراعظم آلمان خواهد بود؟

همین مجمع که سالانه با شرکت نمایندگانی از بزرگترین شرکت‌های اقتصادی فراملیتی و کارگزاران سیاسی آنها در منطقه "داووس" سوئیس تشکیل می‌شود، آنگلا مرکل صدر اعظم کنونی آلمان را بعنوان یک نخبه سیاسی جوان برگزیده و حمایت کرده بود! این نمونه، در اغلب کشورهای بزرگ سرمایه داری تکرار شده است.

"آنالنا باربوک" که در 19 آوریل کاندیدای صدارت سبزها اعلام شد، با آنگلا مرکل، صدراعظم کنونی اشتراکاتی دارد: هر دو از اعضای سازمانی هستند که توسط پروفسور "کلاوس شواب"، بنیانگذار مجمع داووس، پایه گذاری شد. در آن زمان این سازمان نام سازمان "رهبران جهانی برای آینده" (Global Leaders for Tomorrow)  را داشت و در گزینش و عضوگیری نخبه های سیاسی فعالیت می‌کرد. آنگلا مرکل در سال 1992 عضو این سازمان شد. در آن زمان وی وزیر جوان و تازه کار وزارتخانه زنان و جوانان در آلمان بود که ظاهرا با حمایت های "هلموت کوهل" صدر اعظم پیشین آلمان، بعنوان شخصیتی جسور و دارای توانایی های گوناگون ارزیابی شده بود. احتمالا به توصیه او و لابی صنایع بزرگ آلمان، مرکل به عضویت سازمانی درآمد که بعدها، در سال 2014 با نام "رهبران جوان جهان "(Young Global Leader)  به کار خود ادامه داد.

این سازمان در حال حاضر دارای 1400 عضو از 120 کشور جهان است. مرکل محصول دور اول برنامه موسوم به رهبران جهانی برای فردایی نو بود.  در دور اول، نخست وزیر سابق اسپانیا "ازنار" رئیس سابق کمیسیون اتحادیه اروپا، "باروسو" نخست وزیر سابق انگلیس "بلر" و وزیر دارایی سابق او "براون" و همچنین نخست وزیر سابق فرانسه "سارکوزی" نیز حضور داشتند.

برگزیدگانی مانند "آنا لنا بربوک" که اکنون محتمل ترین صدراعظم آینده آلمان شناخته می شود نزدیک به 41 سال دارد و جدا از تحصیلات دانشگاهی و دوره های آموزشی که خود گذرانده، یک دوره آموزش 5 ساله مدیریت را نیز به پایان رسانده است. دوره ای که بودجه آن توسط بنیاد "داووس" برای رهبران جهانی تأمین می کند تا تحت نظر بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد، "كلاوس شواب" و با كمك های مالی شركت های بزرگ آموزش ببینند. برای نمونه بودجه سالانه بنیاد برای رهبران جوان جهانی در سال  2018/19، نزدیک به 4.5 میلیون فرانک سوئیس بوده است.

رهبران جوان جهانی همه ساله دوره های آموزشی اجرایی و رهبریت 10 روزه منحصر به فردی را در مدرسه "جان اف کندی" در دانشگاه هاروارد می بینند. بنابراین، در حالی که آماده می شوند مسئولیت بیشتری را به عهده بگیرند، به جدیدترین دانش در زمینه اقتصاد، سیاست و مدیریت در مورد مسائل جهانی مجهز میشوند. البته در این دوره 10 روزه تماس های با نخبگان ایالات متحده که به هاروارد وارد و خارج می شوند، برنامه ریزی و سازماندهی می‌شوند.

همه ساله در تابستان، نخبگان جوان به جلسات مجمع داووس دعوت می شوند. در سال 2019 این جلسه در چین برگزار شد. علاوه بر این، جلسات منظمی برای نخبگان جوان با دولت های ایالات متحده آمریکا و کمیسیون اتحادیه اروپا و جلسات اختصاصی با سران دولت ها از سراسر جهان برگزار می شود.

در سال 2016، علاوه بر رئیس جمهور فعلی فرانسه "امانوئل ماکرون"، وزیر بهداشت کنونی آلمان "ینز اشپان" در برنامه نخبگان رهبری جهان و عضویت در سازمان رهبران جوان جهان پذیرفته شد.

از جمله دیگر اعضای سازمان می‌توان از خانم "اورزولا فون در لاین" رئیس کنونی کمیسیون اتحادیه اروپا و "چارلز میشل" رئیس کنونی شورای اتحادیه اروپا نام برد!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 784  -  8 اردیبهشت 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت