راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روسیه
بازیگری جهانی
که نمیتوان آن را نادیده گرفت!

ترجمه و تدوین- الناز گرجی

 

نمایندگی های روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با متهم کردن آنها به جاسوسی از این پیمان کنار گذاشته شده اند. در اجلاس گروه 20 نیز روسیه حضور کمرنگی (بصورت آنلاین) داشت.
اینها نشانه های اختلافات اساسی متعدد بین اتحاداتلانتیک شمالی و روسیه در سال های اخیر است. تحریکات غرب در اوکراین علیه روسیه، مانورهای نظامی غرب در دریای سیاه و... از جمله نشانه های این وخیم شدن روابط است که عملا موجب جلوگیری از هر گونه تلاش ها برای کاهش تنش بین نیروهای مسلح روسیه و کشورهای اتحاداتلانتیک شمالی در تعدادی از مناطق جهان شده است.
معاون رصدخانه فرانسوی- روسی می گوید: با کاهش کانال های ارتباطی، خطر سوء تفاهم و اصطکاک افزایش می یابد. عدم حضور نمایندگی روسیه در ناتو، البته به معنای قطع روابط نیست زیرا روسیه کانال های دیپلماتیک را در بلژیک و مسکو حفظ کرده است، بویژه کانال های ارتباط نظامی ویژه را. فرمانده عالی نیروهای اروپائی در ناتو در خط مستقیم با رئیس ستاد کل (ث ژ اس ) روسیه در ارتباط است هر از چند گاهی در یک مکان بی‌طرف با هم ملاقات می‌کنند.
"دیمیتری ترنین"، مدیر مرکز "کارنگی" در مسکو تحلیل می‌کند: تعلیق روابط، اگرچه نمادی از تعمیق تقابل بین دو ساختار اصلی نظامی در اروپا است، اما در واقع به یک بحران جدید تبدیل نمی‌شود. گسترش روزافزون حضور کشورهای شرقی اروپا (اوکراین و گرجستان )در ائتلاف، انتقاد اصلی وزارت خارجه روسیه به اتحاد اتلانتیک شمالی است. در میان خطوط قرمزهای تعیین شده توسط مقامات دولت های مختلف فدراسیون روسیه در بیست سال گذشته، حضور دو همسایه روسیه یعنی اوکراین و گرجستان در ناتو برای روسیه غیر قابل قبول است .حتی اگر در هر نشست ناتو بر بیانیه بخارست در سال 2008 پایبندی اعلام شود.
سرگئی لاوروف، رئیس دیپلماسی روسیه درنشست ژ20 در 31 اکتبر گفت: "ما بر حقایق تکیه می کنیم و این حقایق نشان می دهد که ناتو هیچ گونه تعاملی با ما را نمی خواهد. حتی زمانی که ما نماینده ای در ناتو داشتیم، آنها چنین چیزی را نمی خواستند. آنها می‌خواستند به ما یاد بدهند چگونه زندگی کنیم". مسکو با آگاهی از اینکه تنها ایالات متحده در داخل ائتلاف اتلانتیک شمالی تصمیم می گیرد، استراتژی خود را بر روابط دوجانبه با واشنگتن متمرکز کرده است. این یعنی وقتی که باید مستقیماً با رئیس صحبت کنید، لزومی ندارد که با زیر دستان او صحبت کنیم "
پیمان دفاعی و امنیتی"اوکوس" از روی سر اتحادیه اروپا که در 15 سپتامبر بین استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا در منطقه هند و اقیانوس آرام امضا شد، این رویکرد را تقویت کرد. خرید زیردریایی های با ظرفیت کلاهک هسته ای توسط "استرالیا" و سخنان "جو هاکی" سفیر سابق استرالیا در ایالات متحده در مورد راهی برای مقابله با قدرت چین و همچنین روسیه، در تضاد با اطمینان خاطرهاست. مسکو یک بازیگر فراموش شده و با احتیاط در منطقه نیست، از ناتو فریب نمی خورد... "نیکلای پاتروشف"، دبیر شورای امنیت روسیه، ائتلاف "اوکوس" را به نمونه اولیه ناتوی آسیایی برای دنبال کردن سیاست‌های ضد چینی و ضد روسی مقایسه کرد. در مواجهه با این خطر جدید، مسکو استراتژی نظامی خود را تغییر داده است. به جای عبور از کانال ناتو جلسات مستقیم با دولت بایدن و ژنرال های آمریکایی را ترجیح داده است. نشست جو بایدن و ولادیمیر پوتین در ژنو در 16 ژوئن گواه کامل این موضوع است. "ایگور دلانوئه" تأیید می کند "تمایل ایالات متحده برای تثبیت تنش ها ظاهر می شود. زیرا برای واشنگتن اولویت چین است"..
https://www.humanite.fr/alliance-atlantique-la-russie-mise-sur-une-strategie-bilaterale-avec-les-etats-unis-726022

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh


 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 808  - 12 آبان 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت