راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حضور خزنده

ویتنام در فرانسه

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

ویتنام می خواهد به عنوان میانجی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام نقش میانجی ایفاء کند و به همین منظور نخست وزیر این کشور "فام مین چین" در طول سفر خود به فرانسه که از 3 نوامبر آغاز می شود، تلاش خواهد کرد تا اقتصاد ویتنام را در عین  مناسبات گسترده با چین به کمک فرانسه غنی تر کند.

آسیا قطعاً مانند قبل از کووید-19 نیست. توازن ژئواستراتژیک در جهان به هم ریخته است . سفر"فام مین چین"، نخست وزیر ویتنام، که در آوریل گذشته روی کار آمد، به فرانسه  بی معنا نیست  . ژاپن و استرالیا همچنین فرانسه مشترکا در نظر دارد ضمن مطالعه پیشنهادات تدوین شده در چارچوب استراتژی هند و اقیانوس آرام برای مهار چین که عمدتا توسط ایالات متحده تهیه شده، نیازهای بازگشایی اقتصاد ویتنام پس از همه گیری بیماری کووید 19  را، برای جذب سرمایه گذاری  برآورده کنند .

"نیکلاس وارنری"، سفیر فرانسه در ویتنام در مصاحبه ای یا خبرگزاری ویتنامی گفت: "مشارکت استراتژیک ما یک مشارکت منطقه ای و جهانی است."

انتظار می رود در سفر رئیس جمهور ویتنام  چند توافقنامه با هدف ارتقاء اقتصاد ویتنام و ایجاد تعادل مجدد در میان چین و فرانسه به  امضاء برسد.

در سال 2020، ویتنام با افزایش 18.7 درصدی حجم تجارت دوجانبه به مبلغ 192.2 میلیارد دلار به رتبه بزرگترین شریک تجاری چین در میان کشورهای جنوب شرقی آسیا "آ.س .ان"  رسید.

مدتی است که  متحدان امریکا تحت فشار قرار گرفته اند تا حجم بخشی از کالاهای خود را که درچین تولید می شود به عنوان جنگ تجاری به خارج از چین منتقل کنند. "فام مین چین" باید با رئیس سندیکای "تجاری وبازرگانان" فرانسه پشت یک "میز تجاری" گفتگو کند. گفتگوئی که در آن باید روابط تجاری فرانسه و ویتنام بار دیگر تنظیم شود. آشکار است که ویتنام نمی خواهد تسلیم روابط   هند و اقیانوس آرام  شود.

"فام مین چین" پس از حمایت از پروژه های بهره برداری مشترک در چین و دریای چین جنوبی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در این کشور، مواضع طرفدارای از  چین را دارد.

بنابراین، هانوی با وجود رقابت‌های ارضی با پکن در دریای چین، باید موازنه‌ای را حفظ کند که در سطح بین‌المللی برایش ارزشمند است. نقش فرانسه به همین اندازه فشرده است.

ویتنام قصد دارد به یک شریک کلیدی در فضای هند و اقیانوس آرام تبدیل شود تا از طریق توسعه و صلح بر تنش‌های کنونی غلبه کند.

یک دیپلمات ویتنامی می گوید: رئیس جمهور ویتنام  می خواهد نقش میانجی را مانند نشست هانوی بین دونالد ترامپ و "کیم جونگ اون" در سال 2019 بازی کند. در واقع، پس از میزبانی اجلاس "آپک" (همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه) در سال 2017، مقامات ویتنامی به تحکیم جایگاه بین المللی خود ادامه می دهند. برای اجرای این جهت گیری، ویتنام به سرعت یک هیئت دیپلماتیک با نفوذ در مجامع مختلف بین المللی تشکیل داد. بنابراین، ویتنام می تواند نقشی محوری در روابط بین آسیا و اروپا ایفا کند و از اقتدارنرم ومنطقی  خود برای این کار استفاده کند.

در آغاز بحران کووید-19، هانوی صدها هزار ماسک به فرانسه اهدا کرد که برای رویارویی با این بیماری همه گیر آماده نبود. به نوبه خود، پاریس 672000 دوز واکسن "استرا زنکا" را در ماه سپتامبر در اختیار هانوی قرار داد.

این همکاری در زمینه بهداشت می تواند ادامه یابد زیرا "فام مین چین" باید از انستیتو پاستور و پلت فرم تحقیق و توسعه "سانوفی" در ویتری- سور- سن (وال-دو-مارن) بازدید کند و با فدراسیون بهداشت فرانسه- ویتنام دیدار کند که از سال 2015 حدود بیست انجمن و متخصص را گرد هم آورده است که در زمینه آموزش کادر پزشکی ویتنامی، انتقال تجربیات و اعطای تجهیزات پزشکی فعالیت می کنند.

فام مین چین در طول سفر خود  با مدیرکل یونسکو، "آدری آزولای" نیز دیدار خواهد کرد تا نفوذ فرهنگی کشورش راتقویت و تحکیم کند .ویتنام قصد دارد جایگاه خود را در اسیا که در حال سازماندهی مجدد کامل است تثبیت کند!

 . https://www.humanite.fr/diplomatie-le-vietnam-veut-assoir-son-role-de-mediateur-en-indo-pacifique-726007

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 809  - 19 آبان 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت