راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنایت پنهان
آمریکا در سوریه
تحقیق و تدوین ـ عسگر داوودی

 

روزنامه «نیویورک تایمز» شنبه 13 نوامبر (22 آبان) از جنایت پنهان آمریکا علیه غیر نظامیان سوریه پرده برداشت.

بر اساس این گزارش در 18 مارس 2019، زمانی که چند تن از عناصر گروه ترویستی داعش توسط ارتش آمریکا در شهر کوچکی به نام باغوز گرفتار شده بودند و ارتش آمریکا یک پهپاد را برای شناسایی محل اختفای آنها اعزام کرد اما پهپاد اعزامی فقط گروهی از زنان و کودکان را در کنار رودخانه پیدا کرد. با این وجود ارتش آمریکا بدون هیچ گونه هشداری، یک جنگنده اف-15 را به منظور بمباران به محل اعزام کرد. در مرحله اول منطقه با بمبی 500 پوندی بمباران شد. سپس بمنظور اطمینان از حذف کامل هر موجود زنده ای منطقه بار دیگر با بمبی 2000 پوندی شخم زده شد؛ نیویورک تایمز تعداد واقعی کشته شدگان را در مجموع بیش از 80 تن اعلام کرده است که تعداد 64 تن از آنها زنان و کودکان بوده اند. یگان ویژه شماره 9 نیروهای ضربتی آمریکایی دستور این حملات را صادر کرده بودند.

گزارش های متعددی در این رابطه از طرف وبگاه های مختلف منتشر شده است.

وبگاه «رادیو صدای چین» که به فارسی نیز منتشر می شود اولین وبگاه فارسی زبان بود که این موضوع را گزارش کرد.این وبگاه نوشت:

گزارش افشاگرانه نیویورک تایمز حاکی است که پنتاگون و نیروهای نظامی آمریکا بیش از دو سال است که این قتل عام را پنهان کرده اند. این روزنامه نوشته است گزارش خود را از طریق دسترسی به اسناد محرمانه و اسناد طبقه بندی شده و در گفتگو با پرسنلی که مستقیما در جریان امر بوده اند تهیه کرده است.

نیویرک تایمز نوشت: یک وکیل نظامی آمریکائی که از او با نام «سرهنگ کورساک» نام برده می شود سوء ظن خود را نسبت به تحقیقاتی که در اطراف این ماجرا داشته است به مافوق خود گزارش کرده بود. اما چون مافوق وی هیچگونه واکنشی این سوال ها و ادعاهای نشان نداد، او به کمیته نیروهای مسلح سنا مراجعه کرد اما این شکایت هم تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

«سرهنگ کورساک» در ایمیلی به نیویورک تایمز نوشت که مقامات بلندپایه ارتش آمریکا «عمدا و به طور سیستماتیک» از انجام تحقیقات در مورد این حمله اجتناب کرده اند. به همین دلیل حساب کاربری ایمیل او در معرض خطر حمله تلافی‌جویانه ارتش قرار دارد.

به گزارش نیویورک تایمز، بازرس کل وزارت دفاع تحقیقی را در مورد حادثه 18 مارس 2019 آغاز کرد، اما در نهایت موضوع بمباران بیش از 80 تن از گزارش «حذف» شد و دیگر تحقیقی نیز در اين رابطه انجام نشد.

یکی از نظامیان سابق نیروهای ویژه ایالات متحده که یک هفته پس از قتل عام از محل بازدید کرده بود به نیویورک تایمز گفت:

او اطلاع دارد که پس از این بمباران که جمعا به کشتن بیش از 80 تن انجامید یک وکیل مستقل نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا سعی کرد تحقیقات مستقلی را آغاز کند زیرا احتمال می‌داد که این کار یک جنایت جنگی محسوب می شود.

او گفت من در بازدیدم از محل بمباران دیدم که «این مکان توسط نیروی هوایی عمدا تخریب و حتی پودر شده بود. با وجود آنکه زمین را تازه صاف کرده و کوبیده بودند، اما بوی اجساد از زیر این پوشش سطحی بیرون می زند بوی گور دسته‌جمعی با اجساد زیاد می‌آمد جالب این جاست که کار تحقیق و بررسی و ارزیابی این موضوع را به همان یگان ویژه ای سپرده اند  که دستور بمباران منطقه را صادر کرده بود.» یگان ویژه شماره 9نیروهای ضربتی آمریکایی دستور این حملات را صادر کرده بود.

 

فرماندهی مرکزی ایالات متحده که بر عملیات هوایی ایالات متحده در سوریه نظارت می کرده است، برای اولین بار در این هفته بالاخره به انجام این حملات اعتراف کرد اما در عین حال مطابق معمول موارد قبلی (جریان بمباران یک خانه در 4 شهریور امسال در کابل و کشته شده 13 تن که 7 تن از آنها کودکان بودند.م) این مورد را نیز توجیه کرد. در بیانیه ی روز شنبه 13 نوامبر پنتاگون ادعا می شود که اولا در هنگام بمباران منطقه مشخص نبوده که آن افراد نظامی هستند یا غیر نظامی (!) و در ضمن حتی ممکن است زنان و کودکان نیز مسلح باشند(!). بیانیه توضیح نمی دهد اگر ادعا های مطرح شده در بیانیه واقعا منطقی و مستدل بوده و به قول معرف «اگر ریگی در کفشتان نیست» چرا تاکنون خبر این کشتار پنهان نگاه داشته شده است؟. یک نظامی ناشناس شاغل در مرکز نظامی آمریکا در قطر به نیویورک تایمز گفت: با توجه به اینکه پهباد از حملات به طور زنده تصویربرداری می کرد، ناظران صحنه در مرکز عملیات هوایی متحد پایگاه نیروی هوایی آمریکا در قطر «با ناباوری و حیرت‌زده» آنچه را که اتفاق می‌افتد تماشا می‌کردند.

نیویورک تایمز همچنین نوشت یک وکیل نیروی هوایی حاضر در مرکز عملیات در آن زمان معتقد بود که این حملات جنایات جنگی احتمالی است، و سپس به بازرس کل وزارت دفاع و کمیته خدمات مسلح سنا هشدار داد اما هیچ اقدامی صورت نگرفت.

این نوع جنایات آمریکا البته برای اولین بار نیست و این کشور در تمام طول موجودیت خود جنایات جنگی مختلفی را مرتکب شده است که با توجه به نفوذ رسانه ای و قضائی توانسته است به قول معرف«سرو ته قضیه را هم بیاورد» که نمونه افشاء شده آن در ویتنام می باشد. تقریباً در تمام مراحل پس از این بمباران جنایتکارانه، ارتش آمریکا تلاش خود را برای سرپوش گذاشتن بر این رویداد ضد بشری انجام داده بود. ارتش ایالات متحده سعی کرد تعداد تلفات این ماجرا را پنهان نگاهدارد، گزارش مربوط به آن را به تعویق اندازد و یا حذف و پنهان کند. علاوه بر این، نیروهای ائتلافی به رهبری ارتش آمریکا نیز محل حادثه را برای سرپوش گذاشتن این حادثه پاکسازی کردند.

 

برای مشاهده منبع مطلب و عکس های مربوطه می توانید به آدرس روزنامه نیویورک تایمز مراجعه کنید:

https://www.nytimes.com/2021/11/13/us/us-airstrikes-civilian-deaths.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 810  - 26 آبان 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت