راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا نمی خواهد

گریبان کوبا

و انقلاب آن را رها کند!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

امریکا هنوز حاضر نیست گریبان کوبا و دولت انقلابی آن را رها کند. یک روز قبل از سازمان دادن مخالفان برای آمدن به خیابانهای هاوانا، شهروندان کوبایی به خیابان ها آمدند و خواستار احترام به حاکمیت ملی در جزیره بزرگ خود شدند. در پارک "دون کیشوت" در هاوانا، آلات موسیقی به نوازش درامد. زنان ومردان - پیر و جوان- غرق در باران با دستمال های سرخ خود با نشاط رقصیدند و پایکوبی کردند .

این پایکوبی بمناسبت «26 ژوئیه» روز حمله انقلابیون به رهبری فیدل کاسترو به پادگان "مونکادا" در سال 1955 در پارک مرکزی "میگل دیاز کانل"، در میان جوانان برای هماهنگی حمایت از «حاکمیت ملت» انجام شد.

رهبر حزب کمونیست کوبا که دراین پایکوبی حضور داشت گفت: ما به دنبال بهبود وضع جامعه، دفاع از سوسیالیسم و ​​محکوم کردن کمپین های برهم زدن نظم داخلی، مبارزات رسانه ای علیه کوبا هستیم.

این تظاهرات، مانند تظاهرات‌های دیگر در سراسر کشور، برای نشان دادن این بود که جهان ببیند کوبایی‌ها همچنان از انقلاب خود حمایت می‌کنند. در روزی که قرار بود مخالفان در خیابانهای هاوانا تظاهرات کنند.

دوشنبه ای که پایکوبی برگزار شد، روز پایان" قرنطینه" در جزیره بزرگ کوبا بود. بیست ماه محدودیت برای مبارزه با ویروس کرونا و برای نشان دادن شکست تحریم‌های اعلام شده از سوی آمریکا.

از روز دوشنبه15 نوامبر، کودکان به مدارس ابتدایی بازگشتند و گردشگران می توانستند به کوبا بازگردند - گردشگری در آمد قابل توجهی را با خود به کوبا می آورد و به دولت این کشور امکان میدهد تا با مشکلات اقتصادی مقابله کند. کمبود برخی از کالاهای اساسی منجر به اعتراضات گسترده در 11 ژوئیه شد که امریکا فورا آن را زمینه ای مناسب برای سازمان دادن و به خیابان آوردن مخالفان دانست.

مخالفان دولت خواهان آزادی زندانیان سیاسی اند و  سازمان غیردولتی "کوبا لکس" تخمین می زند که بیش از 600 نفر در کوبا زندانی اند. البته دولت این ادعا را تکذیب می کند.

سه روز قبل از تظاهرات مخالفان، "گیلرمو فارینا"، که برنده جایزه "ساخاروف" است  دستگیر شد.

در سال 2013، او با تروریست "لوئیس پوسادا کریلز" در ایالات متحده دیده  شد."یونیور گارسیا"، یکی دیگر از مخالفان روز یکشنبه گفت که او در محل اقامت خود گیر افتاده است، زیرا می‌خواست به تنهایی راهپیمایی کند.

برخی از روزنامه نگاران موفق شده اند مجوز کار را خود تمدید کنند .

آمریکا با حمایت از مخالفان، همچنان می کوشد بلکه کوبا را متشنج کند. حتی قبل از تظاهرات ، " آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه، از دولت کوبا خواسته بود به مخالفان اجازه دهد تجمع کنند و دولت اینترنت و خطوط ارتباطی را باز نگه دارند. خطوطی که بسته نشده بود تا امریکا خواهان باز شدن آن شود.

https://www.humanite.fr/cuba-les-foulards-rouges-en-defense-de-la-revolution-727613

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 811  - 3 آذر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت