راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شبکه تولید اخبار جعلی «علیه چین»
تهیه و تدوین- عسگر داوودی


همزمان با گزارش اسپوتنیک، در رابطه با اظهارات توام با نگرانی «رئیس اف. ب. آی» در باره افزایش مداوم رشد و پیشرفت و قدرت چین، پرتابل خبری «رادیو بین المللی چین» نیز که به زبان فارسی منتشر می شود و برنامه تلگرامی «چین امروز» نیز آن را به زبان فارسی پشتیبانی می کند، در رابطه با نگرانی غرب از رشد و پیشرفت برق آسا و قدرت گیری چین در عرصه جهانی و اعمال توطئه علیه این کشور و کوشش برای تخریب روابط سیاسی ـ تجاری زیمباوه و چین، مطلب افشاگرانه ای منتشر کرد که خود گویای کامل انواع توطئه هائی است که همزمان با پیشرفت سریع چین در عرصه جهانی، علیه این کشور اعمال می شود.
در ایران نیز شواهدی بر وجود شایعاتی بی اساس علیه روابط ایران و چین و حتی علیه روسیه، (دو کشور «متحد راهبردی» ایران) پخش می شود که به طور عمده توسط طرفداران سلطنت و در مواردی توسط جناح درون حکومتی طرفدار غرب اعمال می شود و آنها که بنام چپ در خارج کشور جمع شده اند نیز در حاشیه این کارزار ضد چینی و ضد روسی مرثیه خوانی می کنند. همین مرثیه خوانی توسط بخشی از اصلاح طلبان داخل کشور نیز جریان دارد.

مطالب زیر «مشت نمونه، خروار است» و نشان می دهد که چگونه سرمایه داری غرب می کوشد تا «با توسل به انواع لطایف الحیل» از «فروپاشی یک قدرت امپریالیستی» ممانعت بعمل آورده و از «ظهور قدرتی با علائم سوسیالیستی» جلوگیری کند:
اسپوتنیک می نویسد: «کریستوفر ری»، مدیر دفتر تحقیقات فدرال (اف. ب.آی) گفت: هیچ کشوری به اندازه چین تهدید بزرگی برای امنیت اقتصادی آمریکا نیست.
به گفته رئیس «اف بی آی»، این مرکز در حال حاضر بیش از 2 هزار پروژه تحقیق مربوط به دولت چین را در دست بررسی دارد. پیش از این «ژنرال جان هایتن»، معاون رئیس ستاد ارتش آمریکا گفته بود که در صورت بروز جنگ بین آمریکا و روسیه و چین، جهان با پیامدهای ویرانگری روبرو خواهد شد.
روزنامه «هرالد» چاپ زیمبابوه نیز در رابطه با نگرانی غرب از رشد فزاینده چین که با رهبری حزب کمونیست این کشور و در راس آن «شی جین پینگ» انجام می شود در مقاله مورخ 21 سپتامبر سال جاری میلادی (2021) خود از توطئه آمریکا علیه چین در زیمبابوه خبر داده و نوشته است: «دفتر دموکراسی، حقوق بشر و کار وزارت امور خارجه آمریکا» در حال اجرای یک طرح پیچیده و مفصل طراحی شده از سوی واشنگتن با هدف بی اعتبار کردن امور تجاری، مشاغل و کسب و کارهای چین در زیمباوه است. این توطئه از طریق پخش اطلاعات غلط و دورغین و شایعات مختلف در رسانه های مستقل و شبکه های اجتماعی در زیمباوه و منطقه اعمال می شود.
بر اساس این افشاگری، آمریکا از روزنامه نگاران زیمباوه بمنظور نوشتن و انتشار مطالب ضد چین و بی اعتبار کردن سرمایه گذاری چینی ها در زیمباوه و دیگر کشور های اطراف تامین بودجه می کند و آنها را آموزش می دهد.
مسئولان هرالد در مقاله خود نوشتند که جزئیات مفصلی دریافت کرده اند که نشان می دهد روزنامه نگاران رسانه های خصوصی از سوی مرکز خود خوانده تحت نام «روزنامه نگاری تحقیقی مستقل زیمباوه» تحت پوشش پروژه آموزشی با نام «اطلاعات برای پیشبرد اعتماد» مستقر در سفارت آمریکا در زیمباوه تامین مالی شده اند.
بر اساس این مقاله، از جمله کارگاهی آموزشی با حضور ده ها روزنامه نگار رسانه های غیر دولتی زیمباوه در روزهای 14 و 15 سپتامبر سال جاری میلادی برگزار شده است و این روزنامه نگاران جهت پوشش اخبار منطقه ای و جعرافیایی با تمرکز و تاکید علیه مراکز تجاری چین، از جمله بخش های مربوط به معدن، ساخت و ساز، انرژی، زیرساخت، وام و محیط زیست و آموزش هماهنگ شده اند. به این روزنامه نگاران سفارش شده که شرکت های چینی را «عامل خسارت به جامعه، محیط زیست و کارگران معرفی کنند»!
طبق مقاله روزنامه هرالد، یکی از شرکت کنندگان در این کارگاه فاش کرده است که به روزنامه نگاران جذب شده، بر اساس علایق آنها و همچنین مناطق جعرافیایی شان، زمینه ها و سوژه های کاری مورد نظر سفارش داده شده است.
بر اساس این افشاگری، مرحله بعدی این پروسه ضد چین، راهنمائی و سفارش تولید محتوا و انتشار داستان های ضد چین در رسانه های مختلف می باشد و به این روزنامه نگاران بابت نشر هر مطلب ضد چین مبلغی معادل هزار دلار از طریق نماینده سفارت آمریکا در زیمباوه پرداخت شده است.(باید توجه داشت که ارزش دلار در زیمباوه در مقایسه با پول این کشور به مراتب بیشتر است.م)
بر این اساس، مقامات سفارت آمریکا در زیمباوه در عین حال برخی روزنامه نگاران که در حال حاضر در رسانه های مستقل کار می کنند را نیز در اشکال مختلف تامین مالی کرده اند. همچنین مشخص شده است که علاوه بر سفارت آمریکا، اتحادیه اروپا و بویژه تعدادی از کشورهای واقع در شمال اروپا نیز در حال حمایت از برگزاری این نوع کارگاه های مشابه ضد چین هستند.
روزنامه هرالد در مقاله مورخ 24 سپتامبر 2021 خود با عنوان «هیچ گاه مورد سوء استفاده آمریکا علیه چین قرار نگیرید»، از تمامی مردم درخواست کرد تا تلاش بیمارگونه آمریکا برای بی اعتبار سازی وجهه چین و سرمایه گذاران چینی در زیمباوه را محکوم نمایند.
روزنامه هرالد نوشت جای تاسف دارد که برخی رسانه ها در زیمباوه، رشوه های آمریکا را بمنظور تخریب چهره کشور چین پذیرفته اند، آن هم در شرایطی که این شرکت های چینی در حال تامین فرصت های شغلی، تامین معیشت و پرداخت مالیات به نفع مردم زیمباوه هستند.
روزنامه هرالد می نویسد: مدتی است شایعات و ادعاهای کذب مختلفی علیه شرکت ها و اتباع چینی مطرح می شوند در حالیکه هیچ تلاشی برای اثبات چنین ادعاهائی از طرف شایعه پراکن ها انجام نمی شود. کشورهای غربی صرفا بدنبال تداوم بخشیدن به این رفتار نفرت انگیز و نژادپرستانه خود با هدف بیرون راندن چین از منطقه زیمباوه و آفریقا هستند. در حالی که چین بر خلاف آمریکای لاف‌زن و متظاهرنیست و ترجیح می دهد رفاه عمومی برقرار و ارزش های مشترک جهانی مستقر باشد.
این توطئه آمریکا در زیمباوه با انتقاد کاربران رسانه های اجتماعی مواجه شده است. برای مثال، کاربری با نام « NewDispensation» با انتشار توئیتی خطاب به سفارت آمریکا در زیمباوه نوشت که اگر واقعا به فکر کمک به توسعه زیمباوه است، بجای برگزاری جلسات آموزش توطئه ورشوه پردازی، برگزاری دوره های مهندسی و فناوری در این کشور را تدارک ببیند. این کاربر در ادامه توئیت خود نوشت: «روزنامه نگاری تروریستی تمام آن چیزی است که شما درصدد آموزش آن به مردم هستید.»
این خبر در حالی منتشر می شود که بسیاری از مردم زیمباوه قاطعانه بر این باورند که همکاری و دوستی بین آنها و آفریقا با چین به واسطه آمریکا تضعیف نخواهد شد.
بدنبال انتشار این افشاگری تکان دهنده، مقامات زیمباوه و رسانه های خبری و شهروندان با محکوم کردن این اقدام بدخواهانه آمریکا، از روابط بین زیمباوه و چین اعلام حمایت کردند.

China Radio International (cri.cn)
https://t.me/cri_persian_china
تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh



 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 806  - 28 مهر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت