راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دلار 284 هزار تومانی

نتیجه ادامه تحریم

و افتادن در دامن امریکاست

 

  

 هفته پیش رسانه ها گزارشی را از سوی سازمان برنامه و بودجه منتشر کردند که جنجال زیادی برانگیخت. در این گزارش مفصل، تحت عنوان " برآورد متغیرهای اصلی اقتصادی ایران و منابع و مصارف اقتصادی بودجه عمومی دولت" پیش بینی شده که در صورت رفع تحریم٬ بهای دلار تا سال 1406 به 52 هزار تومان و درصورت عدم رفع تحریم به 284 هزارتومان بالغ خواهد شد. همین رقم 284 هزارتومان بود که سروصدای زیادی در محافل رسانه ای و حکومتی ایجاد کرد تا جایی که سازمان برنامه در تکذیب نامه ای در واقع آن را تایید کرد و مدعی شد این گزارش "مرحله اولیه یک مطالعه بوده و با فرض ادامه سیاست های گذشته تهیه و برای اطلاع و آگاهی از نظرات کارشناسی درون سازمان تهیه شده بود و هیچ گونه قابلیت انتشار و استناد ندارد و مورد تأیید سازمان برنامه و بودجه نیست".

قسمت اول ادعای سازمان برنامه درست است و این پیش بینی مربوط به ادامه دولت حسن روحانی است. در حالیکه همین چندماهه نخست دولت ابراهیم رئیسی نشان داده که با سیاست های دولت جدید و مجموعه کم اطلاع و فرصت طلب و غیرکارشناسی که دولت را در اختیار گرفته اند بهای دلار در مدتی بسیار کوتاه تر می تواند به مرز 284 هزار تومان نزدیک شود. ابراهیم رئیسی هم بجای پرداختن به اصل ماجرا به شیوه تکراری حل مسایل از طریق بگیر و ببند متوسل شد و در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، به نقش دلالان در فضای مجازی برای بی‌ثبات کردن بازار ارز اشاره کرد و دستور داد از فضاسازی‌های کاذب در قیمت ارز و کالا، با جدیت جلوگیری کنند. مشابه همان ادعاهای زمان احمدی نژاد که می گفتند افزایش بهای ارز کار جمشید بسم الله است.  

روزنامه کیهان نیز بنوبه خود این گزارش را تایید کرد ولی آن را کار "نفوذی های درون دولت" نامید که می خواهند رابطه با امریکا را توجیه کنند. تا آنجا که به مسئله نفوذی ها باز می گردد روزنامه کیهان هم درست می گوید. ولی نفوذی ها آنها نیستند که نسبت به ادامه تحریم ها هشدار می دهند بلکه آنهایی هستند که در دولت احمدی نژاد تحریم ها را ایجاد کردند و ایران را در زیر فصل 7 منشور ملل متحد قرار دادند و سپس طی هشت سال دولت روحانی مانع از رفع آنها شدند. هرقدر که این نفوذی ها بیشتر موفق می شوند سرنوشت ایران و مردم ایران بیشتر به امریکا و رابطه با امریکا گره می خورد. اگر با دلار 1000 تومانی و 4000 تومانی رابطه با امریکا توجیه آنچنانی نداشت٬ اکنون با دلار 30 هزار تومانی توجیه پیدا کرده و زمانی که به 284 هزار تومان برسد قطعا همه مردم ایران آرزوی رابطه با امریکا را خواهند داشت و این نقشی است که نفوذی ها در جمهوری اسلامی بازی می کنند. آنها می خواهند کاری کنند که مردم ایران به این نتیجه برسند تنها راه خوشبختی رابطه با امریکاست و رسیدن به این نتیجه از مسیر ادامه تحریم ها عبور می کند. فقط با ادامه تحریم ها و افزایش بار فشار آن بر روی مردم است که هوادران امریکا می تواند به مردم ایران نشان دهند که در رابطه با امریکا سرنوشت آنها نقش مستقیم دارد و مرگ و زندگی و خوشبختی آنها به این رابطه بستگی دارد.

تردید نیست نفوذی هایی که در تمام ارکان نظام از بیت رهبر گرفته تا مجمع تشخیص مصلحت و سپاه و مجلس و دستگاه های اقتصادی و سیاسی کشور رخنه کرده اند امروز یکی از برنامه های اصلی آنها کوشش برای حفظ تحریم هاست. در ادامه این تحریم ها هم بنیه اقتصادی ایران روزبروز ضعیف تر خواهد شد. هم نخبگان از کشور فراری خواهند شد. هم زمینه شورش و ناآرامی و تجزیه کشور فراهم خواهد شد و در نهایت ایران اگر فرو نپاشد مانند یک سیب گندیده در دامن امریکا خواهد افتاد. بجای تکذیب کردن باید هشدارهای اقتصاددانان مستقل را جدی گرفت و برای آن راه حل اندیشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 806  - 28 مهر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت