راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شیعیان عراق

چند پارچه ازصندوق انتخابات بیرون آمدند!

اومانیته- جعفر پویا

  

مقتدی صدر، روحانی شیعه، برنده انتخابات اخیر پارلمانی عراق است و او اکنون می تواند نامزد نخست وزیری آن کشور شود.

میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی که روز یکشنبه برگزار شد از 41 درصد تجاوز نکرد که 3 درصد کمتر از سال 2018 است. این کاهش مشارکت ناشی از اعتراض مردم عراق علیه شرایط سخت زندگی علیرغم در آمدهای نفت عراق است. مشارکت مردم در مناطق فقیرتر و پرجمعیت بیشتر بود، در حالی که رای دهندگان مناطق ثروتمند بیشتر رای ممتنع بود. جمعیت محروم تمایل دارد در اطراف شخصیت های مذهبی و قبیله ای یا نزدیک به گروه های مسلح قرار گیرد. برعکس، در مناطق غنی، وابستگی های سیاسی ، مذهبی و اجتماعی تنوع بیشتری دارد.

نسل جوان که حضور کمرنگی در انتخابات اخیر داشت، در پاییز سال 2019 تظاهرات نیرومند و گسترده ای انجام داد. این نسل می خواست قدرتی را تحریم کند که تنها از طریق سرکوب به انها پاسخ میدهد و خواست های جوانان که تشنه  تغییرات اساسی هستند را نمی پذیرد و به پاسخش به خواست ها سرکوب است. دهها تن از فعالان سیاسی معترض عراق ربوده و کشته شده اند.  600 نفر از معترضان  جان خود را تاکنون از دست داده اند. مشارکت پائین در انتخابات اخیر محصول این سرکوب ها و مقاومت در برابر خواست های جوانان برای تغییرات است.

برنده بزرگ انتخابات رهبر شیعیان، مقتدی صدر است، یکی از رهبران شبه نظامیان سابق که با سربازان آمریکایی جنگید و اکنون در حال توسعه شعارهای ضد ایرانی است.

از سوی دیگر، "اتحاد فتح"، نیروی دوم در پارلمان که نماینده شبه نظامیان سابق حشد الشعبی ("واحدهای بسیج مردمی") است، به نوبه خود، از 48 کرسی که در پارلمان گذشته داشت دچار افت شدیدی شده و فقط 10 کرسی در انتخابات بدست آورده است .

حزب سنی"تقادم"، به رهبری "محمد الحلبوسی" ادعا می کند که حدود 40 کرسی را به دست آورده است. اتحاد حاکمیت قانون به رهبری "نوری المالکی"، نخست وزیر سابق که از حمایت ایران برخوردار است با  30 کرسی در حال آماده شدن برای بدست گرفتن دولت است. اگر صحنه سیاسی درمورد موضوعات حساس از جمله ـ  حضور نیروهای آمریکایی یا نفوذ همسایه ایرانی ـ قطبی شود، طرفین درگیر مذاکرات طولانی برای توافق بر سر نخست وزیر جدید خواهند شد، مقامی که به طور سنتی به یک شیعه می رسد.

بهرحال عراق در انتظار تلاطم های شدید است. نخست در میان کردها، جایی که حزب دمکرات کردستان از طایفه بارزانی تا حد زیادی رقیب خود از اتحادیه میهنی کردستان به رهبری طالبانی فاصله گرفته است.

 گروههای شیعه به رهبری "هادی العامری"، رهبر اتحاد فتح میگوید: ما از نامزدها و رای دهندگان خود با قدرت دفاع خواهیم کرد. ما نتایج ساختگی انتخابات را نمی پذیریم.

"ابوعلی العسکری"، سخنگوی گردان های حزب الله، یکی از قدرتمندترین جناح های "حشد الشعبی" درباره نتایج انتخابات پارلمانی میگوید: این "بزرگترین کلاهبرداری و کلاهبرداری مردم عراق در تاریخ معاصر بود".  این گروه وابسته به تهران و بازنده بزرگ درانتخابات است.

مقتدی صدر هشدار داد: "اکنون همه سلاح ها باید در دست دولت باشد و استفاده از آنها در خارج از آن حتی برای کسانی که ادعا می کنند از نیروهای مقاومت هستند ممنوع است". و این مهم ترین موضوع چالش برانگیز عراق است!

 

 https://www.humanite.fr/irak-bras-de-fer-de

 

moqtada-al-sadr-avec-les-milices-723646

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 806  - 28 مهر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت