راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تایوان

بهانه درگیری

چین و امریکا

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

 

جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات امریکا، با تاکید بر اینکه ایالات متحده برای دفاع نظامی از جزیره تایوان در صورت تهاجم ارتش چین آماده است، از «ابهام استراتژیک»که در چین ستیزی در امریکا وجود دارد خارج شد. چین از امریکا می خواهد که در «امور داخلی» چین «دخالت» نکند. اما بایدن هشدار داده است که ایالات متحده پس از 20 سال از اشغال عقیم افغانستان خارج شده و حالا ماشین جنگی پنتاگون آماده است تا برای نجات جزیره تایوان وارد عمل شود.

 بایدن در جریان تبادل نظر با رای دهندگان در شهر"بالتیمور" که از تلویزیون "سی .ان .ان" پخش شد، گفت: ما در مقابله با چین برای دفاع از تایوان تعهد داریم.

 اگرچه واشنگتن آشکارا تسلیحات به تایوان می فروشد و از تایوان حمایت نظامی می کند، اما تاکنون وعده مداخله مستقیم در صورت جنگ با چین را به این صراحت مطرح نکرده بود.

چین جزیره تایوان را که از سال 1945 توسط "مقامات تایوان" اداره می شود، به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از کشور چین می داند و ارتش چین هشدار داده است: "اگر نیروهای جدایی طلب (حامی) استقلال تایوان قصد جدایی تایوان از چین را داشته باشند، ارتش آزادیبخش خلق چین قاطعانه با آن مقابله خواهد کرد." این هشدار دولت چین  دو روز پس از آن اعلام شد  که "تسای اینگ ون"، رئیس جمهور طرفدار استقلال تایوان، "اتحاد مجدد مسالمت آمیز" که شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در مراسم بزرگداشت 110 سالگی انقلاب 1911 از آن صحبت کرده بود را رد کرد.

 پکن بشدت برای محدود کردن محدوده دیپلماتیک تایوان، به ویژه با اعمال فشار بر کشورهایی که به طور رسمی استقلال این جزیره را به رسمیت می شناسند، مبارزه می کند.

جای تعجب نیست که پکن به شدت به اظهارات جو بایدن واکنش نشان داد و از او خواست در «امور داخلی» چین «دخالت» نکند. "وانگ ونبین"، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، پیش از این گفت: در مورد مسائل مربوط به منافع اساسی چین مانند حاکمیت و تمامیت ارضی، چین هیچ جایی برای سازش باقی نخواهد گذاشت. ما از  آمریکا می‌خواهیم که در موضوع تایوان با احتیاط عمل کند و از ارسال سیگنال‌های اشتباه به استقلال‌طلبان تایوان خودداری کند تا به روابط چین و آمریکا آسیب جدی وارد نشود.

جو بایدن  تا حدودی این "ابهام استراتژیک" را در تابستان امسال با تاکید بر "تعهد مقدس" ایالات متحده برای دفاع از متحدان ناتو، کانادا و اروپا و همچنین ژاپن، کره جنوبی و تایوان تداعی می کرد.  کاخ سفید  تلاش می کند سخنان جو بایدن توجیه وتا حدودی محدود نگهدارد. هیچکس فریب نمی خورد، به ویژه اینکه کاخ سفید به متحدان خود اطمینان می دهد که سیاست ایالات متحده "هیچ تغییرنکرده است".

چین با افزایش عملیات نظامی در منطقه که توسط تایوان و متحدانش به عنوان ارعاب محکوم شده است به متحدان ناتو پاسخ داد.

تنش‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته است و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور کنونی چین اخیراً تاکید کرد که اتحاد مجدد تایوان با سرزمین اصلی چین "حتمی" است، در حالی که استراتژیست‌های آمریکایی معتقدند که حمله به این جزیره تا پایان دهه بسیار محتمل است!

https://www.humanite.fr/taiwan-pekin-met-en-garde-washington-725077

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 807  - 5 آبان 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت