راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

در سالگرد 95 سالگی

 فیدل کاسترو

دیگر نیست

اما راه او ادامه دارد!

سایت حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

 

  

روز 13 اوت به مناسبت 95 مین سالگرد تولد فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا، گروه روابط بین الملل کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا و دبیرخانه اجرایی انجمن سائوپائولو، نشست مجازی با عنوان «فیدل کاسترو - مردی واقف به علم با چشم انداز آینده» برگزار کردند. در این مراسم بسیاری از رهبران احزاب سیاسی کشورهای مختلف جهان حضور داشتند. گنادی زیوگانف، دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه، از طرف کمونیست های این کشور در نشست ویدیوئی خطاب به شرکت کنندگان گفت:

رفقای عزیز، دوستان و شرکت کنندگان در این کنفرانس!

فیدل کاسترو، با گذر از یک زندگی ارزشمند، روشن و مملو از حوادث، ما را ترک کرد تا به ابدیت به پیوندد و خود جاودانه شود. او یکی از بزرگترین انقلابیون، فداکاران، مبارزان آرمان های سوسیالیسم ودوستی با مردم بود.

فیدل شخصیتی بود با قابلیت تفکر درخشان که همدلی با مردم و نگاه به آینده را با هم ترکیب کرده بود. من بر این باور هستم که دقیقاً به همین دلایل او مصمم ترین مبارز برای حقیقت، عدالت و احترام به ارزش و عزت کار بود. او در راه تکاملی خود و کشور کمونیست شد و راه مبارزه برای سوسیالیسم را در پیش گرفت. خلق کوبا وی و همرزمانش را باورمند شدند و اولین کشوری در قاره آمریکا بود که راه ساختن جامعه ای نوین را برگزید.

من بارها به کشور برادر کوبا سفر کرده ام. زمان اتحاد جماهیر شوروی، ما یک برنامه توسعه صنعتی در جزیره آزادی تهیه کردیم که منجر به تولید «نیکل» در منطقه «موآ» شد. همان زمان تعدادی از پروژه های مهم دیگر در دست راه اندازی بود. همکاری‌های فرهنگی در سطح وسیعی گسترش یافت. روابط قوی و همه جانبه دوستان واقعی، به صفحه ای درخشان در تاریخ مشترک مردم دو کشور تبدیل شده است.

برادران کوبایی تا به حال افت و خیزهای زیادی را پشت سر گذاشته اند. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شرایط بس دشواری را برای آن‌ها رقم زد. با این وصف به فواصل مختلف چندین بار از جزیره آزادی دیدار کردم. با افراد زیاد و گروه های کاری مختلف آشنا شدم. در این مدت حتی یک کلمه بی احترامی خطاب به رهبر کوبا نشنیدم. از مشکلات عدیده پیش آمده ناله ای نشنیدم. بله، زندگی سختی در پیش داشتند اما گذشت زمان عادلانه و با وقار بود. این یک امتیاز شخصی ارزشمند برای فیدل کاسترو است.

خوب به یاد دارم که چگونه برنامه توسعه مراقبت های بهداشتی و آموزشی را با اهالی بحث کردیم. و باید اذعان کنم برنامه های اجتماعی تجسم بهترین آرمان های انقلاب کوبا بوده است. با وجود محاصره طولانی و سختی ها و دشواری ها، کوبا یک آموزش با کیفیت را برای هر کودک تضمین کرد. توسعه مراقبت های بهداشتی و آموزش در این کشور برای دیگر کشورها یک مدل مثال زدنی و عالی است. در نتیجه امید به زندگی بالا در جزیره آزادی را می‌توان بهترین دستاوردهای اجتماعی قلمداد کرد.

برای من بسیار ارزشمند و افتخار آمیز است که فیدل، عاشق سرزمین بزرگ ما - اتحاد جماهیر شوروی بود و البته او واقعاً کوبا را به جان دوست داشت.

قلب مشتاق انقلابی، همزمان با نبض یک روشنفکر بزرگ، یک صاحب اندیشه و یک دانشمند عمیق در  تپیدن بود. من بارها به صحبت ها و سخنرانی های وی گوش دادم. از منطق شگفت انگیز او، زبان تصویری، انرژی درونی باور نکردنی و ایمان به عالی ترین آرمانهای بشریت او شگفت زده شدم. فقط یک مبارز واقعی و یک متفکر بزرگ می تواند از چنین توانایی هایی برخوردار باشد.

هرکسی که همه چیز را فقط با فراوانی ثروت مادی اندازه گیری کند، زندگی خود را از معنای اصلی محروم می کند. فیدل کاسترو بواقع به درک این مفهوم رسیده بود. او خدمت بزرگی به مردم زحمتکش کشور خود کرد. فعالیت انقلابی و مبارزه برای آزادی در روح و روان او، در قلب مردم قهرمان کوبا پاسخ داده می‌شد و مورد پشتیبانی قرار می گرفت.

فیدل کاسترو یکی از برجسته ترین انقلابیون و متفکران جهان است. مهارت های تحلیلی، او را قادر می ساخت تا پیش بینی های عمیق و قانع کننده ای ارائه دهد. در سالهای اخیر، با دور شدن از بالاترین اهرم های مدیریت، مرتباً با گفته‌ها و نوشته‌های خود، تجزیه و تحلیل بسیار با مفاهیمی عمیق از فرآیندهای جهان ارائه می داد. حزب کمونیست فدراسیون روسیه، با علاقمندی و مشتاقانه یادداشت های ارزشمند وی را در روزنامه های پراودا و ساوتسکایا راسیا منتشر کرد و می کند.

فیدل کاسترو مستند و قانع کننده کوشش داشت که امپریالیسم جهانی، جنگ های مخرب، استثمار بی رحمانه و رقابت‌های وحشیانه آن را بشناساند. او همواره کوشش داشت تا ثابت کند این سیستم روح را به فساد می کشد و شخصیت انسان را نابود می کند. این روزها و در این دوران سخت، زمانی که بحران سرمایه داری جهان را با فجایع جدیدی تهدید می کند، ما تنها باید به هشدارها، دستورات و سخنان رهبر کوبا توجه کنیم.

کارل مارکس و ولادیمیر لنین حق داشتند: بر سرمایه داری باید غلبه کرد و این امر انجام خواهد شد! تصادفی نبود که هدف بزرگ آنها پیروان برجسته ای مانند رهبران انقلاب بلشویک، بنیانگذاران حزب کمونیست چین یا مانند جوزف استالین و فلیکس دزرژینسکی، گئورگی دیمیتروف، ارنست تلمان، فیدل و رائول کاسترو، ارنستو چه گوارا بوجود آورد. همین طور هوشی مین، دانیل اورتگا و اوگو چاوز و بسیاری دیگر از مبارزانی که آینده ای بهتر را برای همه بشریت می خواهند و می خواستند.

افرادی مانند فیدل کاسترو، وجدان بشریت را جلا داده و حیات می بخشند. به همین دلیل من مطمئن هستم که راه او قطعاً توسط نسل های آینده دنبال خواهد شد.

https://kprf.ru/party-live/cknews/204576.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 800  - 10 شهریور 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت