راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

عراق نمی خواهد

تخته پرش

ج. اسلامی بماند

"فرزاد فروزنده"

 

 

کنفرانس بغداد که با شرکت شماری از رهبران و وزرای خارجه کشورهای منطقه تشکیل شد و در آن امیر عبداللهی وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی در دولت ابراهیم رئیسی، شرکت داشت، نخستین نشانه های تحولات مهمی است که در خاورمیانه در حال شکل گیری است.

آنچه که در ارتباط با تحولات اخیر و جاری عراق می توان گفت آنست که دولت این کشور برای تحکیم حاکمیت و استقلال خود هیچ چاره ای جز مستحکم کردن ارتباط های خود با جهان عرب و بویژه کشورهای ثروتمندی مانند عربستان و کویت و از نظر سیاسی با مصر و ترکیه و اندکی دورتر با پاکستان ندارد و از این نظر فاصله گیری از ایران و کمرنگ کردن هرچه بیشتر حضور جمهوری اسلامی درعراق ندارد. طبیعی است که کمرنگ شدن ادامه دار حضور جمهوری اسلامی در عراق، راه ارتباطی با سوریه و لبنان و فلسطین را تضعیف می کند و این همان نکته مهم استراتژی نوین امریکا در منطقه است. نشانه های تفهمیم این استراتژی به دولت جدید اسرائیل در سفر نخست وزیر اسرائیل به امریکا و دیدار با جو بایدن نیز دیده شد. بویژه که نخست وزیر اسرائیل پس از بازگشت از امریکا با محمود عباس رئیس دولت خود گردان فلسطین دیدار کرد. دیداری که در زمان ترامپ ناممکن بود اما امروز ممکن شده است. نخست وزیر اسرائیل که برای همسوئی با کاخ سفید جانشین نتانیاهو شد، پیش از حرکت به سمت امریکا اعلام کرده بود که سیاست اسرائیل تغییر خواهد کرد و دیپلماسی و مناسبات سیاسی و اقتصادی در اولویت قرار خواهد گرفت. اگر روی عراق مکث شده به این دلیل است که می خواهم نکاتی را درباره عراق یادآوری کنم، والا تحولات افغانستان و رویدادهای لبنان و حتی حدس و گمان هائی که درباره قبول حاکمیت دولت سوریه بر تمامی این کشور با هدف کوتاه سازی دست نظامی جمهوری اسلامی در سوریه نیز ادامه همین استراتژی نوین منطقه ایست.

  در عراق در عین حال که دولت این کشور با کنفرانس بغداد گامی در جهت استقبال و کمرنگ شدن نقش جمهوری اسلامی در این کشور برداشت، یک جنبش ملی - عربی نیز حضور دارد و رو به گسترش است که دولت عراق نیز مشوق آنست. این جنبش که اهل سنت عراق نقش مهمی در آن دارند، حامی سیاست استقلال دولت الکاظمی نخست وزیر این کشور است. انتخابات پارلمانی عراق که بزودی برگزار می شود، مستقیما تحت تاثیر این جنبش و تاکتیک های دولت عراق خواهد بود و میتوان حدس زد که مجلس آینده این کشور نیز ترکیبی را خواهد یافت که در آن ملی گرائی و عرب گرائی عراق برتری خواهد یافت.

تجدید نظر در قانون اساسی وتصویب قوانین جدید انتخاباتی، با تضعیف نقش وابستگان حزبی و مذهبی یا قبیله ای، انحلال کلیه گروه های شبه نظامی و خلع سلاح آنها، جلوگیری از نفوذ و تاثیر سازمانهای مذهبی بر سیاست، بازگرداندن سرمایه های ربوده شده و بسرقت رفته به کشور و پیگرد قانونی اختلاسگران، تشکیل ارتش و نیروهای امنیتی جدید که با وظیفه دفاع از کشور و محافظت از شهروندان و نه مقامات دولتی،  لغو کلیه مزایا، امتیازات و حقوق ویژه مقامات از خواست های جنبش استقلال و تحولات در عراق است که پیوسته در تظاهرات خیابانی که در موارد به خشونت و سرکوب نیز می انجامد  مطرح می شود. این جنبش تنها در بغداد و یا کاظمین و یا نجف خلاصه نمی شود بلکه در استان هایی مانند «میسان» و « دیوانیه» نیز حضور فعال دارد.

گمان می رود که در تحولات آینده عراق جنبه فدرال بودن دولت عراق با توجه به وجود دولت اقلیم کردستان تقویت شود. اکنون رسانه های دولت اقلیم کردستان بازتاب دهنده و پوشش دهنده اخبار این جنبش هستند و به همین دلیل رسانه های دولت مرکزی در بغداد نیز نمی توانند شانه از زیر بار انتشار اخبار این جنبش خالی کنند و عملا مردم را به سوی رسانه های اقلیم کردستان بفرستند. در تحولات آینده عراق و پس از انتخابات پارلمانی این کشور، احتمالا تکلیف استان نفت خیز "کرکوک" نیز که اقلیم کردستان و دولت مستقر در بغداد همچنان بر سر آن با هم اختلاف دارند روشن خواهد شد و دولت مرکزی بیش از گذشته خود را مقید به قبول دولت فدرال کردستان عراق خواهد دانست. اقلیمی که در آن به بهانه مبارزه با داعش و تروریسم پایگاهای نظامی ترکیه و آمریکا وجود دارند و صدها مشاور نظامی از کشورهای عضو ناتو، حتی از «استرالیا»، «نیوزلند» مستقر در آنجا مستقر هستند. در این اقلیم حتی یک واحد ارتش عراق نیز حضور ندارد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 800  - 10 شهریور 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت