راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

طالبان وظائف

نظامی امریکا را

در افغانستان

دنبال خواهد کرد!

حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

 

  

یوری افونین، نایب اول دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه، با شرکت در برنامه شبکه تلویزیونی اول روسیه در ارتباط با وضعیت افغانستان گفت: کشور افغانستان همچنان یک نقطه آشوب و متشنج است که همچنان از جانب ایالات متحده آمریکا بر آتش آن دامن زده خواهد شد.

 افونین افزود، فدراسیون روسیه بر این اعتقاد است که افغانستان همچنان محلی برای رشد تروریسم خواهد بود و کشورهای آسیای مرکزی در ارتباط با روسیه را بی ثبات خواهد کرد. ایالات متحده امکان و تجربه گسترده ای در سازمان دادن، تربیت و هدایت تشکیلات سازمان های تروریستی دارد. آمریکایی ها متناسب با منافع خود برخی از رهبران شناخته شده تروریست ها را در جریان عملیات ویژه می کشند اما از تروریست های معمولی رهبران تازه کار و جدید، راحت تر، مطیع تر و کمتر متظاهر را برای اهداف خود انتخاب، پرورش و آموزش می‌دهند.

به نظر افونین، تعدادی از کشورها مانند اکراین و … باید از رفتار ایالات متحده و رویدادهای کنونی افغانستان درس گرفته باشند و مهمتر از همه، کشور هایی که اعتقاد دارند و بر این تصورند که بخت و اقبال با آن‌ها همراه است که به زیر حمایت و سیطره ایالات متحده در آمده اند، عبرت بگیرند، چرا که سرنوشت افرادی که در رژیم های طرفدار آمریکا خدمت می کنند می تواند به اندازه سرنوشت کسانی که در افغانستان به آمریکایی ها خدمت کردند فاجعه بار و غم انگیز باشد.

عضو رهبری حزب کمونیست روسیه خاطرنشان کرد: «معمار» اصلی نظم نوین جهانی امپریالیسم آمریکا است. در چنین نظمی است که بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد، 800-900 میلیون نفر در کره زمین گرسنه مانده اند. این در حالی است که تنها در سال گذشته، 4 برابر بیشتر از سال‌های قبل در جهان از گرسنگی جان خود را از دست داده اند. چهل میلیاردر ثروتمند، که بیشتر آنها مربوط به ایالات متحده می باشند، ثروت بیشتری نسبت به نیمی از فقیرترین انسان ها، یعنی تقریباً 4 میلیارد نفر دارند. با چنین وضعیتی است که ایالات متحده برای حفظ نظم جهانی ابتکاری خود، حتی در شرایط حاضر نیز می خواهد کل کشورها و مناطق مختلف را در هرج و مرج نگه دارد.

در پایان، معاون اول دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه اشاره کرد، صلاحدید  بشریت این است که نظم جهانی فعلی تغییر یابد. وی ابراز امیدواری کرد که لوکوموتیو و نیروی محرکه چنین تغییراتی روسیه و چین سوسیالیستی است که جمهوری خلق چین از نظر حجم اقتصادی و همچنین توسعه همه جانبه از ایالات متحده آمریکا پیشی گرفته است.

در مطلبی دیگر در ارتباط با افغانستان دیمیتری نوویکوف، دیگر معاون رهبر حزب کمونیست روسیه معتقد است که بین اعضای رهبری طالبان وضعیت پیچیده و گوناگونی حاکم است. روشن است که آنها به قدرت رسیدند و قبل از هر چیز باید وضعیت خود را برای آینده روشن کنند و سر انجام مشخص خواهد شد که کدام بخش از نیروی آنها در مرکز اصلی قدرت قرار خواهد گرفت. طالبان باید به صف آرایی نظامی خود سر و سامان بدهد و به  طریقی برای تشکیلات نظامی و مسلح خود پاسخ روشنی داشته باشد. واقعیتی است که اکنون آنها حاکمیت کشور را در دست دارند و باید ضمن اینکه وارد گفتگوی ملی در داخل افغانستان بشوند، همچنین در خارج از کشور باب گفت و گو را با دیگر کشور ها باز کنند. ما نیز باید راه مذاکره را با آن‌ها باز بگذاریم.

در عین حال نماینده حزب کمونیست فدراسیون روسیه، خاطرنشان کرد که در ارتباط با وضعیت افغانستان رهبری روسیه راه و روش صحیحی را برگزیده است: «دیپلمات های ما در مورد آمادگی خود برای شروع گفتگو و مذاکره با طالبان و ارتش ما، به همراه تاجیکستان و ازبکستان، برای بالا بردن قدرت دفاعی مرز های مشترک با افغانستان همکاری می‌کنند و برای بدترین سناریوها و حالات غیر قابل پیش‌بینی آماده می شوند. هر دو روش صحیح است و عقلانی، زیرا در این شرایط هیچ کس به طور قطعی نمی‌تواند آینده افغانستان را پیشگویی کند و بداند چه حوادثی در انتظار است!»

https://www.rline.tv/news/2021-09-04-yuriy-afonin-napryazhennost-v-afganistane-budet-podogrevatsya-soedinennymi-shtatami

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 801  - 17 شهریور 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت