راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

چین قدرت جهانی را

از چنگ امریکا

درخواهد آورد!

ترجمه و تدوین- عسگر داوودی

 

  

 این هفته انتخابات پارلمانی و صدراعظمی در آلمان برگزار شد. انتخابات در دورانی برگزار شد که اتحادیه اروپا دچار تفرقه است و مناسبات مستحکم آلمان و امریکا زیر علامت سئوال قرار گرفته است. امریکا در پی نجات خویش از بحران اقتصادی است، چین در رقابت تنگاتنگ با امریکا قرار گرفته و آلمان ناچار است واقعیات جهان امروز را قبول کند و برای خود استراتژی نوینی را تدوین کند که هم قدرت خویش در اروپا را حفظ کند و هم با احتیاط از کنار نقشه های اقتصادی و نظامی امریکا علیه چین و روسیه عبور کند. دولت جدید ائتلافی آلمان در چنین شرایطی چگونه گلیم خود را از آب بیرون خواهد کشید؟

هلموت اشمیت که اکنون چند سالی است چشم بر جهان فرو بسته، از کارآمدترین سیاستمداران آلمان در دوران جنگ سرد بود که در راس وزارت خارجه آلمان قرار گرفت. بسیار دور اندیش و نکته بین بود. دو خصلتی که از جانشینان او در وزارت خارجه آلمان کمتر نشانی میدان یافت. مهم ترین و پر مخاطب ترین شبکه های تلویزیونی و مجلات و روزنامه های آلمان، در سالهای آخر حیات هلموت اشمیت سعی کردند با او مصاحبه کرده و نقطه نظراتش را ثبت تاریخی کنند و او در تمام این مصاحبه ها، آهسته و پیوسته سیگار خویش را مطابق عادت تا نیمه کشیده، سپس خاموش کرده و بعدی را روشن میکرد و پس از دقت بسیار روی سئوالی که طرح شده بود، پاسخ سئوال را میداد. آنچه میخوانید یکی از آخرین مصاحبه های هلموت اشمیت درآغاز تلاطم ها در اتحادیه اروپا در اوج موج دوم بحران اقتصادی است که اروپا و امریکا توانستند با سختی بسیار و به قیمت برنامه های اقتصادی و فشار مالیاتی به مردم و حذف بسیاری از خدمات دولتی از آن عبور کنند.

 

«تلاطم ناشی از بحران مالی آمریکا اکنون در عمل تاثیرات خود را بر کشور های اتحادیه اروپا به وضوح نشان می دهد. بعد از یونان اکنون اسپانیا و پرتغال عملا دست به گریبان بحران شدید مالی هستند. بیکاری حدود 50 در صدی در بین جوانان اسپانیائی خود گویای عمق فاجعه است که این کشور گرفتار آن است. وضعیت در پرتغال، ایتالیا، ایرلند، انگلیس و حتی فرانسه نیز با درصد هائی بر همین منوال است. حتی چند کشور اروپای شمالی نیز خود را مثل کشور های یاد شده برای رسیدن موج توفان بحران اقتصادی آماده می کنند. البته آمادگی تقریبا با دست خالی وگرنه چند کشور کمتر تحت فشار واقع شده اروپا از جمله آلمان تا چه حد قادرند به کمک آنها بشتابند تا مبادا توفان اقتصادی به توفان انقلاب تبدیل نشود. این آن زیر بنای اعتصاب گسترده ایست که روز 14 نوامبر بر بسیاری از کشورهای اروپائی سایه افکند و اخبار آن وسیعا انتشار یافت.

 نقش راهبردی و هدایت گری آلمان در اروپا دیگر منتفی است. اوضاع بحرانی اروپا هیچگاه به این اندازه جدی نبوده است. در اواخر سال 2008 میلادی که بحران جهانی بازارهای سرمایه خود را فرا گرفت، مصوبات بین المللی برای قانونمند کردن این بازارها بویژه از سوی آمریکا و اروپا به تصویب رسید. اما در عین حال این مصوبات، اجرایی نشد.

مجله آلمانی «فوکوس» نوشت: هلموت اشمیت نقطه نظراتی را بیان کرده که می توان آنها را با توجه به سن و سال این سیاستمدار وصیت نامه وی تلقی کرد.

«هلموت اشمیت» در اجلاس «انجمن اقتصاد آلمان» در شهر هامبورگ آلمان که نمایندگان سیاسی، اقتصادی و صاحبان رسانه های مهم آلمان و اروپا در آن شرکت داشتند گفت:

«من نسبت به پایان اعتماد عمومی به دولت های اروپائی و ضرورت تغییرات عمیق سیاسی و اقتصادی در اروپا هشدار می دهم. من احساس می کنم که در سراسر اروپا اعتماد به سازمان های اروپائی (اتحادیه اروپا) فرو ریخته است. من احتمال میدهم که اروپا در آستانه یک انقلاب قرار گرفته است.»

فوکوس اضافه می کند: علاوه برعقیده «هلموت اشمیت» در رابطه با اتحادیه اروپا، محافل سیاسی ـ استراتژیک امریکا نیز بر این عقیده اند که سال 2025 سال افول امپراطوری امریکا خواهد بود و پس از آن کشور دیگری (چین) اولین قدرت سیاسی دنیا خواهد شد. این موضوع در سال های گذشته بارها در رسانه های اروپائی عنوان شده است. کتاب «چین ابر قدرت آینده» که حاصل گفتگوی «فرانک سیرن» روزنامه نگار آلمانی با «هلموت اشمیت» است، سال گذشته در ایران منتشر شد.

کتاب «چین ابرقدرت آینده» در پنج فصل با عناوین زیر تدوین شده که در زیرمجموعه هر فصل چند گفتگو آورده شده است:

ـ پیشرفت مجدد چین

ـ چین و جهان

 ـ مبارزه طلبی بزرگ

 ـ سنت کنفسیوسی

 - چشم انداز

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 804  - 7 مهر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت