راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اروپا در جستجوی

نفت و گاز

تا پیش از

رسیدن زمستان

یونگه ولت آلمان

ترجمه ـ عسگر داوودی

 

روز دوشنبه گذشته رئیس آلمانی کمیسیون اتحادیه اروپا «اورسولا فون در لاین»، برای دیدار کوتاهی به شهر باکو پایتخت آذربایجان سفر کرد. «کادیری سیمسون» مسئول امور انرژی کشور استونی نیز با او همراه بود. در شرایط فعلی «فون در لاین» عملا نقش رئیس «اتحادیه اروپا» را بازی می کند در حالی که چنین کشوری اصلا وجود خارجی ندارد. در رسانه های عمومی سفر فون در لاین چنین تنظیم و گزارش شده است که گویا «فون در لان» «برای عقد قرارداد مشخصی» جهت دستیابی اتحادیه اروپا به منابع گاز طبیعی به پایتخت آذربایجان سفر کرده بود و در عین حال در گزارش های خبری اصلا در باره امکان دسترسی اتحادیه اروپا به گاز مورد نیاز از آذربایجان تا زمستان پیش رو موردی ذکر نشده است. با این همه، از فحوای کلام و از لابلای گزارش های خبری مشخص می شود که گفتگوهائی برای دریافت گاز تا سال 2027 انجام شده است. البته رسانه ها این موضوع را با صراحت اعلام نکرده و گزارش خبری خود را طوری تنظیم کرده اند که گویا گاز آذربایجان در زمستان امسال مردم اروپا را از سرما نجات خواهد داد. بدین ترتیب در واقع رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا فقط تفاهمنامه ای را با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان امضاء کرده است که صرفا جنبه دیپلماسی داشته است و نه بیشتر. البته در این سفر ایشان سخنرانی کوتاهی مشابه صحبت در یک جشن ایراد کرد. بدین ترتیب وعده و وعید های هر دو طرف گفتگو کننده اصلا نه بصورت قرارداد تنظیم شده و نه اصلا بطور مشخص برنامه ریزی شده است و در گزارش وزارتخانه مربوطه اعداد و یا ارقامی در رابطه با چنین تفاهمی منتشر نشده است.

در رابطه با انتقال گاز از آذربایجان به اتحادیه اروپا و در نهایت به آلمان، باید توجه داشت که  در سال 2021 کشورهای اتحادیه اروپا از روسیه 155 میلیارد متر مکعب خریداری کرده اند. از این مقدار 142 میلیارد متر مکعب از طریق خطوط لوله و 14 میلیارد متر مکعب به عنوان گاز طبیعی از طریق کشتی به اتحادیه اروپا منتقل شده است. اما در رابطه با آذربایجان تاکنون فقط 5 در صد گاز طبیعی وارداتی اتحادیه اروپا از آذربایجان تامین می شود که 8.1 میلیارد متر مکعب در سال است  که البته بیشترین حجم آن نیز در ایتالیا مصرف می شود. آنچه که در گزارش ها به صراحت عنوان نشده این است که آذربایجان برای سال 2023 قول صدور  12میلیارد متر مکعب گاز را داده است که می تواند تا سال 2027 تا حجم 20 میلیارد متر مکعب افزایش یابد، اما در این رابطه هیچ قراردادی و یا تنظیماتِ برنامه ای در آذربایجان و ما بین طرفین بسته نشده است. همچنین در اطلاعیه وزارتخانهِ مربوطه نیز اعدادی ذکر نشده است. اگر تمام محاسبات مجازی به عمل در بیاید لازم است باکو برای برآوردن آرزوی اتحادیه اروپا تا سال 2023 ، تولید خود را افزایش بدهد و حجم خط انتقال لوله گاز موجود را گسترش بدهد. این امر همانطور که در بخش گزارش وزارتخانه مربوطه ذکر شده منوط به «سرمایه گذاریهای قابل توجهی» در صنعت گسترش کریدور به اصطلاح « گاز جنوبی» است که از آذربایجان از طریق گرجستان، ترکیه، یونان و آلبانی تا جنوب ایتالیا کشیده شده است!

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 842  - 5 مرداد1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت