راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

زمان تصمیم های

تاریخی در روسیه

 فرا رسیده است!

روزنامه پراودا- آزاده اسفندیاری

 

طی روزهای گذشته مجلس دوماًی دولتی روسیه، جلسات متعددی را با موضوع اصلاح سیستم آموزشی کشور، مورد بررسی قرار داد. این جلسات زمانی بر گزار گردید که چند روز قبل از آن، نمایندگان فراکسیون حزب کمونیست روسیه، میز گردی را با بالاترین مقامات قوه مجریه، روسای دانشگاه ها، دانشمندان سرشناس، معلمان و دیگر شخصیت های علمی برگزار کرده بودند. موضوع این میز گرد،«مشکلات آموزش و پرورش روسیه» در آستانه جلسات بزرگ پارلمانی و ترسیم مسیر توسعه آینده بود.

در همین رابطه، گنادی زوگانف، دبیر کل حزب کمونیست روسیه و رئیس فراکسیون این حزب در مجلس دوما، در آخرین جلسه رسمی پارلمان، خطاب به نمایندگان گفت: «بیش از نیمی از نمایندگان فراکسیون حزب ما در این مجلس، دارای بالاترین مدارک علمی می باشند. یک سوم اعضای فراکسیون حزب کمونیست، یا در دانشگاه تدریس کرده یا در مراجع عالی آموزشی کشور، از پایان نامه علمی خود دفاع کرده اند. ما از مدت ها قبل بر برگزاری جلساتی مبنی بر چگونگی تغییر سیستم آموزشی کشور اصرار داشتیم. من می خواهم ایده درخشان «هربرت ولز»(نویسنده انگلیسی) را به یاد بیاورم که گفت: «تاریخ بشر مسابقه ای بین آموزش و فاجعه است».

جهان ما پیش از این دو بحران فلاکت بار و عظیم را از سر گذرانده است و سومین بحران سیستماتیک جهانی به شدت در حال گسترش است. دو بحران قبلی با جنگ های همه گیر جهانی پایان گرفت. لذا در شرایط فعلی سرنوشت بشریت به کیفیت آموزش پرسنل مدیریتی جهانی بستگی دارد که چه سمت و سویی داشته باشد.

شما می توانید یک کارخانه را در کوتاه ترین مدت نابود کنید، در حالی که برای باز سازی آن دو سال زمان لازم است. با این حال، اگر سیستم آموزشی تخریب شود، آسیب آن برای یک انسان تمام دوران زندگی و برای کشور حداقل بیست سال همه چیز نابود خواهد شد.

شایان ذکر است که اولین گام های مدرنیزاسیون لنینیستی- استالینیستی با آموزش همگانی توام گردیده بود. اجازه می خواهم چند نمونه تاریخی را یادآوری کنم که فکر می کنم برای شما قانع کننده باشد. پس از جنگ دوم جهانی، هنگامی که افسران بلند پایه و ژنرال های رایش سوم- فاشیست های آلمان هیتلری- مورد بازجویی قرار گرفتند، آشکارا اذعان کردند که ما جنگ را نه به ارتش سرخ، بلکه به معلم، مهندس و مربیان اتحاد شوروی باختیم. برای آن‌ها قابل تصور نبود که طی ده سال (1) می توان چنین افسران و سربازان توانا و درخشانی را آموزش داد و به تجهیزات صنعتی- نظامی مدرن روز دست یابید. مثال دوم، زمانی است که اتحاد شوروی به فضا دست یافت، آمریکایی‌ها کمیسیون تحقیقاتی بزرگی را به کشور ما فرستادند و پس از آن گزارشی تقریباً دو هزار صفحه‌ ای تهیه کردند. در آن گزارش فصلی با عنوان «آنچه «ایوان» می داند و آنچه «جان» نمی داند» داشت (سمبل انسان روسی و آمریکایی.م). پس از آن آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که رقابت با اتحاد جماهیر شوروی را باید بر روی میز مدرسه و نیمکت دانش‌آموزان و کلاس‌ دانشگاه‌ها کشاند. در نتیجه، آنها بودجه آموزش و پرورش خود را تا سه برابر بالا بردند و خرید مغز ها را در سراسر جهان آغاز کردند.

من هرگز از تکرار (گفته‌ ها و ایده‌ها) خسته نخواهم شد. درسال 1994، طی یک گزارش صد صفحه ای با عنوان «آموزش برای روسیه در حال گذار» در باره چگونگی حذف آموزش‌های حرفه ای و سایر دستاوردهای نظام آموزشی اتحاد شوروی تهیه شده بود. این برنامه توسط آقایان «فورسنکو» و «لیوانف» (به ترتیب وزیر آموزش و پرورش و بازیگر سینما.م) طی دوازده سال در روسیه اجرا شد.
زمانی که «فورسنکو» پیشنهاد داد تا چهار درس اصلی از دروس مدارس، یعنی تربیت بدنی، ایمنی زندگی، زبان انگلیسی و تاریخ حذف شود نفس من به تنگی افتاد! در اولین فرصت نزد رئیس جمهور رفتم و گفتم: گذشتگان من 350 سال در مدارس و دانشگاه ها تدریس کرده اند. خودم در هفده سالگی به عنوان معلم در مدرسه روستایی شروع به آموزش دانش آموزان کردم. پس چرا به حرف و تجربه ما توجه نمی کنی؟ چرا به سخنان«آلفروف»، «ملنیکوف»، «اسمولین»، به عنوان یک گروه کاملی از نمایندگانی که سطح علمی جهانی دارند و در حال تهیه قوانین درخشان آموزشی هستند، گوش نمی دهید؟ و البته از آن به پس بود که امکان اصلاح آموزش، کم و بیش آغاز گردید.

باید در نظر داشت که در حال حاضر ما درگیر ساختن سیستم جدیدی می باشیم. شرایطی که بواقع یک جنگ ترکیبی است و هنوز برای ما مشخص نیست که این جنگ، چگونه پایان خواهد یافت. این در حالی است که کشور ما را از هر طرف محاصره کرده اند. بنا بر مجموعه دلایل، برای عبور از پیچیدگی های موجود به افراد بسیار توانمند و شایسته، با اراده و باهوش نیاز داریم. چرا که ما زمان زیادی جهت حل این مشکلات نداریم.

جا دارد تا من در این مکان از رئیس دانشگاه دولتی مسکو«سادوونیچی»، تشکر کنم چرا که بسیاری از سنت های عالی کلاسیک آموزشی روسی - شوروی را حفظ کرده است.

ما برنامه بیست اقدام فوری برای تحول در روسیه را آماده کرده ایم. قانون «آموزش برای همه» آماده است، یعنی قانونی که بهترین موارد مدرسه روسی- شوروی که با تجربه اروپایی ودستاوردهای دوستان چینی ما توأم گردیده است. مواردی که یک تجربه منحصر به فرد و شگفت انگیز می باشند و به شما امکان می دهد نه فقط یک فرد با استعداد، بلکه یک انسان شجاع و توانمند را تربیت کنید که قادر به یاد گیری در تمام عرصه های زندگی خود خواهد بود. ضمن این که دانش انسان هر چهار تا پنج سال یکبار به روز می شود و آموزش علمی جدید و مناسب ضرورت حتمی دارد. خصوصا اینکه خوشبختانه ما در شرایط حاضر بودجه توسعه 33 تریلیون روبلی آماده را هم داریم.

لازم می‌دانم در اینجا یاد آوری کنم که قدرت کشور شوراها چگونه آغاز شد؟ اولاً با ایجاد کمیسیون های اضطراری برای مبارزه با راهزنی (حمله نظامی کشور های خارجی) و بی سوادی.

در سال 1942، زمانی که نازی های آلمان، در نزدیکی های مسکو مستقر شده بودند، 6 درصد از بودجه کشور شوراها، صرف آموزش شد (در شرایط فعلی نصف آن رقم). در سال 1950، یک پنجم پول کشور برای اهداف مورد نظر صرف شد، به لطف آن سرمایه‌ گذاری ها ما موفق شدیم به فضا راه پیدا کنیم، برابری موشکی هسته ای را بدست آوریم (2) و به باهوش ترین و تحصیل کرده ترین مردم جهان تبدیل شویم. در حالی که اکنون از نظر کیفیت آموزشی به زیر شصتمین رده بندی کشورهای جهان سقوط کرده ایم.
یک بار دیگر تأکید می‌کنم که مسئله اصلی امروز ما مبارزه با نابودی کشور و احیای عدالت اجتماعی است. ما همه لوایح مربوطه را آماده کرده و در دست داریم اما برای پذیرش و اجرای آنها اراده سیاسی لازم است!

--------------------------

1- سال‌های 1929 تا 1939زمانی که استالین عنوان کرد، اگر ما طی ده سال نتوانیم سطح تکنیک و صنعت خود را تا حد کشورهای پیشرفته جهان برسانیم، آن‌ها ما را نابود خواهند کرد.

2-  دستاوردی که امنیت اتحاد شوروی را در مقابل تهدیدات اتمی آمریکا تضمین کرد.

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/79-31282-2225-iyulya-2022-goda/prishlo-

vremya-istoricheskikh-resheniy/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 842  - 5 مرداد1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت