راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اتحادیه کارگران

جنبش آزادیخواهی

در تونس را

رهبری می کند!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

  

تونس در حال گذراندن مرحله حساسی است که تهدیدهایی را به همراه دارد. درک جنبه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به طور جداگانه دشوار است. شاید مصاحبه با "نورالدین تبوبی" دبیر کل اتحادیه قدرتمند کارگران تونس بتواند این دشواری را آشکار کند. تبوبی می گوید:

ما مجبوریم یک چشم انداز جهانی داشته باشیم، زیرا همه چیز به هم مرتبط هستند. تونس یک انقلاب را تجربه کرد. این امر امیدهای بسیاری از جمله امید به دموکراسی را برانگیخت. اما زمان میگذرد و تغییر وتحولات در کشور به کندی پیش میرود و طولانی شده است. ما می‌خواستیم سریع پیش برویم و انتخاب‌های خاصی انجام دادیم که در نهایت ما را گرفتار کرد. ما با فروپاشی قدرت روبرو شدیم. نخبگان بی تجربه برای مدیریت کشور فراخوانده شدند. ما با این نخبگان مقابله کردیم . همزیستی سیاسی برای احزاب سیاسی ما چیز جدیدی بود. اختلافاتی که غرق در دعوا شد. این بدون شک در بسیاری از دموکراسی ها رایج است، اما در تونس تضاد ایدئولوژیک و چند پارگی به حدی است که موجب انسداد در نهادها و به ویژه مجلس ملی شده است.

اومانیته: موضع اتحادیه عمومی کارگران تونس در برابر تصمیمات رئیس دولت برای انحلال پارلمان و پیش نویس اصلاحات قانون اساسی چیست؟

- بیش از همه به یاد داشته باشیم که فرهنگ اتحادیه کارگران تونس فرهنگ گفتگو و گشودگی به کثرت است. ما همچنین جایزه صلح نوبل را برای این کار دریافت کرده ایم . پس از دو ترور سیاسی (چکری بلعید و محمد براهمی، در فوریه و ژوئیه 2013 – رهبران چپ تونس )، ما با سایر سازمان‌های جامعه مدنی شرایط را برای گفتگو با هدف جلوگیری از لغزش به سمت خشونت ایجاد کردیم. در گذشته از ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ ما از رئیس دولت در مورد وخامت اوضاع سیاسی و درگیری های ایدئولوژیکی که عملکرد پارلمان را تضعیف می کرد، و تصمیمات او سوال کرده بودیم. ما بر فوریت مشورت ملی بر اساس و پایه واقع بینانه از جامعه تونس اصرار داشتیم. یکی از پیشنهادات ما ایجاد یک مرجع مستقل داوری مرکب از سه شخصیت ملی به منظور دستیابی به یک پیمان ملی و تدوین یک پروژه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بود. پس از پذیرش این پیشنهاد  در سال 2020، رئیس جمهور تصمیم خود را تغییر داد و رویکرد خود را ترجیح داد. در 25 جولای، ما مواضع و موقعیت اتحادیه را انچنان که انتظار می رفت در بیانیه مطبوعاتی دفتر اجرایی خود اعلام کردیم .

ما بدون دادن کارت سفید به قدرت سیاسی، هر گونه عقب نشینی را رد کردیم. در نهایت گفتگوئی آنطور که ما می خواستیم با رئیس جمهور انجام نشد. بنابراین، ما پیشنهاد مشارکت در چارچوب تعیین شده توسط قوه مجریه را رد کردیم. نگرش ما در شبکه های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت که با فشار بر سازمان ما همراه است. البته اتحادیه به این ضربات عادت کرده است. موضع ما تغییر نکرده است.  گفتگوی سازمان یافته فقط یک ابزار نمایشی و به ویژه در صحنه بین المللی بود.

اومانیته: دیدگاه شما در مورد پروژه اصلاح قانون اساسی چگونه است؟

- ما معتقدیم که این متن حاصل یک گفتگوی واقعی نیست و یک پسرفت عمیق و حتی بازگشت به قرون وسطی است. ما در حال بازگشت به یک سیستم فوق ریاست جمهوری با همه افراط و تفریط های احتمالی و سوء استفاده از قدرت و همچنین مرکزیت اسلام و شریعت هستیم. این پروژه مقررات مربوط به مسئولیت رئیس جمهوری را پیش بینی نمی کند و نقش احزاب سیاسی و آزادی بحث و گفتگو پیرامون موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را تضمین نمی کند. این متن یک رژیم متعادل با مکانیسم های نظارتی را ایجاد نمی کند. من شخصاً با رژیم ریاست جمهوری که قدرت مطلق را به رئیس دولت می دهد کاملاً مخالف هستم. این برای قرن ما و مردم ما که در برابر تنوع، مدرنیته و فرهنگ هستند، ارزشی ندارد.

اومانیته: آیا اتحادیه دستورالعمل های رای گیری داده است؟

- جای سوالی نیست. ما از انتخاب آزادانه شهروندان حمایت می کنیم. در انتخابات قبلی، ما نقش ناظر را داشتیم و بیش از 9 هزار مأمور نظارت در انتخابات داشتیم. اما این بار از نظارت در انتخابات خودداری میکنیم، زیرا کمیسیون کنترل از سوی مجریان تعیین شده است. به نظر ما انتخابات اینده قابل  قضاوت نیست. واقعیت این است که در هر صورت، هر تحولی که باشد، اتحادیه پیوسته به عنوان سنگری برای دفاع از آزادی های فردی و جمعی، احترام به اقلیت های مذهبی و ارزش های جهانی حقوق بشر عمل خواهد کرد. ما همچنین ازحقوق زنان، صرف نظر از شرایط قانون اساسی جدید، و بحثهایی که در جریان است  دفاع می کنیم!

--------------------------

 تونسی‌ها روز دوشنبه به اصلاح قانون اساسی پیشنهاد شده توسط رئیس‌جمهور "کیس سعید" با 92.3 درصد آرا رای دادند، اما میزان مشارکت مردم کمتر از 28 درصد بود. اتحادیه ملی روزنامه نگاران می گوید که نگران آزادی مطبوعات است. جای تعجب نیست که اصلاحات قانون اساسی که توسط رئیس جمهور پیشنهاد شد، قدرت را بطور کامل در اختار او میگذارد.  رئیس دولت در نیمه های شب در مرکز تونس به طور علنی شادی کرد و در مقابل هواداران خود از ورود این کشور به "مرحله جدید" استقبال کرد. به گفته وی، «تونسی‌ها به جهان ، درس تاریخ داده‌اند» و «رفراندم امکان انتقال از وضعیت ناامیدی به وضعیت امید را فراهم میکند!» اما مشارکت پایین مردم در این همه پرسی واقعیت دیگری را به نمایش می گذارد که با شادی رئیس جمهور در تضاد است. رئیس جمهور تونس اکنون این قدرت را دارد رئیس دولت و وزرا را به صلاحدید خود منصوب و عزل کند اما تونسی ها این اختیارات او را قبول خواهند کرد؟)

». Tunisie. Pour le président Kaïs Saïed, les pleins pouvoirs par référendum | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 843  - 12 مرداد1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت