راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ماموریت و هدف

"نانسی پلوسی"

از سفر به تایوان

ترجمه و تدوین- جعفر پویا

 

  

سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا به "تایوان" آشکارا اقدامی بود تحریک آمیز برای جنگ افروزی. خبرگزاری فرانسه در این مورد می نویسد که اگر هدف نانسی پلوسی از این سفر جنگ افروزی بود، باید گفت که سفر موفقی بود!

او به قصد سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن از امریکا پرواز کرد اما سفر به این چهار کشور نیز زمینه ساز آن بحرانی بود که در پشت سفر به این چهار کشور پنهان بود. سفر به تایوان که بخشی از خاک چین است.

رسانه های امریکا می نویسند که نانسی پلوسی به دشمنی با چین معروف است اما این فقط یک بازی با جملات است برای سرگرم کردن مردم.

البته پلوسی در سال 1991، هنگام بازدید از پکن به همراه سایر نمایندگان پارلمان، بصورتی تحریک آمیز نسبت "به کسانی که برای دموکراسی در چین جان باختند" ادای احترام کرد.

 او معروف به حامی تبت و" دالایی لاما" است. اینها همگی سرمایه های سیاسی نانسی پلوسی در حزب دمکرات امریکاست که جمهوریخواهان نیز از آن حمایت می کنند. پشت این اظهار نظرها و مانورها، اهداف بزرگ اقتصادی امریکا پنهان است. اهدافی که اکنون به تضاد اصلی امریکا و چین تبدیل شده است. توقف او در تایوان حمایت جمهوری خواهان را به خود جلب کرد. مقامات ارشد دولت ترامپ، از جمله مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق و مارک اسپر، وزیر دفاع سابق، هر دو جمهوری‌خواهانی هستند که برای پلوسی کف می زنند.

"

"ژانگ جون"، سفیر چین در سازمان ملل، پیش از سفر نانسی پلوسی در تایوان هشدار داد: «چنین  دیداری تحریک آمیز به نظر می رسد و روابط چین و آمریکا را  تیره خواهد کرد و اطمینان دارم که این را کاخ سفید میداند و علیرغم این آگاهی، از سفر پلوسی به تایوان حمایت می کند.»

رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، نیز در تماس تلفنی با جو بایدن، گفت: «اگر با آتش بازی کنید، می‌سوزید».

در ادامه همین هشدارها بود که به محض ورود نانسی پلوسی به تایوان، پکن «اقدامات نظامی هدفمند» را آغاز کرد.

ایالات متحده درحالیکه دولت چین را به رسمیت شناخته، به تایوان سلاح می فروشد که این فروش سلاح میلیاردها دلار دولت تایوان را به زیر بدهی به امریکا برده است.

بحران سالهاست که میان چین و امریکا بر سر تایوان وجود دارد و می‌تواند بدتر هم شود. ارتش تایوان که به سلاح های امریکائی مجهز شده رزمایش نظامی سالانه خود را همزمان با سفر پلوسی به تایوان انجام داد که شامل رهگیری ساختگی حملات چین از طریق دریا بود. در همین حال، ناو هواپیمابر USS امریکا و ناوگان آن سنگاپور را به مقصد دریای چین جنوبی ترک کردند. چین در واکنش به این اقدام، یک رزمایش نظامی  با "گلوله واقعی" را در تنگه تایوان انجام داد که اکنون اعلام شده این رزمایش بمدت یک ماه ادامه خواهد داشت. چین با این رزمایش عملا تایوان را محاصره کرد که نتیجه آن قطع ارتباط های تجاری تایوان با کشورهای دیگر است. جزیره ای منزوی که حتی برای تامین مواد غذائی خود نیز به چین وابسته است.

شاید پلوسی با سفر به تایوان بدنبال بالا بردن رای دمکرات ها و حفظ کرسی ریاست مجلس نمایندگان این کشور بود، اما واکنش چین نتیجه ای معکوس را برای دمکرات ها می تواند به همراه بیآورد.

به نظر می رسد، همانند ماجرای اوکراین، امریکا بدنبال اوکراین دیگری در کنار چین باشد اما واقعیت اینست که جهان و تکنولوژی های نظامی به مرزهائی رسیده اند که جنگ در سرزمین های دیگر متوقف نمی ماند و امریکا نمی تواند مانند گذشته دور از دسترس باشد. بنابراین جنگ افروزی ها میتواند گریبان خود امریکا را در خانه اش بگیرد. بویژه که بحران اقتصادی، بیکاری، گرانی، خشم مردم، پخش سلاح در دست مردم، طبقاتی بودن عمیق جامعه و بحران مهاجرین امریکای لاتین و جامعه رنگین پوست امریکا خود به خود آماده انفجار است. انفجاری که میتواند به جنگ داخلی و حتی اعلام خودمختاری برخی ایالت ها مانند تگزاس و یا کالیفرنیا بیانجامد که جرقه های جنگ از خارج، حریق جنگ داخلی را هم می تواند بوجود آورد.

شاید به همین دلیل باشد که بلافاصله پس از بازگشت پلوسی از سفر تایوان به امریکا و دندان نظامی که چین در اطراف تایوان نشان داد سخنگوی کاخ سفید سفر پلوسی به تایوان را کم اهمیت اعلام کرد و گفت این سفرها در گذشته هم معمول بوده و رویداد تازه ای نیست و تاثیری بر مناسبات چین و امریکا نخواهد داشت.

باید توجه داشت که رشد اقتصادی چین که همچون ماشین عظیمی مشغول بلعیدن اقتصاد آمریکاست،  اگر درگیر جنگ شود متوقف خواهد شد. یا حداقل امریکا چنین تصور می کند.

آمریکا "یک تریلیون و 220 میلیارد دلار" به چین بدهکار است و با آغاز جنگ به بهانه تایوان آمریکا می تواند از پرداخت این بدهی امتناع کند!

امریکا حتی به تایوان 234 میلیارد دلار بدهکار است (تا ژوئن سال 2021) . آمریکا می تواند به بهانه جنگ تایوان و چین این پول را به بهانه حمایت سیاسی و نظامی از تایوان پرداخت نکند و یا در عوض آن میلیاردها دلار سلاح به تایوان برای جنگ با چین بفروشد و آن بدهی را صاف کند. ماموریت اصلی نانسی پلوسی از سفر به تایوان این استراتژی امریکائی است و نه دفاع از حق استقلال تایوان و یا برای احوالپرسی از مقامات آن کشور!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 844  - 19 مرداد1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت