راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کارزاری ضد ملی

علیه بیانیه

منسوب به موسوی

 

هفته گذشته متنی منسوب به میرحسین موسوی در فضای سیاسی و رسانه ای کشور به شکلی کاملا مشکوک منتشر شد. متنی که نه تاریخ آن معلوم است و نه اینکه تا چه اندازه بازتاب دهنده دیدگاه های دیروز و امروز موسوی است. عمده رسانه های خارج کشور و تحلیلگران رنگارنگ و تکراری آنها براساس سمتگیری خود در حمایت از آمریکا و تخطئه هر نوع مقاومت و مبارزه دربرابر آن مدعی شدند که میرحسین موسوی با سیاست ایران در سوریه و حمایت و پشتیبانی از حکومت بشار اسد مخالفت کرده است. تا اینجای کار چیز عجیب و غیرعادی از جانب رسانه های مورد اشاره رخ نداد زیرا آنها وظیفه خود را انجام دادند. عجیب آنجا بود که برخی رسانه های داخلی که ادعای مبارزه با غرب و حمایت از سوریه را داشتند یا دارند نیز به این کارزار پیوستند و کوشیدند از آن برعلیه موسوی و توجیه ادامه حصر وی بهره بگیرند.

آنچه در داخل کشور انجام شد نشان داد که ماهیت بسیاری از آنها که مدام از مبارزه با داعش و جنگ با آمریکا در سوریه داد سخن می دهند مشکوک تر از نسخه های سیاسی و رسانه ای خارجی آنهاست. آنها که می دانند میرحسین موسوی دارای صدها هزار و حتی میلیون ها هوادار در میان ایرانیان است اگر واقعا به مبارزه در سوریه اعتقاد دارند، بفرض آنکه موسوی نظری هم برعلیه جنگ ایران در سوریه داده باشد باید بکوشند که آن را به نحوی توجیه کنند یا در صحت آن تردید کنند(که جای تردید هم دارد) تا پشت جبهه داخلی این جنگ را تقویت کنند نه آنکه هواداران موسوی را هم به سمت مخالفان جنگ ایران با داعش و آمریکا در سوریه برانند.

به همین دلیل است که کارزار ضد موسوی هفته های اخیر در داخل کشور بشدت مشکوک است. هدف این کارزار - یا حداقل نتیجه آن- منفعل کردن میلیون ها ایرانی هوادار موسوی دربرابر داعش و امریکاست. در این عرصه هم مانند همه موارد دیگر هرگز به مردم واقعیت ها درباره سوریه گفته نشده است. نتیجه همکاری سوریه با آمریکایی ها در عراق چه شد؟ از چه زمانی غرب و آمریکایی ها تصمیم به تغییر رژیم سوریه گرفتند؟ ماهیت تظاهراتی که در سوریه شکل گرفت چه بود؟‌ اهداف و خواسته های آن کدام بود؟ نقش میلیون ها عراقی که در پی حمله آمریکا، به سوریه پناهنده شده بودند در تغییر ترکیب جمعیتی سوریه به نفع سنی های متعصب و رادیکالیزه شده به چه شکل بود؟ داعش چگونه و به چه شکل از داخل آنها سر براورد؟ غرب چگونه از طریق پخش اخبار جعلی مربوط به سرکوب تظاهرات و کشتار مردم توسط بشار اسد شرایط را برای ایجاد جنگ داخلی در سوریه فراهم کرد؟ ترکیه در سوریه چه می کند؟ آمریکا در کجای آن است؟ ماهیت واقعی به اصطلاح ارتش آزاد سوریه چیست؟ امکان مداخله آمریکا، ناتو و فرانسه در سوریه به چه شکل میسر شد؟ نقش ایران و روسیه در خنثی کردن به چه شکل و تا چه اندازه بود؟ و دهها مسئله دیگر. در این شرایط نمی توان تصور کرد که اطلاعات میرحسین موسوی در حصر خیلی بیشتر از ما و بقیه مردم باشد. از این جهت پیش از آنکه بخواهیم کسی را محکوم کنیم ابتدا باید ببینیم با چه داده ها و اطلاعاتی یک نظر داده شده و نقش حکومت در جلوگیری از آگاهی عمومی در این زمینه چه بوده است.

اگر سیاست حکومت در سوریه با ناباوری و سوظن عمومی روبروست بدین دلیل است که از آن نه در جهت تقویت وحدت ملی بلکه برای تسویه حساب و تفرقه ملی نیز بهره برداری کرده است. درست همان رفتاری که اکنون با نوشته منسوب به میرحسین موسوی انجام می شود. بجای آنکه دلایل یک سیاست برای امثال میرحسین موسوی شرح داده شده و کوشش شود که نظر موافق آنها، اگر تردیدی دارند، بسوی آن جلب و پشتیبانی و توافق ملی در حول آن سیاست و برنامه صورت گیرد، برعکس کوشش می شود تا آنها را در جهت مخالف آن سوق دهند تا بعد از این موضوع برای تخطئه آنها بهره گیری شود. به همین دلیل است که در ادعاهای داعش ستیزی و آمریکا ستیزی آنها که علیه موسوی به میدان در آمده اند باید بسیار شک کرد چرا که جدیتی در جلب پشتیبانی وسیع ترین اکثریت مردم در پشت اینها  وجود ندارد اگر نگوییم عامدانه کوشش می شود که بخشی از جامعه در مقابل آن قرار گیرد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 845  - 26 مرداد1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت