راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آیا قزاقستان
به راه اوکراین
خواهد رفت؟

«والری بورت»
بنیاد فرهنگ استراتژیک
ترجمه- کیوان خسروی


آرایش مرتب موهای سر «قاسیم جومرد توکایف» را یک فرق سر دقیق تقسیم می کند. در این مورد، می توان این فرق سر را یک نماد به حساب آورد - جمهوری شوروی سابق در حال حفظ تعادل و موازنه بین روسیه و غرب است. چنین تعادل و موازنه ای هم مهارت و هم ورزیدگی خود را می طلبد. هر گامی باید فکر و سنجیده شود. همچنان که قزاقستان تعادل و موازنه خود را حفظ می کند، اما آینده این جمهوری مه آلود است. رئیس جمهور قزاقستان صراحتاً موضع خود را بیان می کند که تفاوت آشکاری با سیاست کرملین دارد. به ویژه، در مجمع اقتصادی بین المللی اخیر در سن پترزبورگ، او ضمن دور شدن از ارزیابی اقدامات روسیه در اوکراین، نگرش منفی خود را نسبت به برسمیت شناختن جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک پنهان نکرد و در عین حال هر دو جمهوری دونباس را "دولت های پوشالی" شمرد. «توکایف» که در حضور پوتین بود، گفت، کشورش تحریم های اعمال شده از سوی غرب علیه روسیه را نقض نخواهد کرد. در این میان، در «نورسلطان» (پایتخت کنونی قزاقستان. نام قبلی آن «آستانه» بود. مترجم) گذشته نزدیک خود (ژانویه 2022) را مانند آینه وارونه شده ای می بینند: «در روسیه، برخی افراد ضمن ادعای اینکه روسیه قزاقستان را نجات داد و قزاقستان اکنون باید برای همیشه به روسیه خدمت و تعظیم کند کل این وضعیت را به اشتباه بیان می کنند. رئیس جمهور«توکایف» می گوید، من فکر می کنم که این استدلال کاملاً غیرموجه و به دور از واقعیت است. فراموشی در سیاست امری شناخته شده ای است. به ویژه اگر اهداف جدید و امیدوارکننده در نگاه اول در افق به چشم بخورند. در «نورسلطان»، این سیاستها پیشتر آشکار و نمایان شده بودند: برقراری تماس های نزدیک تر با غرب و ادامه آن، اما با شدتی کمتر با روسیه. آیا این امکان وجود دارد که این همکاری با وجود حفظ عضویت قزاقستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در سازمان همکاری شانگهای، در سازمان پیمان امنیت جمعی، به یک همکاری تزئینی تبدیل شود؟ اگر یکی از دو صندلی فرو بریزد و دیگری از کار بیفتد چه؟ رئیس جمهور «توکایف» چندی پیش به رهبران اروپایی اطمینان داد که می توانند برای غلبه بر بحران انرژی روی کمک قزاقستان حساب کنند. و در 5 ژوئیه، دادگاه مطالبه « Rostransnadzor» (وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه) را در مورد تعلیق فعالیت های کنسرسیوم خط لوله خزر که نفت را از قزاقستان به اروپا می رساند، برآورده ساخت. آنطور که بیان شد، این امر برای از بین بردن تخلفات زیست محیطی بوده است (Rostransnadzor «چندین تخلف مستند در پاسخ به نشت نفت" را پیدا کرد). نفت 80 درصد از صادرات قزاقستان را تشکیل می دهد و حدود دو سوم عرضه این ماده خام به اتحادیه اروپا از طریق کنسرسیوم خط لوله خزر انجام می گیرد. شش روز بعد، در 11 ژوییه 2022، دادگاه منطقه ای «کراسنودار» تصمیم دادگاه بدوی مبنی بر تعلیق فعالیت کنسرسیوم خط لوله خزر را به جریمه 200 هزار روبلی تغییر داد. اکنون فعالیت کنسرسیوم خط لوله خزر بطور معمول انجام می شود.
در عمل تمام مسیرهای تجاری و اقتصادی قزاقستان از فدراسیون روسیه می گذرد. «پتر سوویک»، سیاستمدار قزاقستانی، توضیح می دهد: «از جنوب، ما همچنین جمهوری های آسیای مرکزی را داریم که به نوبه خود توسط افغانستان «پشتیبانی» می شوند. - تردد اقتصادی از آن طرف نمی تواند باشد. ما از طریق دریای خزر با ایران در ارتباط هستیم، اما ایران کشوری نیست که بتوان از طریق آن همکاری های اقتصادی گسترده ای با سایر کشورها انجام داد. از طرفی چین را داریم. چین اکنون یک موضع بی طرف دارد، اما بدون روسیه چین با کسی بازی نمی کند. در «نورسلطان» اعلام شد که آنها به دنبال راه های جایگزین برای انتقال انرژی به اروپا - دور زدن روسیه هستند. از نظر تئوری، این امکان پذیر است، اما این یک دورنمای دور از ذهن و پرهزینه است. بیایید بیشتر به این مسئله نگاه کنیم. در قزاقستان، 9 ماه مه جشن روز پیروزی را لغو کردند. رسانه های قزاقستان هنگام اظهار نظر در مورد عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، اوکراین را قربانی و روسیه را متجاوز معرفی می کنند. اقداماتی در حمایت از رژیم کیف در این جمهوری انجام می شود. روس ها و روسی زبانان قزاقستان چندین سال است که احساس می کنند لطمه دیده اند. تعداد آنها بین سالهای 1989 و 2021 به نصف کاهش یافت و از 3/7 میلیون به 7/3 میلیون نفر رسید. «روستیسلاو ایشچنکو»، یک مقام سابق اوکراینی و اکنون (از سال 2014) دانشمند علوم سیاسی روسی، استدلال می کند که: "ما واقعیت را در نظر می گیریم - اگر بد است، پس بد است. اگر خوب است، پس خوب است. اگر امکان دوستی در خانه وجود دارد، پس با تمام ضایعات و هزینه ها، هیچ کس موی دماغ به خصوص قزاقستان نخواهد شد. اگر به دلایلی قزاقستان تبدیل به اوکراین دوم شود، در مورد آن نیز مانند اوکراین خواهد بود». هرچند« ایشچنکو» در قضاوت شتاب کرده و برای صدور حکم عجله دارد ("مانند اوکراین خواهد بود")، نماد قزاقستان به عنوان "اوکراین دوم" اکنون در جریان است. و این مایه خوشحالی نیست... در این جمهوری همسایه، قیمت کالاهای اساسی - آرد، ماکارونی، نان، گوشت - به سرعت در حال رشد است. شکر تقریبا 80 درصد افزایش قیمت داشته است. «توکایف» دولت خود را به ویژه وزرای بازرگانی و کشاورزی را در این امر مقصر دانست. روسای هر دو بخش - «باخیت سلطانوف» و «یربول قاراشوکیف» - توبیخ رسمی دریافت کردند. اشاره می کنیم که قزاقستان 90 درصد به شکر وارداتی وابسته است و بخش قابل توجهی از آن توسط روسیه تامین می شود. چه کسی، بزودی، آینه وارونه ای را که اکنون در« نورسلطان» به آن نگاه می کند، به درستی نصب خواهد کرد.
https://www.fondsk.ru/news/2022/07/23/kazahstan-vtoraja-ukraina-vy-serezno-56760.html
تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh



 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 846  -  2 شهریور 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت