راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله 846

هراس غربگرایان ازعدم

توافق اتمی و سفت شدن کمربندها

 

ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا درباره برجام پاسخ داد، پاسخی که هم از سوی "اولیانوف" مذاکره کننده ارشد روسیه و هم نماینده اتحادیه اروپا "معقول" ارزیابی شد. اکنون امریکاست که باید موافقت یا عدم موافقت یا شرایط خود را اعلام کند. با اعلام پاسخ ایران فشار رسانه ها و مطبوعات غربگرا بر روی هیئت مذاکره کننده برای آنکه هرچه سریع تر به خواست های غرب تسلیم شوند فعلا و موقتا کاهش یافته تا زمانی که نتیجه پاسخ آمریکا روشن شود و احتمالا دور جدیدی از فشار برای درخواست تسلیم فوری آغاز شود.

رهبران آمریکا اکنون از یکسو نیاز به توافق دارند و از سوی دیگر هم نمی خواهند به توافقی که اثر بلند یا کوتاه مدت مثبت برای ایران داشته باشد یا مانع خلع سلاح نظامی و موشکی آن شود تن دهند. اگر آمریکا به پیشنهادات کنونی پاسخ منفی دهد باید برای مردم روشن شود و بدانند که آمریکا صاف و ساده چه چیزی را از ایران می خواهد تا مردم درباره آن تصمیم بگیرند و اگر کسی یا گروهی در داخل ایران طرفدار تسلیم به خواسته های امریکاست ماهیت خود را نشان دهد. کاری که تا همین امروز انجام نشده و هیچکس دقیقا نمی داند در پشت صحنه مذاکرات اتمی چه می گذرد و آمریکا چه می خواهد و اروپا چه می گوید و ایران روی چه چیز ایستاده یا نایستاده یا می خواهد سازش کند یا نکند. بحث را باید به میان مردم کشاند و مطالبات آمریکا از ایران را به مردم گفت و خطرات و احتمالات و جنبه های مثبت و منفی یک توافق و تفاهم را در یک بحث عمومی مطرح کرد تا بتوان پشتیبانی ملی را بر هر تصمیمی جلب کرد. کاری که حکومت حاضر به انجام آن نیست و به همان سیاست مذاکرات پشت صحنه ادامه می دهد.

تا زمانی که مردم ندانند چه می گذرد باد در بادبان غربگرایان اصولگرا و اصلاح طلب داخلی خواهد بود که دستشان در جیب سرمایه داری تجاری و گردانندگان اتاق بازرگانی است، اگر خود جزو همانها نباشند. اینان هم نه به مردم می گویند که خواست هایی که بنظر آنها معقول است چیست و نه قرار دادن یک شرط از سوی ایران را می پذیرند بلکه تسلیم هرچه سریعتر را طلب می کنند. در واقع نگرانی اصلی آنها این است که اگر برجام امضا نشود با توجه به شرایط کنونی جهانی که چین و روسیه در برابر غرب علنا و قاطعانه ایستاده اند ارتباط ایران با آمریکا و اروپا به کلی قطع شود و ایران ناگزیر شود سیاست سفت کردن کمربندهای داخلی را در پیش گیرد و به مبادلات تهاتری و همکاری بر مبنای ارزهای ملی با این کشورها روی آورد. تحولی که پیامدهای داخلی بزرگی خواهد داشت و موقعیت سرمایه داری تجاری داخلی را بشدت در خطر قرار خواهد داد و حداقل دسترسی آنها به دلارهای نفتی و خروج این دلارها از کشور تحت عنوان صادارت غیرنفتی و غیره می تواند کاهش یابد یا به کلی قطع شود.

اعلام نتیجه تحقیق از فساد فولاد مبارکه که با واکنش تند و منفی سران اتاق بازرگانی مواجه شد، شروع آزمایشی کالابرگ الکترونیک برای حمایت از محرومترین قشرها که سرمایه داری تجاری آن را بازگشت به "اقتصاد کوپنی" معرفی می کند و همچنین تحولات در بانک مرکزی و آنچه زیر پوشش "بانکداری اسلامی" مطرح شده که می تواند اگر از مسیر خود منحرف نشود بانکداری خصوصی را نیز تحت نظارت و کنترل در آورد، همگی نمونه ای از تحولاتی است که کشور در صورت ادامه مقاومت دربرابر غرب و آمریکا ناگزیر به حرکت در جهت آن خواهد بود. وحشت سرمایه داری تجاری وابسته و الیگارش های داخلی دقیقا در همینجاست که ادامه مقاومت دربرابر غرب سرانجام به تحولاتی منجر خواهد شد که از چارچوب حفظ منافع آنها خارج می شود. فشار برای تسلیم هرچه سریعتر به همه درخواست های آمریکا ریشه در این واقعیت دارد. 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 846  -  2 شهریور 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت