راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قدرت تحلیل خود

از رویدادها را

باید تقویت کنیم!

  

محرمانه ترین و پنهان ترین اخبار مهم جمهوری اسلامی، همان نتایجی است که می توان از اخبار غیر پنهان و منتشر شده و سمت و سوی تبلیغاتی در جمهوری اسلامی گرفت. در حساس ترین مقاطع و در مهم ترین جهت گیری های آینده حاکمیت، اگر بر این مبنا حرکت کنیم، کمتر دچار نوسان شده و آمال و آرزوها و یا خوش بینی ها و بد بینی های ناشی از کشاکش های روزانه حاکمیت و حتی ادعاهای گمراه کننده آن نمی توانند ما را بدنبال خود بکشانند. این شیوه نگرشی است که ما در طول سالهای گذشته از آن بهره گرفته ایم و معتقدیم کمترین نوسان و اشتباه تحلیلی را از اوضاع ایران- در مقایسه با دیگران- داشته ایم.

این شیوه نگرش و تحلیل اوضاع سیاسی ایران، درعین حال ما را ملزم می سازد که اخبار را با دقت بخوانیم، آنها را دنبال کنیم و به جای واکنش‌های مقطعی و تلقی های تحقیر آمیز از سخنان و موضع گیری های سران حاکمیت و چهره های شناخته شده جمهوری اسلامی، به آنها بیاندیشیم.

ما با همین نگرش است که اعتقاد نداریم حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه و یا عراق و یا تلاش برای استقلال در تولید سلاح و یا حتی فعالیت های اتمی به معنای وطن فروشی است و همه طرفداران و سکانداران این سیاست وطن فروش و یا نادانند.

بنابراین، ما با یک سیاست و با یک استراتژی سر و کار داریم؛ که برای خود استدلال هائی نیز دارد. باید روی این سیاست ها متمرکز شویم، آنها را بازشناسیم، آن را منصفانه نقد کنیم و دلائل منطقی خود در مخالفت یا موافقت با آن را بازگوئیم و از آن مهم تر، این بحث و این سیاست و این نقد را به درون جامعه ببریم و مردم را هوشیار کنیم. این وظیفه همه منتقدان اوضاع حاکم، از هر گروه و سازمان و تشکل سیاسی و اجتماعی است. این همان بحثی است که ما درباره رویدادهای اوکراین و موضع گیری مثبت رهبری جمهوری اسلامی و همچنین درباره مذاکرات برجام، پس از آغاز حوادث اوکراین داشته و داریم.

این که خواهان نبودن سیستم ولایت فقیه هستیم نمی تواند و نباید مانع از آن شود که ما بتوانیم اصل از فرع و عمده را از غیر عمده در شرایط مشخص تشخیص بدهیم. با همین نگاه به شرایط کشور است که معتقدیم نباید نسبت به ترکیب نیروها در درون مجلس کنونی هم بی تفاوت باشیم و سخنان و موضع گیری های رهبر جمهوری اسلامی را دنبال نکنیم و زیر ذره بین نبریم.

این سیستم تحلیل رویدادها و سمت گیری های حکومتی به ما این امکان را میدهد که برای مثال دلیل مخالفت ها با موافقت یا مخالفت با تفاهم اتمی را بدانیم و تحلیل کنیم و یا انگیزه موافقت با اقدام روسیه در اوکراین را درک کنیم. حتی ضرورت رسیدن ایران به مرحله پیوستن به باشگاه اتمی جهان و حتی تولید سلاح اتمی را درک کنیم و یا فلان سخنرانی فرماندهان سپاه را با دقت بخوانیم و روی آن نکاتی متمرکز شویم که هسته مرکزی فکر مدافعان سیاست های نوین جمهوری اسلامی، از جمله گردش به شرق است.

پیش از آنکه فلان موضع گیری حاکیمت را به تمسخر بگیریم و از آن عبور کنیم، باید با دقت آن را خواند و به عمق آن تفکری که پشت این موضع گیری هاست پی برده و سرانجام آن را حدس زد.

تنها در این صورت است که ما می توانیم مانورهائی را باز شناسیم که برای ادامه سیاست گردش به شرق، جدا سازی سرنوشت کشور از دلار و ... به استقبال مقابله با فساد ساختاری در مملکت می رود. یعنی ابتدا بخوانیم، ببینیم، دنبال کنیم و تحلیل کنیم که سیاست حکومت بر چه اصول و مبنایی استوار است و سپس آن اصول و مبنا را زیر ذره بین بگذاریم.

این یک روی مسئله است. روی دیگر اخبار و زمینه های بحران عمومی درکشور است که باید آن را نیز با دقت دنبال کنیم و ببینیم چه مقدار و چه میزان از این بحران از سوی امریکا و متحدانش به ایران تحمیل شده و چه مقدار و چه میزان آن باز میگردد به فساد در حکومت، ناکارآمدهای دولتی، تقسیم جامعه به خودی و غیر خودی، مکتبی و غیر مکتبی! و آیا این نارضائی عمومی به سمت مقاومت ملی و توده ای مردم پیش می رود و به اهرم فشار به حکومت برای تغییر سیاست های دهه های گذشته می شود و یا زیر فشار تبلیغات تلویزیون های فارسی زبان خارج کشور به سمت شورش و تبرئه رژیم شاه و امریکا و اسرائیل می رود.

موفقیت جنبش نارضائی مردم درگرو پاسخ به سئوالات است. آیا حاکمیت با اتخاذ سیاست های نوین به سمت یک جبهه برای نجات کشور و انقلاب پیش می رود و یا برعکس؟ و در این میان نقش امریکا و جناح راست داخل حکومت با امکانات بی نظیر اقتصادی که به چنگ آورده  چیست؟

بحث اصلی بر سر تحلیل دقیق رویدادها و پرهیز از جانشین کردن آرزوهای خود به جای واقعیات است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 846  -  2 شهریور 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت