راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اجاق خانه ها

در اروپا سرد،

تنور جنگ گرم!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

در حالی که قیمت برق و گاز در حال شکستن رکورد در بازارهای جهانی است، کشورهای اروپایی بار سنگین یک بحران بزرگ را بر دوش مردم گذاشته و ادامه آنرا به مصرف کنندگان  وعده میدهند. صورتحساب ها رو به انفجار است  و آسیب پذیرترین افراد را تهدید می کنند.

با تشدید جنگ در اوکراین و پیامدهای آن روی انرژی فسیلی روسیه به اروپا، بحران انرژی به کابوسی هولناک در زمستانی که در پیش است تبدیل شده است.

روز جمعه، رئیس جمهوری چک، که در راس اتحادیه اروپا به مدت شش ماه می باشد  اعلام کرد که یک جلسه بحران (مرکب از وزرای انرژی) برای بحث در مورد اقدامات اضطراری خاص برای مقابله با بحران انرژی تشکیل خواهد داد. تحریم خرید گاز روسیه  توسط اروپا در واکنش به جنگ اوکراین در اتحادیه اروپا مورد تحسین برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار گرفت، اما این تصمیم  تعادل انرژی این قاره را برهم زد. اکنون با افزایش واردات گاز طبیعی مایع، هجوم گسترده هیدروکربن‌ها و راه‌اندازی مجدد نیروگاه‌های زغال‌سنگی...استفاده از آلوده ترین انرژی‌ها را در دستور قرارداده است. بدتر از آن، دولت‌های ناتوان، بدون توجه به منطق بازار، به دلالان اجازه داده‌اند تا سهم اصلی مایحتاج اولیه انرژی را  کنترل و در انحصار بگیرند. این فقر سوختی میلیون ها اروپایی را تهدید می کند. از آلمان تا بریتانیا (جایی که واکنش مردم سازماندهی می شود)، از سوئیس تا پرتغال و اسپانیا، مردم نگران زمستانی اند که به سرعت از راه می رسد.

 سوئیس را زمستان تاریک تهدید می کند. کشوری که در گردباد بحران اروپا گرفتار شده و تقریباً به طور انحصاری به واردات وابسته است و 95 درصد انرژی مورد نیاز آن توسط نفت، برق، گاز طبیعی و چوب تامین می شود. کشوری که اکنون در وضعیت خطرناکی  قرار دارد. در سال 2020، این کشور برای تامین برق خود تنها حدود چهل تاسیسات بادی  éoliennes  داشته است.

بدون تولید انرژی ملی و بدون ذخیره سازی گاز در قلمرو خود، سوئیس به همسایگان اروپایی خود وابسته است. آلمان، سه چهارم گاز مورد نیاز سوئیس را تامین میکند. اما آلمان خود به دلیل کمبود واردات گار از روسیه از یک طرف با خطر کاهش شدید صادرات روبروست و از طرف دیگر با بحران کمبود انرژی در داخل کشور خود روبروست. همچنین سوئیس نزدیک به 60 درصد برق خود را از فرانسه وارد می کند. اما با وجود مشکلات ناوگان هسته ای فرانسه - که 32 راکتور از 56 راکتور آن اکنون تعطیل شده اند از حجم صادراتش بویژه برای سوئیس کاسته است. در چنین شرایطی، "ورنر لوگینبول"، رئیس کمیسیون فدرال برق، هشدار داد: اگر وضعیت به سرعت بهبود نیابد، باید منتطر قطع منظم و چند ساعته برق باشیم.

در بریتانیا صورتحساب ها مبارزه اجتماعی را تغذیه می کنند. تنظیم کننده بازارهای گاز و برق در بریتانیا، Ofgem، واقعیت را از مردم پنهان نمی کنند:  قیمت انرژی – از ماه اکتبر برای مصرف کنندگان بطور وحشتناک تقریبا در حدود 80 درصد افزایش خواهد یافت. افزایش چشمگیر که نشان دهنده افزایش مداوم قیمت گاز عمده فروشی در جهان است، که با محدودیت های واردات گازاز روسیه شروع شد واکنون که روسیه گاز خود را به اروپا قطع کرده است. قیمت گاز به سطوح بی سابقه می رسد. اما بدترین اتفاقات هنوز در راه است و ادامه دارد. تخمین زده می شود «قیمت‌ها ممکن است در طول سال 2023 جهشی باور نکردنی پیدا کند. درانگلستان تورم بیش از 10 درصد است و شورش بزرگ علیه هزینه های بالای زندگی وجود دارد. انفجار قیمت انرژی خشم مردم را متبلور می کند. بموجب مطالعه‌ اخیر دانشگاه "یورک" تخمین زده میشود که تقریباً دو سوم خانوارهای بریتانیا ممکن است تا سال آینده در فقر انرژی قرار بگیرند. در حالی که دولت وعده کمک به آسیب پذیرترین افراد را می دهد، مبارزه مردم برای اعتراض به افزایش قیمت گاز سازماندهی می شود. جمعه 26 اوت، هزاران تظاهرکننده به دعوت جنبش پرداخت نکن (پرداخت نکن) در لندن تجمع کردند که اعضای آن متعهد شدند از ماه اکتبر قبض برق خود را پرداخت نکنند.

وابستگی فوق العاده المان به گاز روسیه: آلمان که در وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی – و بویژه گاز روسیه – در گیراست، بار عمده بحران عرضه اروپا را متحمل می‌شود. در سال 2020، گاز 26 درصد از ترکیب انرژی آن را تشکیل می داد (در مقایسه با 21 درصد در سال 2000). این کشور تا کنون 55 درصد گاز و زغال سنگ و 35 درصد نفت مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند، اما جنگ در اوکراین کارت‌های بازی را تغییر داده است و خط لوله عظیم گاز نورد استریم تنها با 20 درصد ظرفیت خود کار می‌کند. اکنون در پاسخ، آلمان برای جبران کمبود گاز روسیه به طور قابل توجهی به واردات گاز طبیعی مایع خود را از قطر و ایالات متحده سرعت بخشیده است. برلین که مجبور به اتخاذ اقدامات شدید برای محدود کردن مصرف خود و امیدواری برای زنده ماندن در زمستان است، به تازگی کاهش گسترده ای در گرمایش ساختمان های عمومی اعمال کرده است، در حالی که شرکت مصرف کننده انرژی را تشویق به کاهش مصرف انرژی کرده است. روز یکشنبه 28 اوت، وزیر اقتصاد و آب و هوا، "رابرت هابک"، با خوشبینی اطمینان داد که ذخایر گاز باید «از ابتدای سپتامبر» به 85 درصد برسد. طعم تلخ درس های بحران باقی مانده است. هفته نامه اشپیگل در 25 ژوئن خلاصه می کند: «جنگ در اوکراین بی رحمانه نشان می دهد که چگونه بزرگترین کشور صنعتی اروپا به طور کامل تامین انرژی خود را از دست داده و تسلیم پوتین شده است.»

پرتغال و اسپانیا: یک استثنا در اروپا

از آغاز سال، افزایش سرگیجه‌آور قیمت انرژی، که با جنگ در اوکراین تشدید شد، اسپانیا و پرتغال را وادار کرد تا به سرعت وارد عمل شوند. این دو کشور با استفاده از ترکیب پارک‌های تولید برق خود- که عمدتاً از نیروگاه‌های گازی تشکیل شده‌اند- در نهایت از کمیسیون اروپا یک اخطار "انحراف" از قوانین بازار دریافت کردند. به آنها اجازه داده شد که به مدت یک سال قیمت گاز مورد استفاده برای بهره برداری از نیروگاه های خود را در ابتدا 40 یورو در هر مگاوات ساعت،  و سپس 50 یورو تعیین کنند. با این حال، این استثنا نه اسپانیا و نه پرتغال را از اتخاذ اقدامات صرفه جویی در انرژی به عنوان بخشی از طرح اروپا برای کاهش واردات گاز روسیه مستثنی نمی کند. حداکثر تهویه مطبوع در 27 درجه سانتیگراد و گرمایش در 19 درجه سانتیگراد در همه مکانهای عمومی، خاموشی برق در ساختمان های عمومی در ساعت 10 شب، اسپانیا اقدامات صریح را انجام داده است. علاوه بر این، دو کشور برای ایجاد خط لوله گازی که شبه جزیره ایبری را از طریق فرانسه به اروپای مرکزی متصل می کند، فشار می آورند. به گفته آنتونیو کاستا، نخست وزیر پرتغال، صرفه جویی در انرژی پرونده ایست که در "اولویت"است .

بلژیک: هزینه  8000 یورویی در سال؟

افزایش سرسام آور قیمت انرژی در بازار عمده فروشی اروپا، بلژیک را در ابهام عمیق فرو برده است. در حالی که مگاوات ساعت (MWh) برق بیش از 700 یورو نمایش داده می شود، گاز طبیعی حدود 300 یورو است. قیمت ها درعرض دو سال نزدیک به ده برابر شده است. اخیراً، روزنامه اقتصادی بلژیکی l'Écho یک محاسبه  کوچک بر اساس میانگین مصرف خانوارهای بلژیکی - طبق ارقام کمیسیون تنظیم مقررات برق و گاز بلژیک (Creg) - در مقایسه با تعرفه‌های فعلی انرژی انجام داد. نتیجه: قبض سالانه هر خانوار نزدیک به 8 هزار یورو، گاز و برق است. چنین افزایشی در قیمت ها نه تنها با درگیری در اوکراین و پیامدهای آن بر عرضه انرژی فسیلی به اروپا، بلکه با پیامدهای گرمایش جهانی نیز انجامیده است. در تابستان امسال، رودخانه های خشک تولید برق آبی کشور را کاهش داده اند، در حالی که کاهش سرعت تولید هسته ای فرانسه نیز تا حدی بر منابع انرژی این کشور تأثیر گذاشته است. گستردگی بحران انرژی، وزیر انرژی بلژیک، "تین وان در استراتن"، را بر آن داشت تا برای محدود کردن قیمت گاز در سطح اروپا درخواست کند!

Energie. À la veille de l’hiver, l’Europe frissonne déjà | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 847  -  9 شهریور 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت