راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

معاون رهبر حزب کمونیست روسیه:

روسیه در برابر

جهانی گرائی امریکا

ایستاده است!

سایت حزب کمونیست روسیه- ترجمه آزاده اسفندیاری

  

با تعمیق یافتن آزادی‌های دمکراتیک در روسیه، مجال بهره گیری هر چه بیشتر احزاب و گروه‌های سیاسی این کشور از امکانات ملی تبلیغی افزایش پیدا می کند. در همین رابطه در روز 27 ماه اوت یوری آفونین، معاون رهبر حزب کمونیست روسیه، با شرکت در گفتگوی تلویزیونی کانال اول روسیه، درباره عملیات نظامی ویژه در اوکراین و رویدادهای بین‌المللی مرتبط با آن، نقطه نظرات کمونیست های این کشور را بیان کرد.

 در این برنامه تلویزیونی یوری آفونین، خطاب به بینندگان گفت، در باره عملیات نظامی روسیه، در اوکراین باید دقیقاً توجه کرد که امروز روسیه، با چه نیروهایی به مقابله بر خاسته است؟ در اساس، این یک مقابله با نظم جهانی است که می توان آن را مدل جهانی گرایی تخریبی نامید. مدلی که برای چندین دهه ساخته شد و تسلط جهانی سرمایه داری بزرگ غربی (در درجه اول آمریکایی) را در بر می گیرد که در واقع به یک نیروی فراملی تبدیل شده است.

یوری ویاچسلاوویچ، تأکید کرد که جهانی‌گرایی، عموماً نظامی است مبتنی بر ساختارهای فراملیتی. از آن جمله  بلوک نظامی تجاوزگر ناتو است که وظیفه آن سرکوب مقاومت جهانی و گسترش حوزه سلطه جهانی گرایی غربی در کل کره زمین است. مورد دیگر صندوق بین المللی پول است که بردگی اعتباری و انقیاد اقتصادی دیگر کشورها را به عهده دارد. همین طور، سازمان تجارت جهانی که موانع فروش محصولات شرکت های فراملی را از میان‌ بر می دارد که در بسیاری از کشورها منجر به تخریب یا پا نگرفتن تولیدات ملی می شود.

 بله، چین سوسیالیستی، در مقطعی به سازمان تجارت جهانی پیوست اما توانست با عضویت در این سازمان برای معرفی و فروش کالاهای خود به بازارهای غربی استفاده کند و اکنون اقتصاد خود را با تمرکز بر بازار رو به رشد داخلی توسعه می دهد. بر عکس ورود روسیه به سازمان تجارت جهانی برای تعداد زیادی از صنایع ما فاجعه بار بود زیرا روسیه کالای های در خور عرضه را به بازار خارج نداشت تا بر اساس آن در رقابت‌های جهانی شرکت کند.

آفونین، خاطرنشان کرد که جهانی گرایی همچنین در حال ساختن سیستم اطلاعات فراملی خود می باشد. شبکه ای از رسانه های جهانی ایجاد شده است که تلاش می کند دستور کار اطلاعاتی خاصی را به همه نقاط جهان تحمیل کند. در صورتی که هر دیدگاهی که مناسب جهانی گرایان نباشد، به شدت از عرصه اطلاعات بیرون رانده می شود. حتی برای ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده که حساب های رسانه ای اجتماعی او با میلیون ها دنبال کننده همراه بود در مدتی کوتاه، بدون هیچگونه ملاحظه و تشریفاتی از جمله تصمیمات دادگاه مسدود شد و استثنایی هم  در میان نبود. البته دلیل آن این بود که ترامپ سعی می کرد منافع بورژوازی ملی آمریکا را در نظر بگیرد که در مرحله خاصی با منافع جهانی گرایان در تضاد بود. ضمن اینکه پرونده ترامپ تنها یک نمونه نیست و نخواهد بود. هیچ کس اجازه ندارد از «خط عمومی» جهانی راه انحراف را در پیش بگیرد. چگونه «دومینیک استراوس کان»، ریاست صندوق بین المللی پول را از دست داد. دلیل آن نگرش دوسوگرایانه او نسبت به اجماع واشنگتن (سیستم سیاست اقتصادی با هدف حفظ سلطه جهانی دلار) و قصد او برای رسیدن به مقام رئیس جمهوری آینده فرانسه نامزد ریاست جمهوری که مستقل از دیکته های ایالات متحده بود-.  یا سیاستمدار معتبر اروپایی مانند شرودر، صدراعظم سابق آلمان، به دلیل مخالفت با خط جهانی گرایی، توسط رسانه های فراملی به عنوان «عامل کرملین» مورد حمله و بازخواست قرار گرفت.

جهانی‌گرایی اکنون در حال شکل‌ گیری یک ایدئولوژی فراملی است که تلاش دارد نظام‌های ارزشی همه مردم کره زمین را تغییر داده و موضوعات بیگانه و غیرطبیعی با زندگی را بر انسان ها تحمیل می‌کند.
در این میان یوگنی پوپوف، مجری برنامه گفت: اما کمونیسم نیز یک ایدئولوژی فراملی است.

 معاون اول رهبر  حزب کمونیست فدراسیون روسیه پاسخ داد، در اینجا یک تفاوت کاملاً اساسی وجود دارد: کمونیسم به معنای سلطه  و تابعیت و روابط استثماری نیست. به همین دلیل سیاست اتحاد جماهیر شوروی، با هدف دستیابی به برابری واقعی بین کشورها و خلق های جهان توأم بود. برعکس، جهانی‌گرایی سرمایه‌ داری، جهانی می‌سازد که در آن  ثروتمندان، فقیران پیرامونی را استثمار می‌کنند.

یوری آفونین، خاطرنشان کرد که در دهه های اخیر جهانی گرایان توانسته اند به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند. مهم ترین این موفقیت، نابودی اتحاد جماهیر شوروی و ادغام روسیه و سایر دولت‌های پسا شوروی، در سیستم جهانی‌گرایانه‌ که به‌عنوان کشورهای پیرامونی و وابسته قرار گرفتند بود. به زعم جهانی گرایان، روسیه قرار بود تا ابد، به تامین کننده منابع انرژی ارزان قیمت تبدیل شود و تمام عواید آن را صرف خرید کالاهای غربی کند اما روسیه، چرخشی در سیاست بین‌الملل خود ایجاد کرده است که این امر به ویژه پس از الحاق کریمه آشکار گردید و از چرخه مدل جهانی‌گرایی خارج شده است. به همین مناسبت ما، به هدف اصلی کینه توزی جهانی گرایان تبدیل شده ایم. ایالات متحده از روسیه به شکل فعلی آن راضی نیست، علاوه بر این، آنها حاضر نیستند با هر گونه ادغام فضای پس از شوروی در اطراف روسیه کنار بیایند.

عضو رهبری حزب کمونیست روسیه یادآور شد، در سال 2018، نوشته گنادی آندریویچ زیوگانف، رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه «روسیه در سایه اسلحه جهانی گرایی» منتشر شد که در آن نوشته، بر اساس تحلیل عمیق، بخش‌های زیادی از آن مطالب، روشنگر بسیاری از روندهای فعلی در توسعه جهان، به ویژه رویارویی نظامی بین جهانی گرایان و کشور ما پیش بینی شده بود.

باید توجه داشت که جهانی گرایان در مبارزه با روسیه به سهولت منافع حیاتی کل مناطق و صدها میلیون انسان را قربانی می کنند. اکنون تحریم های ضد روسیه ضربه محکم و کارآمدی بر اقتصاد اروپای غربی وارد می کند. چنین «خسارت جانبی» تصادفی نیست، بلکه اقدامی سنجیده از سوی جهانی گرایان است. یعنی، ادامه سیاست انها در قبال اروپا است. بمباران وحشیانه یوگسلاوی که زمانی هدف آن نه تنها سرکوب این کشور سرکش، بلکه کاهش سرعت توسعه اقتصاد اروپا و تضعیف موقعیت یورو در ابتدای به بازار آمدن آن بود. ارز یورو، به طور بالقوه می توانست جایگزین بسیار قدرتمندتری در برابر دلار در محاسبات بین المللی قرار بگیرد.

در هر صورت، جهانی گراها، قادر مطلق نیستند و سابق بر این نیز در ساخت مدل جهانی گرایی شکست های جدی نمود داشته است. به عنوان مثال، گلوبالیست ها، صدام حسین را سرنگون کردند اما نتوانستند یک رژیم باثبات طرفدار غرب را در عراق ایجاد کنند، دولت های این کشور تقریباً 20 سال است که در امواج هرج و مرج غرق شده اند. گلوبالیست ها، لیبی قذافی را نابود کردند اما باز هم عمل آنها به ایجاد یک رژیم باثبات منجر نشد، کشور از هم پاشید و در نزاع طایفه ای فرو رفت. جهانی گرایان نتوانسته اند حکومت قانونی سوریه را سرنگون کنند. در سال 2020، یک کودتای طرفدار غرب در بلاروس شکست خورد و البته سخت ترین شکست جهانی گرایی فرار نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال 2021 بود که رژیم طرفدار آمریکا به معنای واقعی کلمه ظرف چند روز سقوط کرد. موضوع بسیار مهم دیگر اینکه جهانی گراها، هر چقدر هم که تلاش کنند، نخواهند توانست چرخ نفرت قومی در روسیه را به حرکت درآورند. خلق های چند ملیتی روسیه در مواجهه با چالش های کنونی یکپارچه باقی می مانند.

معاون اول دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه، به برخی از تضادهای عمیق در سیستم سرمایه داری مدرن جهانی امروز اشاره کرد که به روسیه فرصت جدی برای پیروزی در رویارویی با جهانی گرایی را می دهد. نخست، تضادهای بین سرمایه فراملی که منافع آن توسط جهانی گرایان نمایندگی می شود و سرمایه ملی دیگر کشورها که رشد خواهند کرد. مروجین سرمایه ملی، مانند ترامپ و اوربان،( نخست وزیر مجارستان) قبلاً به موفقیت های قابل توجهی در عرصه سیاسی دست یافته اند. در روند جهانی، چنین سیاستمدارانی بیشتر و بیشتر خواهند شد. از سویی دیگر، جهان تشدید مبارزه بین کار و سرمایه را در پیش دارد. سرمایه داری جهانی به سمت رکود خواهد رفت. تعداد مردم فقیر افزایش و به سمت انفجار اجتماعی خواهد رفت. شهروندان عادی کشورهای مختلف جهان که با مشکلات بی شماری روبرو هستند - از ناتوانی در دوش گرفتن منظم تا گرسنگی واقعی، بدون تردید خواسته های خود را تحمیل خواهند کرد.

یوری آفونین در پایان گفت: یک مبارزه جدی در پیش است اما روسیه در حال حاضر چرخش توسعه جهانی را از بسیاری جهات تغییر خواهد داد. مهمترین گام برای ما اکنون ساختن یک اقتصاد سالم، زنده و واقعی است. اگر در چنین امری ما موفق گردیم، پیروزی حتمی خواهد بود.

 

https://kprf.ru/party-live/cknews/212844.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 847  -  9 شهریور 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت