راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دست و پا زدن

"بایدن" در لهستان

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

امریکا از دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به دلیل رقابت استراتژیک با چین در منطقه  اقیانوسیه ـ هند در تنش و نگرانی است. اکنون  واشنگتن حضور خود را به طور قابل توجهی به لطف جنگ در اوکراین در اروپا  تقویت کرده است. روز پنجشنبه، نشست سران ناتو تایید کرد که 100 هزار سرباز آمریکایی در قاره کهن مستقر هستند، از جمله بیش از 40 هزار تحت فرماندهی مستقیم ناتو. بین ژانویه و مارس، 20 هزار سرباز  به عنوان نیروی کمکی توسط واشنگتن اعزام شدند که افزایش 25 صدی را نشان میدهد. سطحی که 15 سال است دیده نشده است. رئیس جمهور جو بایدن برای تکمیل استراتژی خود به ناتوی احیا شده تکیه میکند و مدعی است که  ناتو هرگز، به اندازه امروز متحد نبوده است. بایدن در حالی که احتیاط خاصی را رعایت می کند تا مجبور نشود با دو آتش بصورت همزمان بازی نکند، همچنان چین را نسبت به هرگونه حمایت از مسکو که می تواند «آینده اقتصادی آن» را به خطر بیندازد، هشدار میدهد. ائتلاف آتلانتیک، مراقب بود از خطوط قرمزی که باعث مداخله شود عبور نکند. استقرار گروه‌های جنگی در رومانی، بلغارستان، مجارستان و اسلواکی و تحویل تجهیزات جنگی - شیمیائی، بیولوژیکی و هسته‌ای به اوکراین از جمله خطوط قرمز هستند.

..

بایدن پس از نشست سران ناتو و گروه 7 دربروکسل  اظهارات امانوئل ماکرون در مورد اثربخشی "ابهام استراتژیک و  اختیارات تاکتیکی" را تایید کرد. دبیر کل اتحاد آتلانتیک، "ینس استولتنبرگ"، که ماموریتش تا 30 سپتامبر 2023 تمدید شد، در عین حال ایده منطقه پرواز ممنوع را رد کرد. او گفت "هیچ نیروی زمین وهوائی ناتو در اوکراین حضور  نخواهد یافت". منطقه پرواز ممنوع مستلزم حمله به پدافند ضد هوایی و سرنگونی هواپیماهای روسی است. این امر باعث جنگ بین ناتو و روسیه خواهد شد. اینها حاصل نشست فوق العاده سه گانه ناتو، اتحادیه اروپا و" جی  20"  است.

..

بایدن  در 25 مارس به شهر "زشوف" در لهستان، در حدود 80 کیلومتری مرز با اوکراین رفت. پس از «اجلاس برای دموکراسی» در پاییز گذشته، که قصد داشت خط جداکننده روابط بین‌الملل بین دموکراسی‌ها و رژیم‌های مستبد را برای مقابله با چین بازتعریف کند، انتظار می‌ رفت که او دومین اقدام نمادین را در لهستان با ایراد سخنرانی درباره « تلاش‌های متحد جهان آزاد در حمایت از مردم اوکراین» آغاز کند و چنین نیز کرد و گفت ما روسیه را مسئول جنگ وحشیانه  می دانیم  و از آینده ای مبتنی بر اصول دموکراتیک دفاع می  کنیم. این استراتژی بلوک غرب  با تمایل رئیس جمهور آمریکا برای حذف روسیه از گروه ژ20 تأیید می شود. براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، جو بایدن از گروه بیست خواست که اوکراین علیرغم اینکه در سال 2018 در رتبه 59 جهان قرار دارد، بتواند در جلسات شرکت کند.

برزیل به وضوح با حذف روسیه از گروه "ژـ20" مخالفت کرد. "کارلوس فرانچا" وزیر امور خارجه برزیل در جریان مناظره درباره پیامدهای جنگ اوکراین به سنا گفت: برای اینکه آنها به طور کامل کار کنند، همه کشورها از جمله روسیه باید حضور داشته باشند.

https://www.humanite.fr/monde/joe-biden/guerre-en-ukraine-les-principales-annonces-du-sommet-de-lotan-743524

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 828  - 17 فروردین 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت