راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جهانی نو می رسد

اقتدار امریکا

فرو می ریزد!

ولادیمیر کودریاوتسیف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

 

چندی پیش، «فرانسیس فوکویاما»، نویسنده دکترین «پایان تاریخ» که منظور از آن  پیروزی جهانی لیبرال دموکراسی بود، مقاله ای با عنوان «جنگ پوتین علیه نظم لیبرال» منتشر کرد. در این مقاله چندین اندیشه عقلانی و متقن مربوط به بن بست ایدئولوژی غربی «راست» و «چپ» وجود دارد که در نتیجه به حاشیه رانده شدن ایده لیبرال شکل گرفت. نئولیبرالیسم اقتصادی در حالی که شکست خود را در چارچوب «پاندمی» نشان می‌داد، مفهوم و نظریه «دولت رفاه» را به حاشیه راند و ایده «پارادوکس بردباری» در ایالات متحده و اروپا ارزش‌های محافظه‌کارانه را درهم شکست («ازدواج» همجنس‌گرایان و افراد تراجنسیتی اکنون در آنجا به یک هنجار تبدیل شده‌اند و خانواده سنتی یادگار گذشته است). و همه اینها تخریب پایه های اساسی نظم دموکراتیک در قالب حاکمیت قانون را اعمال می کند - در آمریکا، شمار زیادی از شهروندان هنوز از باور به درستی و صداقت انتخابات ریاست جمهوری گذشته خودداری می کنند. در شرایط پس رفت و فروپاشی جهان غرب، تردیدهایی در مورد ثبات کلی مدل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن به وجود می آیند. نباید خط اصلی و طرح بیرونی را فراموش کرد، جایی که مراکز بزرگ رقابتی قدرت ها با ایدئولوژی های متفاوت  که بسیار مهم است-  و امکانات نظامی رو به رشد شکل گرفته بودند. همینطور در روسیه امروز نیز برتری در زمینه تسلیحات مافوق صوت وجود دارد. اما نشریه« Foreign Affairs »  مقاله ای را منتشر می کند که در آن از کاهش قدرت نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در مقایسه با چین سخن می رود. در نهایت، این که آمریکا می خواست، اما نتوانست رژیم سوریه و حتی ونزوئلا را تغییر دهد که به قولی در منطقه نفوذ غیرقابل انکار ایالات متحده آمریکا قرار دارد. در کشور مالی، فرانسوی‌ها را از کشور بیرون می‌رانند و خواستار روسیه هستند، که قبلاً جمهوری آفریقای مرکزی را نجات داده بود، جایی که بنای یادبودی برای ارتش روسیه ساختند... اقتدار نه تنها آمریکا، بلکه کل غرب در برابر چشمان ما در حال فروپاشی است. غرب در بسیاری از جبهه ها در حال از دست دادن موقعیت خود است و امروز می توان از افول دوران جهانی شدن غرب سخن گفت. در این مورد «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه اظهار داشت: «گلوبالیستها، کسانی که باشگاه جهانی را اداره می‌کنند، نمی‌توانند چیز جدیدی به جهان بدهند... همه ما شاهد ورشکستگی سازمان ملل، ناتو و سازمان‌های جهانی در جهان هستیم. آنها هیچ تأثیری ندارند... من همچنین فکر می کنم که اروپا به عنوان یک جامعه معنایی ندارد... خواهیم دید که آیا این یک جنگ سرد جدید خواهد بود یا چیز دیگری، اما این ورشکستگی جهانی شدن است». جهان به نحو بنیادی در حال تغییر است. عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین این موضوع را قاطعانه مطرح کرد. اکنون غرب مجبور است برای دفاع از تسلط رو به زوال خود همه چیز را رها کند و اگر این امر کارگر نیفتد، جهان تک قطبی قدیمی به پایان خواهد رسید. و اگر این امر کارگر نیفتد اولاً، درگیری نظامی مستقیم بین غرب و روسیه بر سر اوکراین عملاً منتفی است، آمریکا و اروپا این امکان و فرصت را دارند که فقط از «سلاح های اقتصادی» استفاده کنند. تحريم‌هاي اعمال شده علیه روسيه البته جدی هستند، اما اروپا بلافاصله تصریح کرد كه انرژي را به حساب نمي‌آورد. یعنی غرب در شرایط «همه چیز یا هیچ چیز» حاضر نیست در رویارویی با یک رقیب جدی تمام راه را طی کند. ثانیا، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا روی درهم شکستن روسیه حساب می کند.

با این حال، آنها عمیقا در اشتباه هستند. و نکته در اینجا حتی این نیست که چین از آنها حمایت نمی کند (و بسیاری از کشورهای دیگر جهان)، اما پوتین ضمن درک ماهیت تاریخی روسیه چالشی را که برای روسها جهت بسیج و رخنه در همه چیز لازم بود، پذیرفت - و مردم روسیه نیز این امر را درک کردند. نیازی به صحبت در مورد احتمال چیزی مشابه در غرب نیست - آنها همه جا به افزایش قیمت سوخت اعتراض می کنند و حتی نمی خواهند به قطع گرمایش و حرارت در زمستان آینده فکر کنند. جهان نو در واقع از راه رسیده است و در آینده نزدیک شروع به شکل گیری خواهد کرد.  چگونه آن خواهد بود؟ اولا، چند قطبی است. غرب به عنوان مرکز قدرت، مسلم است، ناپدید نخواهد شد، اما آن دیگر نه تنها اولین، بلکه حتی اولین در میان کشورهای برابر (او فقط"یکی از آنها" خواهد بود) نخواهد بود. ثانیاً، تنوع ارزشی ایجاد خواهد شد - دیکته ایده لیبرال به پایان خواهد رسید. سوم اینکه، ساختار اقتصادی جهان تغییر خواهد کرد. به نظر می‌رسد صندوق بین‌المللی پول درک کرده است که اوضاع به کجا می‌رود و اعلام کرد که: «در درازمدت، این تضاد می‌تواند بنحو بنیادی نظم اقتصادی و ژئوپلیتیکی جهانی را تغییر دهد.» - اگر شرایط تجارت در منابع انرژی تغییر کند، زنجیره‌های تأمین بازسازی خواهند شد، پرداخت شبکه ها تقسیم و کشورها در ترکیب ذخایر طلا و ارز خود تجدید نظر خواهند کرد. پس از مدتی، دلار احتمالاً وضعیت ارز ذخیره اصلی را از دست خواهد داد. صحبت هایی وجود دارند که اتحادیه اقتصادی اورآسیا و چین پیش نویس سیستم پولی و مالی بین المللی را بر اساس یک ارز بین المللی جدید ایجاد خواهند کرد که به عنوان شاخصی از ارزهای ملی کشورهای شرکت کننده و بهای بورس کالاها محاسبه خواهند شد. علاوه بر این، کشورهای اتحادیه اوراسیا در مورد انتقال تدریجی برای تسویه ارزهای ملی به توافق رسیدند و طبق گزارش «وال استریت ژورنال»، چین در حال مذاکره با سعودی ها برای خرید نفت به «یوان» است. دیگر معاملات مانند سابق نخواهد بود. مقیاس تغییرات آغاز شده مشابه تغییراتی است که در پایان و بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم رخ داد. همانطور که «سرگئی لاوروف» خاطرنشان کرد، "این یک لحظه سرنوشت ساز است، این یک لحظه دوران ساز تاریخ معاصر است، زیرا "نبرد" به معنای وسیع کلمه را برای آنکه نظم جهانی چگونه سر بر آورد را بازتاب خواهد داد!"

https://www.fondsk.ru/news/2022/03/23/konec-epohi-globalizacii-nazad-puti-net-55840.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 828  - 17 فروردین 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت