راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

با جنگ اوکراین

شکاف های جهانی

عمیق تر شد!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

چگونه جنگ در اوکراین شکاف های جهانی را عمیق تر می کند: انفجار در قیمت مواد خام که با درگیری در اوکراین برجسته شده است، نوید قحطی و فقر را در قاره آفریقا و در تمام کشورهای جنوب می دهد. شکاف بین کشورهای غربی و بقیه جهان همچنان در حال گسترش است. آیا ادامه درگیری اوکراین را ویران می کند؟

"جوزپ بورل"، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، در 26 مارس، در افتتاحیه مجمع دوحه (قطر) گفت: "تفرقه" بزرگ می تواند جهانی شدن را به خطر بیاندازد. نماینده عالی اتحادیه اروپا افزود: «یکی از پیامدهای آنچه در حال رخ دادن است این است که  روسیه را به سمت چین سوق دهیم و  بین جنوب شرق جهان و شمال غرب جهان شکاف ایجاد کنیم.

با وجود بی طرفی و بی تفاوتی ظاهری ، کشورهای ناتو دیگر هیچ توهمی در مورد "اردوگاه" چین، کشوری با جمعیت 1.4 میلیارد نفری وجود ندارند.

ائتلاف نظامی ناتو  آشکارا از پکن می‌خواهد «از انجام هر گونه تلاشی که به روسیه در دور زدن تحریم‌ها کمک کند خودداری کند» و حمایت سیاسی از مسکو را متوقف کند.

 در سازمان ملل در 2 مارس تعدادی از کشورها از جمله (بلاروس، کره شمالی، اریتره، سوریه)،  به قطعنامه‌ای که خواستار توقف فوری استفاده از زور علیه اوکراین  توسط روسیه بود رای منفی دادند. تفرقه در بین نمایندگان سازمان ملل  آشکار شد. هند (1.4 میلیارد نفر)، پاکستان (220 میلیون نفر)، قزاقستان، ویتنام، مغولستان، عراق و ایران رای ممتنع دادند. در امریکای لاتین، بولیوی، نیکاراگوئه، السالوادور و کوبا از محکوم کردن مسکو خود داری کردند، اما غافلگیری واقعی  سازمان ملل  از طرف کشورهای  قاره آفریقا بود. مالی، الجزایر، سودان، آنگولا، آفریقای جنوبی و حتی سنگال که رئیس جمهور آن "مکی سال" ریاست فعلی اتحادیه آفریقا را بر عهده دارد، بی طرفی محتاطانه را انتخاب کردند. یکی از رهبران ارشد اتحادیه آفریقا توضیح می دهد که این نگرش حتی مسکو را شگفت زده کرد. او گفت: «مردم پس از همه‌گیری کووید فقیر و عصبانی  می باشند و امروز در افکار عمومی ما موجی از طرفداری از روسیه وجود دارد، که پس زمینه شکست های نظامی غربی ها در ساحل و پیامدهای غم انگیز جنگ در لیبی است.»

اگر چه سنجش محبوبیت واقعی ولادیمیر پوتین در کشورهای جنوب، به ویژه پس از جنگ اوکراین، دشوار است، اما تظاهرات ماه‌های اخیر در نیجر، بورکینافاسو، مالی یا سنگال در خصومت با عملیات نظامی فرانسه با پرچم‌های روسیه نشاندهنده وسعت این حمایت است.

گمانه زنی ها در مورد قیمت مواد خام و افزایش آن به دلیل تحریم های غرب علیه روسیه عواقب وسیعی بر قیمت کالاهای اساسی از نفت گرفته تا نان و گندم مردم دارد. با توجه به دو برابر شدن قیمت هر تن غلات طی سال گذشته، نانوایان ساحل عاج پیشنهاد می کنند اندازه و وزن مصوب نان را کاهش دهند تا به طور موقت قیمت ها را ثابت نگه دارند. در مراکش، آفریقای جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو یا تونس، نوسانات قیمت بنزین در پمپ های بنزین و قیمت یک بشکه نفت  به سطح تاریخی رسیده است. این نیز قدرت خرید مردم را پایین ‌آورده است. "شورش های غذایی" جدید شبیه شورش های سال 2008 پیش بینی می شود.

نزدیک به یک میلیارد نفر در کشورهایی زندگی می کنند که به طور مستقیم به گندم روسیه و اوکراین وابسته هستند و یک ششم کره زمین در حال حاضر در معرض خطر بحران غذایی قرار دارند. "ژرژ کورم"، مورخ و وزیر سابق دارایی لبنان  تاکید می کند "این نتیجه متأسفانه محتمل ترین است."

و می افزود: "فقیرترین کشورهای کره زمین، البته نه تنها در آفریقا، بلکه در افغانستان یا پاکستان، به شدت آسیب خواهند دید". همه اینها مواضع چین را تقویت خواهد کرد، چینی که خود را به عنوان الگوی مقابل واشنگتن معرفی می کند. از دیدگاه بدبینانه، به نظر می رسد که ایالات متحده تنها برنده جنگ کنونی باشد. امانوئل ماکرون که ناتو را به "مرگ مغزی" توصیف میکرد اکنون میبیند که این "سوارکار" جنگ طلب  (امریکا) کاملاً بر زین نشسته است .

4 تا 7 میلیون پناهنده در جاده ها، پذیرش بی قید و شرط اوکراینی ها در اروپا و آمریکای شمالی لزوماً کشورهای غیر غربی وغربی را به چالش می کشد.

درگیری‌های اخیر عمدتاً به مداخلات آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ترکیه و روسیه در افغانستان، عراق، لیبی، سوریه و یمن جهان را شاهد فرار جمعیتی از جنگ روبرو کرده است. در این زمینه انگیزه های همبستگی، نهادی و انجمنی در یک سطح نیستند،  گفتمان بیگانه هراسی، اقدامات فوق امنیتی و عدم رعایت نیاز پناهندگی و در نتیجه  باز گرداندن پناهندگان ... خود مولد خطرات اجتماعی آینده در کشورهائی است که پناهندگان را نمی پذیرند. تنها در جنگ سودان دو میلیون آواره به همراه داشته است.

سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش سالانه خود خاطرنشان کرد که در سراسر جهان 26.6 میلیون پناهنده و 4.4 میلیون پناهجو هستند. این سازمان غیردولتی یادآور می‌شود: «پناهندگانی که سال‌ها در اردوگاه‌ها، از جمله در بنگلادش، اردن، کنیا، اوگاندا و ترکیه هستند، و ترس دائمی از بازگرداندن آنها به کشورهایی این پناهجویان به دلایل امنیتی از آنها فرار کرده اند، هر روز جدی تر می شود.

در بریتانیا و دانمارک که هدفشان مهاجرت صفر بود و در برابر پناهجویان سوری، یمنی یا افغان بی گذشت بودند، اکنون ادعا می کنند که مرزها را به روی اوکراینی هایی که از جنگ فرار می کنند باز می کنند. لندن حتی به استقبال حیوانات خانگی پناهندگان اوکراینی رفته است.

در فرانسه، سیاستمداران برجسته، مانند نماینده مجلس "ژان لوئیس بورلانژ"، رئیس کمیته روابط خارجی در مجلس ملی، خواهان بازگرداندن پناهندگان شده است. او در 25 فوریه در میکروفون تلویزیون اروپا 1 اعلام کرد: ما باید برای یک جریان مهاجرت پناهندگان به کشورهایشان برنامه ریزی کنیم!

https://www.humanite.fr/monde/guerre-en-ukraine/comment-la-guerre-en-ukraine-aggrave-les-fractures-mondiales-743917

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 829  - 24 فروردین 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت