راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"ناتو" نگران

نتیجه انتخابات

ریاست جمهوری فرانسه

ترجمه و تدوین - آذرنگ

 

 

در فاصله دو مرحله انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، بار دیگر سیاست های ترامپ در رسانه های این کشور منتشر شده است. انتشار دوباره این نظرات بدان دلیل صورت میگیرد که به ادعای رسانه های فرانسه "ماری لوپن" رقیب "مکرون" سیاست هائی شبیه سیاست های ترامپ را می خواهد در ارتباط با اتحادیه اروپا و ناتو دنبال کند. این مقایسه، آن هم پس از تجربه شکست خورده ترامپ که شاید ناشی از بی سیاستی و جنجال آفرینی هایش بود، اغراق آمیز به نظر می رسد، بویژه که ماری لوپن در نظراتی که در دوران ریاست جمهوری ترامپ میداد تعدیل هائی را ایجاد کرده است. همین تعدیل ها موجب جلب آراء وی از میان نه تنها طبقه متوسط بلکه روشنفکران و حتی کارگران فرانسه شده است. نگاهی بیاندازیم به نظرات ترامپ که در زمان خود برای دامن زدن به اختلافات در درون اتحایه اروپا هیچ فرصتی را از دست نداد و سرانجام نیز به همین دلیل در امریکا شکست خورد و یا شاید به ادعای خود او، با تقلب در انتخابات ریاست جمهوری او را کنار گذاشتند و تیم "اوباما" را زیر پوشش "بایدن" به کاخ سفید بازگرداندند.

ترامپ در دوران خود از تضادها و تناقضات میان اعضای اتحادیه اروپا بهترین استفاده را برد تا استراتژی خود برای رونق بخشی به اقتصاد امریکا را دنبال کند. از خط لوله دوم گاز از روسیه به اروپا که از پل آلمان (دریای بالتیک) باید عبور می کرد انتقادی توام با توهین به صدراعظم آلمان کرد.

در آن زمان آلمان پرداخت هزینه های این پروژه به روسیه را سرعت بخشیده بود تا هم خود از نگرانی کمبود انرژی خلاص شود و هم کشورهای اروپائی را به خود وابسته کند. امری که حالا با تحریم نفت و گاز روسیه و خطر بسته شدن شیرهای گازپروم، جنبه دیگری به خود گرفته است. جنگ در اوکراین مناسبات جهانی را زیر و رو کرده است، چنان که "ماری لوپن" نیز برای پیروزی خود در انتخابات از آن بهره گرفته است، البته با شعار گفتگو با روسیه و مخالفت با تحریم گاز و نفت روسیه!!

 ترامپ در پی فروش گاز مایع امریکا به اروپا بود و همین را به برلین پیشنهاد کرده بود. این سیاست را بایدن نیز با تشویق جنگ اوکراین دنبال کرده است.

واشنگتن ازپایانه گاز (منابع گاز مایع طبیعی ال جان جی) در "سابین پس" در خلیج مکزیک برخوردار است و میخواهد بازار اروپا را دراختیار بگیرد اما گاز روسیه برای اروپائی ها ارزان تر از گاز مایع امریکاست. (نکته ای که پوتین نیز در تازه ترین سخنرانی اش در ارتباط با تحریم نفت و گاز روسیه روی آن انگشت گذاشت. خطری که اروپا را تهدید می کند تشدید حوادثی از سوی امریکا است که انتقال گاز روسیه به اروپا را مختل کند. از جمله با تحریم آن- م)

ترامپ در دوران خود می خواست از تضاد میان کشورهای اتحادیه اروپا استفاده کند و به همین دلیل بحث "هزینه های ناتو" را پیش کشیده و از کشورهای عضو ناتو خواسته بود هزینه های دفاعی خود را دو برابر کنند. او می گفت آلمان و فرانسه و انگلستان در مقایسه درآمدهای خود با درآمدهای امریکا هزینه نظامی بیشتری را در مقایسه با امریکا باید پرداخت کنند. ترامپ از اعضای ناتو خواسته بود 4 در صد تولید ناخالص داخلی خود را به ناتو اختصاص بدهند. اعضای ناتو با این پیشنهاد مخالف بودند و حالا "بایدن" عملا با جنگ اوکراین به آن هدفی که ترامپ دنبال می کرد رسیده است، البته اگر ماری لوپن در انتخابات فرانسه پیروز شود، این موفقیت امریکا با چالشی جدی روبرو خواهد شد.

"دولپن" وزیر خارجه وقت فرانسه درمورد ترامپ گفته بود: "ترامپ حتی ما را متهم به سودجوئی از امریکا می کند، رژیم های خود کامه و اقتدارگرا را به رژیم های کنونی اعضای اتحادیه اروپا ترجیح میدهد. او ما را تحت فشار می گذارد تا با استراتژی او همسو شویم. روابط خود را با روسیه کاهش دهیم. در پروژه راه ابریشم چین اختلال ایجاد کنیم. ترک توافقنامه اتمی با ایران (برجام) نیز از جمله فشارهائی است که او به اتحادیه اروپا می آورد. توافقنامه ای که علاوه بر امریکا، میان پکن، مسکو، لندن، برلین و تهران امضاء شده است. استراتژی ترامپ، گسترش تنش میان روسیه و اتحادیه اروپاست که حتی در نشست شورای اتلانتیک شمالی با گرجستان و اوکرائین و دیدار با کشورهای همسایه (شریک عملیاتی) ناتو در افغانستان نیز دنبال شد. تحمیل بیانیه مشترک ناتو و اعلام پیوستن کریمه به روسیه و به رسمیت نشناختن آن نیز بخش دیگری از ماجراست. به این ترتیب است که اتحادیه ناتو ناچار شده "استراتژی امنیت ملی" کاخ سفید را دنبال کند مسکو و پکن را هدف بگیرد و آنها را برهم زننده نظم جهانی پس از جنگ دوم جهانی اعلام کنند."

ترامپ معتقد بود جهان وارد "عصر جدیدی از رقابت بین المللی شده است". این تفکر جان سختی سرمایه داری  را بازتاب میداد و ترس از کاهش هژمونی جهانی آن را.

در آن دوران دولت فرانسه که از بحران های  سرمایه داری بی اطلاع نیست می خواست سازی همصدا با ساز ترامپ بنوازد و حساب خود را از حساب آلمان جدا کند و در عین حال می خواست قوی تر از از گذشته و بعنوان شریک بزرگ در ناتو باقی بماند! حالا و درحالیکه ماکرون همچنان ازاین سیاست دفاع می کند، لوپن در برابر آن قد علم کرده و باید دید روز یکشنبه مردم فرانسه به کدامیک از این دو سیاست رای خواهند داد!

https://www.humanite.fr/otan-donald-trump-entraine-leurope-dans-ses-guerres-658034

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 830  - 31 فروردین 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت