راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کردهای سوریه

زیر بمباران ترکیه

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

بمباران های بی امان بیش از دو هفته است که مناطق کردنشین سوریه را ویران می کند. "آگیت پولات"، سخنگوی شورای دموکراتیک کُرد در فرانسه " CDK-F" به روزنامه اومانیته گزارش داد که حملات ادامه دارد و زیرساخت های غیرنظامی، مدارس، بیمارستان ها، سیلوهای غلات، نیروگاه ها، جاده ها و ارتباطات را نیروهای ترکیه هدف قرار می دهند.  اقداماتی که می تواند به عنوان جنایات جنگی شناخته شود. فهرست شهرها و روستاهای زیر سیل آتش همچنان در حال افزایش است. به گفته منابع هماهنگ کننده ، این حملات در دوره‌های زمانی کوتاه، عموماً در عرض یک ساعت، با حداکثر شدت انجام می‌شوند. بیش از 14 منطقه تنها در صبح روز شنبه زیر این سیل آتش قرار گرفتند: کوبانی، "منبج، عین عیسی، گیره اسپی، زیرگان "در شمال سوریه... در سیزدهمین روز از تجاوزات ترکیه به شمال و شرق سوریه، 83 روستا در روز جمعه با توپخانه سنگین، تانک و هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه بمباران شدند. هنوز تلفات دقیق این حملات معلوم نیست.

به گزارش خبرگزاری محلی" هاوار" ارتش ترکیه همچنین حملاتی را به مواضع نیروهای سوریه دموکراتیک "اف د ث "انجام می دهند که تاکنون نیروهای کُرد در منطقه موفق به دفع حملات آنها شده اند. به گفته "خلوصی آکار"، وزیر دفاع ترکیه، آنکارا از زمان آغاز حملات، حدود 500منطقه را هدف قرار داده است. استراتژی انکارا روی دو هدف متمرکز است: اول جامعه بین المللی را در برابر یک واقعیت انجام شده قرار دهد. دوم یک حمله زمینی را در منناطق کردستان سوریه آغاز کند و نوار مرزی به طول 800 کیلومتر و عرض 30 کیلومتر را در کنترل بگیرد تا از تهاجمات احتمالی کردها به منطق تحت کنترل ترکیه در منطقه جلوگیری کند.  شرکای آتلانتیک ترکیه برای مخالفت آشکار با این مانوربه ترکیه هشدار دادند و، نمایندگان پارلمان فرانسه از وزیر امور خارجه ترکیه برای دلایل این حملات توضیح خواستند. این منتخبان از تشکیل هیئتی متکثر برای رفتن به کردستان خبر دادند. "لارنس کوهن"، سناتور PCF حزب کمونیست فرانسه از حومه " والدو مارن"، اصرار دارد که اردوغان از آنچه در اوکراین اتفاق می افتد سوء استفاده می کند، ما نمی توانیم مبارزه کردها علیه داعش را فراموش کنیم." سناتور سوسیالیست پاریس، به نوبه خود خاطرنشان می کند:" وسوسه ای وجود دارد که ما احساس می کنیم که دولت فرانسه و متحدانش کردها را رها می کنند "."پیر لوران،" سناتور کمونیست پاریس، در نامه ای به دولت فرانسه در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی توسط ترکیه، هشدار داد و به نوبه خود بر اهمیت این "رویکرد هشداردهنده در مواجهه با یک وضعیت بسیار جدی" تاکید کرد، او قضاوت می کند که جامعه بین المللی "به این وضعیت در منطقه کردستان سوریه توجهی ندارد.

".Déluge de feu turc en continu sur le Kurdistan syrien | L'Humanité (humanite.fr)

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 860  - 16 آذر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت