راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

غرب هنوز

تکه پاره کردن

یوگسلاوی را تمام نکرده!

راشا تودی- ترجمه بهمن دوستدار

 

استقرار واحدهای نیروهای ویژه پلیس کوزوو با پشتیبانی خودروهای زرهی در بخش شمالی کوزوو در استان "متوهیجا" که جمعیت آن عمدتا از صرب‌ها هستند، باعث افزایش تنش در این استان شده است. لازم به ذکر است که بر اساس توافقنامه بروکسل در سال 2013، نیروهای کوزوو بدون اخذ مجوز از  شهرداری های صربستان اجازه ورود به آنجا را ندارند، اما آنها این کار را کرده اند.

آلبین کورتی، "نخست وزیر" کوزوو، اعزام نیروهای امنیتی را با مهار جنایات در این استان توجیه کرد. کورتی بلگراد را به تأمین مالی صرب‌های کوزوو برای حمله به کوزوو متهم کرد. وی این اتهام را در پی درخواست پارلمان اروپا از بلگراد برای به رسمیت شناختن استقلال کوزوو و پیوستن به تحریم ها علیه روسیه مطرح کرد. به رسمیت شناختن کوزوو خودخوانده نقض تمامیت ارضی صربستان و نقض آشکار قوانین بین المللی خواهد بود. قطعنامه شماره 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد در 10 ژوئن 1999 بدون ابهام در این مورد صحبت می کند.

در ماه سپتامبر، بلگراد و مسکو در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، طرح رایزنی بین وزارتخانه های خارجه دو کشور برای سال های 2023-2024 را امضا کردند. "کریستوفر هیل" سفیر ایالات متحده در صربستان از دولت صربستان خواست تا جزئیات این طرح را گزارش کند، اما بلگراد نپذیرفت، واشنگتن از این سیاست مستقل خیلی راضی نبوده و مقدمات حمله کوزوو به صربستان را فراهم کرد.

الکساندر خارچنکو سفیر روسیه در صربستان وضعیت را اینگونه ارزیابی می کند:

«پریشتینا با جدیت و سرسختانه در حال تقویت حضور نظامی خود در شمال کوزوو است. وضعیت در آنجا در سطح بسیار خطرناکی قرار دارد. کمپین ارعاب و آزار و اذیت مردم صرب نژاد ادامه دارد. هدف توسعه، تصرف شمال منطقه با همفکری، حتی کمک غرب است... موضوع به عمد تشدید می شود تا درگیری ها بیشتر شود... غرب برای اعمال فشار بر بلگراد به بحران نیاز دارد، تا جهان، صربستان را در ترس و نگرانی نگه دارد.

همچنین در همین زمان سفیر "هیل" در مارس 2022 گفت: واشنگتن روابط صربستان با روسیه و چین را به خصوص در زمینه مجتمع نظامی- صنعتی نمی پسندد. ایالات متحده به صرب ها الگویی از "بالکان باز" ارائه می دهد. با این حال، اگر صربستان بخواهد «بالکان باز» را به عنوان پروژه ای در نظر بگیرد که نفوذ غرب و شرق را در بالکان متعادل می کند (نوعی گزینه چند بردار)، پس واشنگتن می داند که «بالکان باز» نیست. بالکان برای همه میتواند  باز باشد جز برای روس ها.

در کنار همه این تحرکات رژیم حاکم در کوزوو با نقض آشکار «توافقنامه 2020 واشنگتن بین بلگراد و پریشتینا که بر اساس آن، این کشور درخواست عضویت در سازمانهای بین المللی را نکند و در عوض بلگراد نیز از درخواست عدم به رسمیت  شناختن استقلال کوزوو از سایر کشورها، متعهد می شود»  قصد دارد برای عضویت در اتحادیه اروپا درخواست رسمی دهد!

 

https://t.me/fsk_today

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 861  - 23 آذر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت