راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نورالدین کیانوری:

نارضائی توده ها

پیشروی انقلاب نیست!

 

بخشی از آخرین تحلیل نورالدین کیانوری، چند سال پس از بیرون آمدن از زندان جمهوری اسلامی. مشروح این تحلیل تحت عنوان "سخنی با  همه توده ایها" در راه توده منتشر شد و در آرشیو آن نیز قابل دسترسی است.

تقدس"نارضایتی توده"، كه به ورد زبان همه نیروهای چپ اپوزیسیون مبدل شده، بر این تصور تماما نادرست استوار است كه گویی "افزایش نارضایتی توده"، یعنی پیشرفت نیروهای انقلابی. اما واقعیت این است كه اوج گرفتن خشم و نارضایتی عمومی در شرایط كنونی كشور ما، به معنی پیشرفت نیروهای انقلابی نیست. مسئله درست برعکس است:

پیشرفت نیروهای ارتجاعی دلیل اوج گیری نارضایتی توده است. به همین دلیل بود که حزب ما در سالهای پس از انقلاب برای "نارضایتی توده" هلهله و شادی نمی کرد، بلکه آن را یک "خطر" میدانست و نسبت به آن هشدار می داد. چرا که در شرایط یک انقلاب نیرومند مردمی و حضور نمایندگان توده ها درحاکمیت، افزایش نارضایتی توده ها به معنی جدا شدن این توده از انقلاب، جدا شدن این توده از حاکمیت و در نتیجه به معنی عقب نشینی جنبش و پیشرفت نیروهای ارتجاعی است. برخی نمی خواهند این واقعیت را ببینند. زیرا دیدن این واقعیات علاوه بر آنکه تمام اوهام و تخیلات آنان را در مورد "پیشرو" بودن نقش بر آب می سازد، به معنی درگیر شدن در یک مبارزه بسیار سخت، طاقت فرسا و طولانی است و آنها به "انفجار توده ها" دل خوش کرده اند.

https://www.rahetudeh.com/rahetude/kianoori/sokhanibatudeiha2.html

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 861  - 23 آذر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت