راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اختلاف چپ پرو

و کودتای راستگرایان

علیه دولت چپ

اومانیته- ترجمه: پویا

  

رئیس جمهور چپ گرای پرو ششمین رئیس دولتی کشور است که طی شش سال گذشته توسط پارلمان برکنار می شود. او هفده ماه پس از انتخابش در مقام ریاست جمهوری  دستگیر شده است. رقابت در حزب او و اردوگاه او مانع از تشکیل جبهه متحد علیه بورژوازی شد. بر اثر یک کودتای پارلمانی بدون تانک یا اسلحه، "پدرو کاستیو" از مقام خود خلع شد.

 7 دسامبر امسال، در پایان یک روز باورنکردنی، رئیس جمهور چپ گرای پرو به مدت پانزده روز در پایگاه نیروهای ویژه پلیس لیما بازداشت  شد. زندانی که  در حال حاضر یک زندانی دیگر، رهبر سابق کشور، آلبرتو فوجیموری (راست افراطی) در آن نگهداری می شود. تا آخرین لحظه، رئیس دولت، که اقلیت نمایندگان را در پارلمان دارد، همه تلاش خود را برای نگهداری مقام خود انجام داد. در کشوری که در بحران دائمی سیاسی قرار دارد، او ششمین رئیس جمهور در شش سال گذشته است که برکنار می شود. او که در جولای 2021 انتخاب شد، با سومین استیضاح پارلمانی روبرو شد. تقریباً جای تعجب است که او برای مدت طولانی در مقابل جبهه دائمی که هم رسانه‌ها و هم بورژوازی ان را رهبری می‌کردند، ایستادگی کرد. "لیسل کویروز"، استاد مسائل امریکای لاتین، در دانشگاه "سرگی" پاریس تحلیل می‌کند که در پارلمان پرو، محافظه‌کاران تمام ابزارهای قانونی و اداری را به مدت هفده ماه، از جمله دو تلاش دیگر برای استیضاح، برای جلوگیری از اجرای برنامه اجتماعی اقتصادی "پدرو کاستیو به کار گرفتند. با اعلام نتیجه رای گیری، نمایندگان پارلمان علیه رئیس جمهور اتحادیه های کارگری در اعتراض به این تصمیم مقابل مجلس تجمع کردند. اما آنها فقط توانستند چند صد شرکت کننده را بسیج  کنند.

"پدرو کاستیو" انحلال پارلمان را بصورت غیر قانونی اعلام کرده. رئیس‌جمهور برای رهایی از این وضعیت، «دولت اضطراری» اعلام کرد وهمچنین تمایل خود را برای تشکیل مجلس مؤسسان «در اسرع وقت» اعلام کرد. با پخش پیام زنده تلویزیونی، 101 نفر از 130 نماینده مجلس، از جمله 80 نماینده به مخالفت با او برخاستند و خواهان برکناری او شدند. در این روند، "دینا بولوارته"، معاون رئیس جمهور، ازحزب "پرو آزاد"، حزب سیاسی الهام گرفته از مارکسیست که پدرو کاستیو در ماه ژوئیه از آن اخراج شده بود، به عنوان رئیس جدید دولت انتخاب شد، سمتی که او باید تا سال 2026 عهده دار شود. "دینا بولوارته " درگردهمائی با همکاری جناح راست و سازمان کشورهای آمریکایی، تلاش برای کودتا را محکوم کرد. مسئله ای که نه در نهادهای دموکراسی و نه در خیابان بازتاب یافت. شامگاه چهارشنبه، دادستانی دستور بازرسی از کاخ ریاست جمهوری را صادر کرد و تحقیقاتی برای به اصطلاح "شورش" پدرو کاستیو با شش اتهام مالی آغاز شد. اوو مورالس، رئیس جمهور سابق بولیوی که خود در سال 2019سرنگون شده بود، واکنش نشان داد: او گفت :«باصطلاح» جنگ ترکیبی «در آمریکای لاتین (...) برای متهم کردن و برکناری رهبرانی که از مردم دفاع می‌کنند و با سیاست‌های نئولیبرالی (که باعث ایجاد گرسنگی می‌شود) مخالف هستند دنبال می‌شود». او افزود: «ما در الگویی هستیم که از بسیاری جهات با وضعیت سالوادور آلنده در دهه 1970 در شیلی ارتباط دارد.» رئیس جمهور منتخب برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا نیز به نوبه خود گفت : "همیشه مایه تاسف است که یک رئیس جمهور منتخب دموکراتیک به چنین سرنوشتی دچار میشود" و در عین حال وانمود شود  که این روند در چارچوب قانون انجام شده است. در کشوری که آواره ها پشت دروازه های پایتخت "لیما" جمع شده اند، محصول خالص استعماراست. نخبگان هرگز انتخاب معلم و عضو اتحادیه کارگری پدرو "کاستیو" را هضم نکردند. او که در اصل اهل منطقه " آند "بود، توسط مردم فقیر و نادیده گرفته شده به قدرت رسیده بود. در این منطقه است که جنبش اجتماعی همچنان زنده است. "پدرو کاستیو" چندین سفر انجام داد تا جبهه ای را سازماندهی کند که با کمک آن بتواند قدرت را دراختیار خود نگهدارد. طی این دیدارها که او را به دلیل مشکلات حمل نقل گاهی چندین روز از "لیما "پایتخت دور می کرد، دست راستی های فراطی برای کودتا علیه او دستشان باز بود . در مدت کمتر از یک سال و نیم، پدرو کاستیو چهار جابجایی وزیران را انجام داد.

 چپ شکست خورده و ضعیف شده توسط "فوجیموریسم" و نیز از اختلافات داخلی خود رنج می برد.  رئیس‌جمهور سابق در تشکیلات حزب پرو آزاد خود به رهبری "ولادیمیر سرون" از رقابت‌های سیاسی داخلی رنج می‌برد.

همچنین او با مشکل تشکیل اتحاد با چپ اصلاح‌طلب "ورونیکا مندوزا،" نزدیک‌ تر به نظریات  "گابریل بوریک " در شیلی که عمدتاً جوانان شهری از طبقات متوسط را از طریق مضامین اجتماعی هدف قرار داده است... روبروست. "لیسل کویروز" خاطرنشان می کند: "اتحادها بر اساس منافع ایجاد ومتلاشی می شوند" علاوه بر تظاهرات، جایی که بورژوازی از پرداخت پول به اراذل و اوباش برای تشدید هرج و مرج دریغ نکرد، پدرو کاستیو با شورش حمل و نقل خصوصی و کشاورزان علیه افزایش قیمت سوخت مواجه شدند. راست با همه اجزایش، حالا با وجود تقسیماتش، کارتی برای بازی دارد. از دموکراسی مسیحی گرفته تا فوجیموریست‌ها. ماه‌های آینده احتمالاً کشور با جنگ‌های شدید قدرت همراه خواهد بود. "کیکو فوجیموری"، که سه ‌بارکاندیداری  ریاست‌جمهوری بود و پیگرد قانونی علیه او به اتهام فساد 30 سال زندان را دی پی دارد، از رئیس جدید دولت خواسته است تا دولت وحدت ملی تشکیل دهد. "لیسل کویروز" خاطرنشان می کند: «در کشوری که یک بحران دائمی سیاسی را تجربه می کند، او بر هرج و مرجی که چپ در آن فرو رفته است اصرار می ورزد و لباس ناجی، نظم و ترقی را به تن خواهد کرد».در فضای بی‌طرف‌گرایی که به نفع راست‌های افراطی است، تنها راه نجات، راه‌اندازی مجلس مؤسسان، همانطور که پدرو کاستیو پیشنهاد کرده بود، خواهد بود!

".Pérou. Les dessous de la

 destitution de Pedro Castillo | L'Humanité (humanite.fr

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 861  - 23 آذر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت