راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فرانسه با دو چهره

میخواهد سفیر

مذاکره و صلح شود!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

پس از 294 روز درگیری نظامی در اوکراین، روز 24 فوریه، کنفرانس حمایتی جدیدی در پاریس برگزار شد. هدف از این کنفرانس کمک به "اوکراینی ها برای مقاومت زمستانی" در جنگ با ارتش روسیه اعلام شد.

در پایان اولین نشست که 70 هیئت از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی را گرد هم ‌آورد، نزدیک به یک میلیارد یورو کمک مالی برای کمک به مردم به دست آمد. "کاترین کولونا"، رئیس دیپلماسی فرانسه بود که مبلغ را اعلام کرد و تصریح کرد که از این یک میلیارد یورو، 415 میلیون به بخش انرژی، 25 میلیون برای آب، 38 میلیون برای غذا، 17 میلیون برای سلامت، 22 میلیون یورو برای حمل و نقل اختصاص خواهد یافت. 493 میلیون یورو باقی مانده هنوز تجزیه نشده است. در حاشیه این کنفرانس چندین بار بین ولادیمیر زلنسکی و امانوئل مکرون روسای جمهور دو کشور تبادل نظر صورت گرفت. مکرون در خلال مکالمه آنلاین خود یادآور شد که "اوکراین تا زمانی که برای احیای کامل حاکمیت و تمامیت ارضی خود لازم باشد، می تواند روی حمایت فرانسه حساب کند". رئیس جمهور فرانسه بارها به دلیل مواضع خود در جریان درگیری و گفتگو با همتای روس خود مورد حمله مقامات و رسانه ها قرار گرفته است. استراتژی امروز او چیست؟ 

اخیرا، امانوئل ماکرون به لزوم اعطای «ضمانت‌های امنیتی» به روسیه پس از جنگ اشاره کرد، یک جنجال جدید دوباره به وجود آمد. با این حال، فرانسه به اندازه سایر اعضای ناتو در حمایت نظامی از اوکراین شرکت کرده است. "سباستین لکورنو"، وزیر دفاع، این موضوع را در ساندی ژورنال در پایان نوامبر شرح داده بود: 18 توپ "سزار" از انبارهای نظامی فرانسه برای دفاع ضد هوایی اوکراین و تسلیحات  نظامی  دیگر به اوکراین ارسال شد. او مدعی شد که پاریس با 550 میلیون یورو از مجموع 3 میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین، یکی از بزرگترین مشارکت کنندگان در این جنگ بوده است. وزیر دفاع در خصوص تجهیزات نظامی دیگر از جمله به محموله موشکی میلان  "کروتال و میسترال،" حدود 60 خودرو، راکت انداز و مین های ضد تانک اشاره کرد. پارلمان فرانسه همچنین صندوق حمایت از اوکراین را در ماه نوامبر دو برابر کرد و به 200 میلیون یورو رساند. گفتگوی دیپلماتیک بین زلنسکی  و مکرون ادامه دارد. در خواست‌های دیگر مقامات اوکراینی که هنوز نهایی نشده‌اند، از جمله در خواست زلنسکی است برای اعزام تانک‌های Leclerc .. که ارتش فرانسه درحدود 200 تانک در انبارهای خود دارد. به نوبه خود، "اتین دو پونسین"، سفیر فرانسه در کی‌یف، گفته است که فرانسه و ایتالیا ابزارهای دفاع ضد هوایی مورد درخواست اوکراین را در اختیار آن قرار خواهند داد. ایتالیایی ها به ما تاکید کردند که آماده اعطای آن هستند. با این وجود، امانوئل مکرون از تحمیل خود به عنوان نیروی میانجی بین روسیه و اوکراین برای رسیدن به یک سازش دیپلماتیک دست برنداشته است. رئیس دولت اوکراین اذعان کرد: ما در مورد اجرای طرح ده ماده ای خود برای صلح، همکاری دفاعی و ثبات انرژی بحث کردیم. روز دوشنبه، دو رهبر درباره این طرح که در اواسط نوامبر توسط ولادیمیر زلنسکی ارائه شد، بحث کردند: احیای تمامیت ارضی، سرنوشت زندانیان، امنیت غذایی...

 رئیس موسسه اسناد و تحقیقات صلح، "دانیل دیورند"معتقد است: "فوریت خروج از این بن بست انسانی است." همانطور که پاپ و دبیر کل سازمان ملل متحد اشاره می کنند، این یک الزام اخلاقی است. اقدام برای صلح و توقف جنگ بیش از پیش ضروری است زیرا وضعیت کنونی می تواند ماه ها ادامه یابد. بسیاری از کارشناسان نظامی بر این باورند که اگر جنگ توسط یکی از طرفین به پیروزی نظامی نرسد، باید راه حلی سیاسی و دیپلماتیک را پیدا کرد. به مناسبت کنفرانس روز سه‌شنبه، "دنیس چمیهال"، نخست‌وزیر اوکراین نیز تاکید کرد که «فرانسه و رئیس‌جمهور  امانوئل ماکرون، رهبری برای صلح  را در زمینه‌های آماده‌سازی طرح صلح زلنسکی بر عهده گرفته‌اند.» واکنش دیپلماتیک از طرف روسیه سریع بود. قبل از هر گونه مذاکره و "اجلاس جهانی صلح" پیشنهادی توسط رئیس جمهور اوکراین، کرملین تاکید می کند که "طرف اوکراینی باید واقعیت هایی را که در میدان ایجاد شده است در نظر بگیرد". تا زمانی که کیف «این واقعیت ها را در نظر نگیرد» صلح غیرممکن است!

. Guerre en Ukraine. Paris veut se poser en médiateur | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 862  - 30  آذر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت