راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تلاش امریکا

برای رقابت با چین

در کشورهای  افریقائی

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

  

بایدن از تاریخ  12 تا 15 دسامبر، نزدیک به 49 رهبر آفریقایی و اتحادیه آفریقا را به بهانه دومین اجلاس سران افریقا در امریکا جمع کرد. هدف مقابله با دیگر رهبران افریقا بود که به پکن و مسکو نزدیک شده اند.

بایدن در گردهمآئی این رهبران گفت: امریکا  برخلاف اروپائی ها سابقه استعمارگر در افریقا را ندارد و  خاک آفریقا را اشغال نظامی نکرده است. او تلاش کرد نقش 200 ساله امریکا در افریقا را پشت این ادعا که امریکا نقش استعماری در افریقا به سبک اروپائی را نداشته پنهان کند.

بایدن مدعی شد که این نشست ممکن است نقطه عطفی در سیاست خارجی ایالات متحده باشد. بایدن جدایی سیاست خود از دولت ترامپ را مطرح کرد که نسبت به افریقا بی‌علاقه بوده است. اما نگفت که هر دو رئیس جمهور بدنبال افزایش نفود نظامی- اقتصادی در جهان و از جمله در افریقا بوده و هستند. از ابتدای اجلاس، "دان گریوز"، دستیار وزیر بازرگانی امریکا، آشکار ساخت که واشنگتن از سرمایه‌گذاری چین در آفریقا عقب مانده است و رقابت با چین هدف پنهان این نشست است.

"والی آدیمو"، معاون وزیر خزانه داری بدون اشاره مستقیم به پکن، به خطر توقف سرمایه گذاری خصوصی در قاره آفریقا در کشورهای در حال توسعه، بویژه در آفریقا تاکید کرد. به نوبه خود، در حاشیه این اجلاس،" چیدی بلایدن"، معاون وزیر دفاع، در دانشگاه جورج واشنگتن، بر مشکلات ایالات متحده برای همکاری با شرکای آفریقایی به دلیل استفاده از شبکه ارتباطی "هواوی" چین تاکید کرد. فروش تجهیزات جدید مخابراتی هواوی توسط کمیسیون ارتباطات فدرال امریکا در 25 نوامبر ممنوع شد.  جو بایدن تاکید می کند که ایالات متحده "به طور کامل روی آینده آفریقا سرمایه گذاری کرده است". او روی 55 میلیارد دلار سرمایه گذاری در افریقا طی سه سال آینده تاکید کرد: بهداشت، امنیت اقتصادی، زیرساخت ها و سازگاری با تغییرات آب و هوایی. در حال حاضر منابع مالی و تخصیص آنها توضیح داده نشده است. توجه باید داشت که 15 میلیارد دلار مستقیماً از طریق سرمایه گذاری و مشارکت تجاری تزریق خواهد شد. رئیس جمهور امریکا اطمینان داد: «این تنها آغاز است. کارهای خیلی بیشتری می توانیم با هم انجام دهیم.» واشنگتن بر ترویج ارزش‌های «جهانی» از طریق سرمایه‌گذاری‌های خود مانند انتقال انرژی با ارائه «انرژی پاک» یا ارتقای برابری جنسیتی که از طریق دسترسی به فرصت‌های حرفه‌ای برای زنان انجام می‌شود، تأکید کرد. همسر جو بایدن نیز 300 میلیون دلار کمک برای تحقیقات و مبارزه با سرطان در آفریقا ارائه کرد.

رئیس جمهور آمریکا شامگاه چهارشنبه از رهبران جمهوری کنگو، گابن، نیجریه، سیرالئون، لیبریا و ماداگاسکار به کاخ سفید دعوت کرد. کنگو رابطه ای گسترده با چین دارد، به طوری که پروژه های زیر ساختی با کمک چین در این کشور در حال اجرا است. رئیس جمهور سنگال، که رئیس اتحادیه آفریقا نیز هست، ابراز امیدواری کرد که روابط آمریکا و آفریقا به "سطح بالاتر" برسد. تنها چهار کشور  بورکینافاسو، گینه، سودان و مالی به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا به این اجلاس دعوت نشدند. در چندین کشور آفریقایی، ترس امریکا از نفوذ فزاینده روسیه در این قاره، در حال افزایش است. رئیس جمهور غنا، اقدامات نیروهای نظامی روسیه در مرزهای خود در بورکینافاسو و مالی، پس از خروج فرانسه را مطرح کرد. برخی از سران کشورها اعلام کردند که مجبور نیستند بین شرکای خود "انتخاب" کنند. اتحادیه اروپا تکرار کرد که توسعه روابط اروپا از طریق افزایش مشارکت آنها انجام می شود. کشورهای آفریقایی که در گذشته در چنگال استعماری اروپا قرار داشته اند، اکنون با چین رابطه وسیع سازندگی برقرار کرده اند. تلاش های جدید امریکا در افریقا از نگاه پکن پنهان نیست. "وانگ ونبین"، سخنگوی وزارت امور خارجه چین معتقد است که «آفریقا عرصه رویارویی بین قدرت‌های بزرگ با هدف فشارهای خودسرانه کشورها یا افراد خاص نیست". اما همچنان صحنه یک استراتژی نفوذ، به ویژه اقتصادی است.

. Pour l’Afrique, une « liberté » restreinte entre deux alignements

   L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://t.me/rahetudeh/15405

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 863  - 7 دیماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت