راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

لهستان و رومانی

نخود آشی که امریکا

در اوکراین بار گذاشته!

پژوهش وتدوین- آزاده اسفندیاری

  

طی هفته گذشته ماتئوش موراویتسکی، نخست‌ وزیر لهستان، از ایتالیا بازدید کرد و در سخنرانی خود در پارلمان این کشور گفت، لهستان آمادگی دارد تا جهان را در مقابل «روسیه متجاوز» حفاظت کند!

 موراویتسکی، در این اندیشه است که روسیه را باید نابود کرد. او نظر خود را همه جا، مانند ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، که در تمام سخنرانی های خود و در مقابل هر مخاطبی با این درخواست که «به من اسلحه و پول بدهید» تا با روسیه بجنگم را تکرار می کند.

ماتئوش، در ادامه صحبت های خود توضیح داد:«آنچه در اوکراین اتفاق می افتد یک تهدید اساسی برای تمام قاره ها می باشد. نابودی کامل روسیه، خصوصا یک نیاز حتمی و ضروری برای لهستان و اروپا است. چرا که هیچ راه حل دیپلماسی، نمی تواند از سیاست «تجاوز کاری» روسیه جلو گیری کند. راه گفتگو با تروریست ها بی‌ سرانجام است و نباید فرصت سوزی کرد. فقط شکست کامل روسیه و متعاقب آن پوتین زدایی است که می تواند «امپریالیسم» روسیه را از ریشه نابود کند تا دیگر هرگز لهستان و اروپا تهدید نشوند».

در اینجا چند نکته با اهمیت وجود دارد. نخست وزیر لهستان به نمایندگی از کل اروپا به منبر رفته و ادعا دارد که نیروی هدایت‌ کننده و پیشرو کل قاره اروپا است. او به عنوان صاحب اختیار همه کشورهای اروپایی صحبت می کند و نه بعنوان یک کشور مجزا و یا یک گروه سیاسی جداگانه.

باید توجه داشت که وی ایتالیا را به عنوان مکانی مناسب جهت موعظه خود انتخاب کرد که برخلاف  کشورهای شمالی اروپا مانند بریتانیا یا هلند، از نظر دشمنی با روسیه نا پایدار تر است. موراویتسکی، وزرای ایتالیایی، از جمله وزرای کلیدی مانند وزیر دفاع و وزیر امور خارجه این کشور را در ارتباط با روسیه متزلزل و ترسو قلمداد کرد. سخنران، در جایی میکروفن را به دست گرفته است که گفته موسولینی، در سال 1942 را که گفته بود « بیهوده بیدار نشوید، با روس ها جنگ نکنید» همچنان اعتبار دارد. درهر صورت، ایشان با پریشان گویی در ضیافت دیگران حد و اندازه‌ ای برای خود نمی شناسد.

هر چند هیچ اطمینانی وجود ندارد که بخشی از کشورهای هم مرز با روسیه در اتحادیه اروپا مانند لهستان و لیتوانی به تنهایی بتوانند تاوان جاه طلبی های جنون آمیز رهبران خود را بپردازند و خواه نا خواه پای دیگر کشورهای ذینفع نیز در این ماجرا جویی به میان کشیده خواهد شد.

 خوش رقصی رهبران لهستان برای بیگانگان ریشه تاریخی دارد:

 موراویتسکی، نخست وزیر گوش به فرمان ایالات متحده و صهیونیزم جهانی، باید به یاد بیاورد که طی سال‌های 1919 1921 ارتش لهستان، با فرمان برداری از مستشاران و فرماندهان نظامی بریتانیایی، جهت سرنگونی حکومت جوان شوراها، در یک جنگ تمام عیار، با ارتش سرخ نوپای اتحاد شوروی، بخش‌های وسیعی از غرب اوکراین و بلاروس را به اشغال خود درآورد و بیش از 100 هزار نفر از نفرات ارتش سرخ را کشتند. حدود 2 میلیون نفر از شهروندان این مناطق را به اسارت درآوردند و در اردوگاه های کار اجباری تا پای جان از آن‌ها برای شرکت های بریتانیایی کار کشیدند که بیشتر به یک نسل کشی شباهت داشت. تا اینکه سرانجام طی جنگ جهانی دوم، مناطق اشغالی، توسط ارتش سرخ، به سرزمین های اصلی اوکراین و بلاروس بازگردانده شد.

ماتئوش موراویتسکی و دیگر مقامات کنونی لهستان باید پای درس تاریخ بنشینند و بیاموزند که چگونه رهبران خائن این کشور در گذشته یعنی در سال 1938 به کمک ارتش هیتلر جهت اشغال بخشی از سرزمین چکسلواکی شتافتند (در ماه سپتامبر سال 1938 کشورهای بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و آلمان توافق کردند که نواحی «سودت» در کشور چکسلواکی، به خاک آلمان نازی ضمیمه شود).

سال‌های زیادی از واگذاری کشورهای سوسیالیستی اروپای شرقی به سرمایه داری جهانی نگذشته است که متعاقب آن اتحادیه اروپا و متحدین فراملیتی این اتحادیه، ثروت‌های ملی این کشورها را به غارت بردند. آنها را مجبور کردند تا قوت لایموت خود را صرف خرید اسلحه آمریکایی- اروپایی جهت جنگ در مناطق مختلف جهان، از آن جمله در اوکراین و کشور های اطراف روسیه بکنند.

لهستان در مقایسه با دیگر کشورهای اروپای شرقی تبدیل به مستعمره ایالات متحده شده است، تا جایی که دو سال قبل، رهبران این کشور از آمریکا درخواست کردند تا سلاح های اتمی انبار شده در آلمان را به خاک لهستان منتقل کنند.

طی 20 سال گذشته، رومانی و خصوصا لهستان به سرپلی برای احیای نیروهای نئوفاشیستی و باندرا، جهت آمادگی آنها در اوکراین برای جنگ با فدراسیون روسیه تبدیل شده اند. طی این مدت ( خصوصا بعد از عملیات نظامی ویژه روسیه در سرکوب فاشیسم در اوکراین) بین 6 تا 7 میلیون پناهنده اوکراینی وارد لهستان شده‌ اند که عملاً بار سنگینی بر زندگی ملالت بار مردم این کشور افزوده است. کشوری که عملاً صنایع ملی و کشاورزی آن تحت اختیار مونوپل سرمایه داران اتحادیه اروپاست و بیش از 20 در صد مردم آن کشور از بی کاری رنج می برند.

بر اساس گزارش برخی معدود از روزنامه‌ ها و گفته های شهروندان این کشور، بیکاری، یأس و نا امیدی بر زندگی مردم سایه افکنده است. تعداد قابل توجهی از نیروهای جوان و کارآمد لهستان، جهت  امرار معاش به کشورهای اتحادیه اروپا رفته و به انجام کارهای سخت، دشوار و کم درآمد مشغول می‌باشند.

از سوی دیگر، اعتراض به ناهنجاری‌های اجتماعی، بصورت تظاهرات خیابانی و اعتصابات بطور هفتگی ادامه دارد. اخیراً احزاب ملی و مترقی لهستانی در ورشو پایتخت، در نشست های متوالی خود، تصمیم بر همکاری و اتحاد گرفته اند تا با فراخوان عمومی علیه بیکاری، سیاست مهاجرتی و دوری کردن دولت این کشور از حوادث اوکراین اقدام‌های مشترکی را انجام دهند!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 870  - 26 بهمن 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت