راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

غرب روی چین

برای متوقف کردن

روسیه در اوکراین

حساب کرده است!

اومانیته-  ترجمه جعفر پویا

 

  

چند سال پیش، دونالد ترامپ علیرغم میل باطنی اش تحت تأثیر نفوذ چین در سازمان ملل متحد قرار گرفت و اکنون ایالات متحده باید با وحشت این واقعیت را بپذیرد. تحت تاثیر همین نفوذ فرانسه از پکن می خواهد برای صلح در اوکراین پیشقدم شود.

در پایان دیدار ۱۵ فوریه در پاریس بین وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، دو کشور «هدف یکسانی را برای کمک به صلح» و«با احترام به قوانین بین‌المللی» مطرح کردند. در این راستا، فرانسه از چین خواست که روسیه را متقاعد کند که بر سر میز مذاکره بنشیند، همانطور که در جریان نشست گروه 20 در بالی در ماه نوامبر فرانسه از مقامات چین این  درخواست را مطرح کرد. در آن زمان، برخی به بازگشت چین به صحنه بین المللی پس از یک دوره طولانی عقب نشینی مرتبط با کووید اشاره کردند و رئیس جمهور شی جین پینگ در مورد گسترش "هر گونه استفاده از سلاح های هسته ای" از طرف امریکا و روسیه هشدارداد و انتقاد کوچکی از تهدیدهای جنگ اتمی توسط کرملین کرد. استراتژی و سیاست رئیس جمهور چین  در آخرین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای درماه سپتامبردر ازبکستان نیز یکسان بود. شی جین پینگ با حمایت هند و کشورهای آسیای مرکزی از مسکو خواست برای «ثبات جهانی» تلاش کند. رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا و جوزپ بورل، نایب رئیس کمیسیون اروپا از مقامات چین درخواست کردند که درمورد تهیه طرح صلح با روسیه تلاش کنند. موضع سنتی پکن در تعادل و ثبات در منطقه است. اول  احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و دوم  حمایت از متحد خود روسیه در مواجهه با خطرات مرتبط با پیوستن اوکراین به ناتو. چین  به مسکو سلاح نمی‌دهد، اما آشکارا از مسکو حمایت می کند. در رقابت استراتژیک خود با واشنگتن، این کشور همچنین متحد روسیه برای تدوین یک پیشنهاد جایگزین برای جهان چند قطبی متکی است. وانگ یی  24 فوریه راهی مسکو شد در عین حال که چین هیچ علاقه ای به قطع ارتباط خود با اروپا و جدا شدن اقتصاد خود از اقتصاد این قاره ندارد. اگر چین بتواند روسیه را متقاعد کند که پشت میز مذاکره بنشیند، جایگاه بین المللی اش افزایش می یابد و ابتکاراتی که ایالات متحده در زمینه رقابت استراتژیک با پکن برای رهبری جهانی دارد تضعیف می شود، به ویژه اینکه آمریکا در حال حاضر از این درگیری می خواهد برای پیکربندی مجدد سرمایه داری و مقابله با چالشهای اقتصادی سیاسی متعددی در داخل امریکا استفاده کند!

 

 . )Guerre en Ukraine. Pékin accuse Washington | L'Humanité (humanite.fr)

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 871  - 3 بهمن  1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت