راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

تلاش های

شکست خورده

 امریکا در ونزوئلا

اومانیته. ترجمه- آذرنگ

 

"خوان گوایدو" که ترامپ بسیار تلاش کرد به هر قیمتی او را رئیس جمهور ونزوئلا کند، حالا، پس از شکست همه تلاش های امریکا و اروپا برای سرنگونی حکومت قانونی "مادورو" قرار است از این کشور خارج شده و سرپرستی ثروتی که از ونزوئلا خارج کرده را برعهده بگیرد.

"خوان گوایدو" در تظاهراتی در سال 2019 خود را "رئیس جمهور اعلام کرد و بمدت یکسال کشاکش میان مجلس ملی، رئیس جمهور قانونی و منتخب مردم و او جریان یافت.

اکنون اپوزیسیون تأیید می کند که او قرار است بمنظور دفاع از دموکراسی و رهبری دارایی های توقیف شده ونزوئلا در خارج از کشور انجام وظیفه کند".

اینجا گره گوری نهفته است. خوان گوایدو علیرغم نامشروع بودن و سوء ظن به فساد، از جانب پنجاه کشور به رسمیت شناخته شده بود. اکنون آشکار شده که او ثروتی را تصاحب کرده که مردم ونزوئلا به شدت به آن نیاز دارند.

خوان گوایدو با همه تلاش هائی که تحت حمایت امریکا کرد موفق نشد اپوزیسیون یکپارچه ای را بوجود آورد. چندین حزب در انتخابات قانونگذاری 2020، انتخابات منطقه ای و شهرداری 2021، از استراتژی تحریم انتخابات و خط شورش که او اعلام کرده بود فاصله گرفتند.

"هانری فالکون"، نامزد سابق ریاست جمهوری، که با اشاره خوان گوایدو به میدان فرستاده شده بود حالا منتقد سیاست های او شده است.

پس از شکست های پیاپی خوان گوایدو، اکنون ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز می‌خواهد که در حمایت های خود از او فاصله بگیرند. ایالات متحده برای مدتی سعی کرد به این متحد دست و پا گیر متوسل شود، با درک اینکه عملیات گوایدو علیرغم کودتاهای برنامه ریزی شده، (پنج کودتای نظامی در سال 2019) و یورش مزدوران در سواحل ونزوئلا در سال 2020 برای دستگیری رئیس جمهورمادورو با شکست به پایان رسیده است.

با این وجود جو بایدن، ازخوان گوایدو  قبل از آغاز مذاکرات بین چاویستها و اپوزیسیون در مکزیک که به انتخابات سال گذشته انجامید، دوباره حمایت کرد. مستأجر کاخ سفید اعلام کرد: «او تحت رهبری امریکا و در ائتلاف با رهبران جامعه مدنی، آرمان‌های آزادی، دموکراسی  حاکمیت را بدست می گیرد». در آغاز دسامبر، "ایوان دوکه،" رئیس جمهور کلمبیا، که به طور خستگی ناپذیری برای بی اعتبار کردن روند انتخابات در ونزوئلا تلاش کرد  و کشورش از بحران ونزوئلا سود زیادی برد نیز حمایت خود را از"خوان گوایدو" تایید کرد. این مانورها سه سال است که برای تحمیل رئیس جمهور "خودخوانده گوایدو" در ونزوئلا شکست خورده است!

https://www.humanite.fr/monde/venezuela/venezuela-au-royaume-des-aveugles-juan-guaido-est-roi-733107

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 822  - 20 بهمن 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت