راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

نتایج دیدار

روسای جمهور

چین و روسیه

در بیانیه مشترک

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

 

روز 4 فوریه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای حضور در افتتاحیه مسابقات المپیک زمستانی پکن و ملاقات و گفتگو با رهبر جمهوری خلق چین، وارد پکن شد.

 در پایان دیدار و مذاکره دوجانبه از طرف رهبران دو کشور بیانیه مشترکی صادر گردید. این بیانه که به عنوان سند همکاری 7 و همگامی دو کشور منتشر شده است، شامل نقطه نظرات سیاسی رهبران روسیه و چین می باشد. این سند که ماهیت آن برنامه‌ ای است، صراحتاً اذعان دارد که با گسترش ناتو مخالف می باشند و از اتحاد آتلانتیک شمالی می‌خواهند تا از رویکردهای ایدئولوژیک دوران جنگ سرد، اجتناب کرده و به حاکمیت، امنیت و منافع دیگر کشورها، تنوع تمدنی و تفاوت‌های فرهنگی و تاریخی دیگرملل جهان احترام گذاشته و از شیوه های صلح آمیز پیروی کند.  

در عین حال جمهوری خلق چین از پیشنهادهای رئیس جمهور روسیه، مبنی بر تضمین های امنیتی در اروپا پشتیبانی کرد.

محتوای اساسی سند مشترک از این قرار است: روابط روسیه فدراتیو و جمهوری خلق چین، از اتحاد های نظامی- سیاسی دوران جنگ سرد بمراتب فراتر رفته است. دوستی هر دو کشور هیچ محدودیتی را پذیرا نیست و هیچ نوع سدی در برابر تقویت همکاری استراتژیک دو کشور تحت تأثیر شرایط نا پایدار جهانی دیده نمی‌شود، ضمن اینکه علیه کشور ثالثی نیز نخواهد بود.

 مسکو به اهمیت مفهوم مثبت این گفته چینی «جامعه بشری با سرنوشتی مشترک» توجه می کند و پکن به نقش تأثیر گذار و مثبت روسیه جهت تلاش برای یک سیستم جهانی چند قطبی منصفانه در روابط بین‌المللی تأکید دارد...

برخی از نیروها، به نمایندگی از یک اقلیت در عرصه جهانی، رویکردهای یکجانبه را برای حل و فصل مشکلات جهانی در پیش گرفته اند و سیاست توسل به قدرت و مداخله در امور سایر کشورها را ادامه می دهند. در حالی که دموکراسی یک ارزش جهانی است و نه امتیازی برای یک حکومت خاص، بلکه ترویج و توسعه آن وظیفه مشترک کل جامعه بشری است. دموکراسی تنها برای نقش بستن روی یک صفحه پر زرق و برق نیست. حق قانونی همه ملت هاست تا حکومت مورد نظر خود را در عمل با روش‌های دموکراتیک متناسب با شرایط  مناسب، انتخاب کنند. حق قضاوت در باره دمکراتیک بودن یک حکومت به شهروندان آن کشور تعلق دارد.

تلاش برخی حکومت ها جهت تحمیل «معیار های دموکراتیک» خود به سایر کشورها و انحصاری دانستن آن با معیارهای دموکراسی، بواقع پایمال کردن دمکراسی و بی‌محتوا کردن آن است. پا فشاری بر چنین روش‌هایی به عنوان یک هژمونی، تهدیدی است جدی برای صلح و ثبات جهانی... 
در این سند همچنان آمده است: مسکو و پکن بر این نظر تأکید دارند که منشاء ابتلا به ویروس کرونا از نظر علمی در حال بررسی است و با سیاسی شدن این موضوع مخالف می باشند.

روسیه بر پایبندی خود بر اصل «چین واحد» تأکید دارد و تایوان را بخش جدایی نا پذیر از جمهوری خلق چین می‌داند و با استقلال تایوان در هر صورتی مخالف است...

کشورهای دارنده سلاح های هسته ای باید از ذهنیت جنگ سرد بدر آیند و نقش این سلاح ها را در سیاست‌های امنیت ملی خود کاهش داده و آن بخش از کشورهایی که این نوع سلاح ها را خارج از کشور خود مستقر کرده‌ اند باید تجدید نظر کرده و به کشور خود باز گردانند. ضمن اینکه توسعه و گسترش بدون محدودیت دفاع موشکی جهانی را باید کنار بگذارند.

جمهوری خلق چین و روسیه در نظر دارند از نقض ناپذیری نتایج جنگ دوم جهانی حمایت کنند و نظم جهانی به تثبیت رسیده پس از جنگ را مورد حمایت قرار داده و در برابر انکار، تحریف و جعل تاریخ این جنگ جهانی جلو گیری خواهند کرد.

روسیه و چین، برای یک سیستم چند جانبه تجاری، بر اساس نقش مرکزی سازمان تجارت جهانی و  برابر حقوقی حمایت خواهند کرد. در عین حال هر دو کشور با ایجاد موانع به بهانه مبارزات با تغیرات آب و هوایی بر سر تجارت جهانی مخالف می باشند.

در ارتباط با صدور بیانه مشترک روسیه و جمهوری خلق چین، الکسی ماسلوف، (ژنرال ارتش روسیه) مدیر مؤسسه آسیایی و آفریقایی، گفت: «در این بیانیه مشترک، بخش‌هایی از مواردی که قبلاً به تناوب در روابط دو کشور گفته و یا سندیت یافته است وجود دارد، لذا همه آن موارد، برای اولین بار در یک سند جداگانه قرار گرفته است. آن بخشی که بیشتر مورد توجه قرار دارد بخشی است که به دمکراسی اختصاص دارد. در این زمینه تلاش روسیه و چین مبتنی است بر جهان شمول بودن دمکراسی و تلاش مسکو و پکن کوششی است جهت گرفتن این حربه از ایالات متحده آمریکا، برای کار برد یکطرفه آن در ارتباط با چین و روسیه. در این راستا هر دو کشور بطور رسمی به میثاق های بین المللی که توسط سازمان ملل متحد، از آن جمله به جهانی بودن حقوق بشر که از طرف این سازمان جهانی اعلام شده است تأکید دارند.

در عین حال هر دو کشور، آزادی و دمکراسی با آزادی تجارت و عدم اعمال هرگونه تحریم علیه دیگر کشورها را در ارتباط می‌دانند و در پی آن هم نیستند تا راهکار جدیدی را به سازمان ملل متحد پیشنهاد کنند بلکه بازگشت به استاندارد هایی است که از سالهای قبل وجود داشته اند».

ماسلوف در ادامه میگوید، هر چند تا به حال چین از بیان انتقاد مستقیم، برای نگه داشتن رابطه (با غربی ها.م) درها را بازنگه داشته بود، به انتقاد از ساختارهای بسته شده نظامی – اقتصادی گذشته و حال (قرارداد اخیر بین آمریکا، انگلستان و استرالیا.م) پرداخته است. ضمن اینکه در چنین شرایطی آن‌ها تلاش دارند تا ائتلاف نظامی بین روسیه و جمهوری خلق چین محقق نشود.

یادآوری می شود، در جریان سفر ولادیمیر پوتین، به پکن یک هیات روسی شامل مقامات سیاسی و اقتصادی، رئیس جمهور این کشور را همراهی کردند. در یکی از قرارداد های اقتصادی شرکت روس نفت و کمپانی گاز این کشور توافقنامه ای را برای تأمین 100 میلیون تن نفت از طریق قزاقستان به چین، برای مدت 10 سال امضا کردند. گازپروم نیز با اعلام موافقت ارسال گاز از شرق دور روسیه به چین را اعلام کرد. حجم گاز روسیه به چین، با ایجاد خطوط لوله جدید، تا 10 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت و به 48 میلیارد متر مکعب خواهد رسید!

 

https://www.rline.tv/news/2022-02-04-na-peregovorakh-v-pekine-putin-i-si-tszinpin-dogovorilis-o-vzaimnoy-podderzhke

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh



 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 822  - 20 بهمن 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت