راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

راه توده 823

نظرسنجی در امریکا

حکومت رسانه ها

بر افکار عمومی علیه روسیه

گزیده و تدوین ـ عسگر داوودی

  

«سی بی اس نیوز» (بخش خبری سرویس تلویزیونی و رادیویی آمریکا «سی بی اس») یازدهم فوریه ( 22بهمن ) نظر سنجی خود را در رابطه با افکار عمومی آمریکا در باره بحران بین روسیه و اوکراین منتشر کرد. نظرسنجی سی بی اس نیوز با همکاری شرکت یوگوف با 2578 تن از افراد بالای سن 18 سال آمریکایی در تاریخ بین 8 تا 11 فوریه 2022 انجام شده است. پورتال خبری این کانال تلویزیونی در مقدمه مطلب ذکر می کند: اکثر آمریکایی ها ترجیح می دهند آمریکا از هرگونه دخالت در مناقشه بین روسیه و اوکراین دور بماند. همچنین به «متوقف کردن نفوذ بیشتر روسیه در منطقه» و «دفاع از دموکراسی» به عنوان دلایل اصلی دخالت آمریکا استناد می شود.

مخالفان دخالت آمریکا در مناقشه بین روسیه و اوکراین، جمهوری خواهان و افراد مستقل (خارج از هواداری دو حزب اصلی) می باشند. اما طرفداران برعکس جمهوری خواهان، طرفاران و اعضاء حزب دموکرات و (دولت بایدن) موافق دخالت در مناقشه به نفع اوکراین می باشند. «البته باید توجه داشت که بایدن خود تاکنون رویه ها و رفتار های مختلفی اتخاذ کرده است.»

نمودار اول

 سوال: آیا باید دولت آمریکا در مناقشه روسیه و اوکراین مداخله بکند یا نه؟

ـ53 % سوال شوندگان مخالف دخالت کشورشان می باشند. 43% سوال شوندگان از دخالت برای کمک اوکراین پشتیبانی می کند. 4% از دخالت برای کمک به روسیه پشتیبانی می کند.

ــــــــــــــــــــ

نمودار دوم

سوال: روش و لحن بایدن در رابطه با روسیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

ـ 46 % کاملا مناسب ارزیابی می کنند. 34% صلح آمیز و 20% خشن ارزیابی می کنند.

ــــــــــــــــــ

نمودار سوم

سوال: (از طرفداران احزاب) ـ روش و لحن بایدن در رابطه با روسیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

ـ 70% دمکراتها، 16% جمهوری خواه ها و 44%  افراد غیرهوادار دو حزب اصلی، عملکرد بایدن را نسبت به روسیه کاملا مناسب می دانند.

ـ 20% دمکراتها، 59% جمهورای خواهان و 30% افراد غیر هوادار دوحزب ذکر شده عملکرد بایدن نسبت به روسیه را صلح آمیز می دانند.

ـ 10% دموکراتها، 25% جمهوریخواهان و 26% افراد غیرهوادار دو حزب ذکر شده مخالف سیاست و روش و لحن بایدن با روسیه می باشند.

ــــــــــــــــــ

نمودار چهارم

سوال: از کدام کشور در مناقشه موجود حمایت می کنید:؟

ـ 58%دمکراتها،41% جمهوریخواهان و 35% غیر هوادار دو حزب ذکر شده طرفدار پشتیبانی از اوکراین هستند.

ـ5% دمکراتها، 4% جمهوریخواهان و 3% افراد غیر هوادار دو حزب ذکر شده طرفدار پشتیبانی از روسیه هستند.

ـ 37% دموکراتها، 55% جمهوریخواهان و 61% افراد غیر هوادار دو حزب ذکر شده معتقد به عدم دخالت آمریکا در مناقشه بین روسیه و اوکراین می باشند.

بدین ترتیب دموکرات ها و اکثریت افراد مستقل رویکرد بایدن را درست ارزیابی می کنند. در حالی که جمهوری خواهان برعکس ترجیح می دهند آمریکا درمناقشه روسیه و اوکراین دخالت نکند، در عین حال منتقد رویکرد بایدن نسبت به روسیه هستند و بیشتر جمهوری خواهان آن را «بیش از حد دوستانه» می نامند و یک چهارم آن را «بیش از حد خصمانه» می نامند. آنها قریب به اتفاق از چگونگی سیاست بایدن نسبت به روسیه راضی نیستند.

ـــــــــــــــــــــ

نمودار پنجم:

 دیدگاه نسلی

ـ 29% افراد مابین سنین 19 تا 29 ساله معتقد به پشتیبانی از اوکراین هستند و 61% افراد سنین مذکور معتقد به عدم دخالت آمریکا در موضوع می باشند.

ـ 39% افراد مابین سنین 30 تا 44 ساله  معتقد به پشتیبانی از اوکراین و 55% افراد دارای سنین مذکور معتقد به عدم دخالت آمریکا می باشند.

ـ 44% افراد مابین سنین 45 تا 64 سال معتقد به پشتیبانی از اوکراین و 55%  افراد دارای سنین ذکر شده معتقد به عدم دخالت آمریکا می باشند.

ـ 61% افراد دارای سن بالای 65 سال موافق پشتیبانی از اوکراین و 39 درصد افراد بالای سن 65 سال مخالف دخالت آمریکا در این رابطه هستند.

 

مطابق افکار عمومی کلیه جوامع تفاوت دید و پس زمینه های ذهنی و شکاف نسلی فکری در امریکا نیز تاثیرات خاص خود و ارزیابی های خاص خود را دارد. با توجه به این موضوع آمریکائی های مسن که «نسل جنگ سرد» می باشند حمایت بیشتری از دخالت آمریکا درمناقشه ها را طلب می کند تا نسل جدید و آمریکایی های جوان، به ویژه جوانان زیر 30 سال، معتقدند که آمریکا باید از دخالت در این نوع مناقشات و دخالت در این مناقشه مشخص اکیدا خودداری کند.

ـــــــــــــــــــــــــ

نمودار ششم :

سوال: چرا امریکا باید از اوکراین حمایت کند؟

 70% سوال پرسش شوندگان می گویند: برای اینکه از حضور روسیه در منطقه جلوگیری بعمل آید.63 % می گویند: چون آمریکا باید از «دموکراسی» حمایت بکند. 55% می گویند: آمریکا باید در مقابل پوتین بایستد. 53% می گویند: تا علایق آمریکا برآورده شود.

 

پاسخ های داده شده به سوال بالا نشان دهنده موفقیت رسانه های سفارشی و دست آموز محافل سرمایه داری غرب است که متاسفانه هم در دراز مدت و هم در صورت لزوم و اضطرای قادرند افکار عمومی را به هر طرف که مورد علاقه و تمایل محافل بالا دست خود سازماندهی کنند.«مخالفت با حضور پوتین در منطقه»، «دفاع از دموکراسی مورد نظر نظام سرمایه داری غرب» « تبلیغات منفی علیه چین بویژه علیه شی پینگ رئیس جمهور این کشور، در سال های اخیر ورد زبان این رسانه های سفارشی است.

شکاف نسلی در دیدگاه های مربوط به روسیه در رای گیری سی بی اس نیوز که در ماه ژانویه امسال نیز پیش از اجلاس بایدن با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه انجام شد، مشهود بود. در آن نظرسنجی، آمریکایی ها بالای 65 سال منفی ترین دیدگاه ها را نسبت به روسیه ابراز کردند – 8 تن از هر 10 تن این نسل، روسیه را دشمن آمریکایی ها درک کردند، اما جوانان زیر 30 سال موضعی کاملا متفاوت نسبت به روسیه و پوتین داشته اند. حتی نزدیک به نیمی از این گروه جوانان آمریکائی گفتند که این کشور متحد و دوست آمریکا است.

 

https://www.cbsnews.com/news/ukraine-russia-u-s-involvement-opinion-poll-02-2022/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 823  - 27 بهمن 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت