راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 امریکا برای چه هدفی
آماده جنگ می شود؟

یونگه ولت ـ ترجمه عسگر داوودی

 
پنجشنبه 17 فوریه (28 بهمن) مشخص شد که بودجه نظامی آمریکا طبق درخواست «جوزف بایدن» رئیس جمهور آمریکا حداقل ۷۷۰ میلیارد دلار می باشد، ۲۰ میلیارد دلار بیشتر از آخرین بودجه نیروهای مسلح آمریکا (پنتاگون) در زمان ترامپ. بدین ترتیب مطابق سنت رسمی معاصر در کنگره آمریکا بودجه سال مالی آینده به راحتی می تواند به بیش از 800 میلیارد دلار ارتقاء یابد. باید توجه داشت که طبق معمول و مرسوم همواره هزینه های نظامی پنهان دیگری نیز در لابلای سایر اقلام بودجه برای «پنتاگون» منظور می شود. کارشناسان آمریکایی افزایش بودجه سال 2023 را تا 200 میلیارد دلار آمریکا از هم اکنون پیش بینی کرده اند. این بدان معنی است که بودجه نظامی واقعی آمریکا نه روی کاغذ بلکه با توجه به هزینه های پنهان، حتی می تواند از یک تریلیون دلار نیز بیشتر باشد.
این که واشنگتن خود را به چه منظوری مسلح می کند البته سوال برانگیز است. بطور مثال: پنتاگون، می خواهد هواپیماهای ویژه حملات زمینی «Warthog» را از رده خارج کند. در حالی که این جنگنده ها برای جنگ هائی مشابه وضعیت افغانستان همچنان قابل استفاده است. اما در مقابل سلاح های مدرن چین و روسی به عنوان رقبای منطقه ای فعال در آسیا جنوب شرقی و اطراف افغانستان بی ارزش است. آمریکا برای جنگ های احتمالی علیه این دو قدرت متحد به تجهیزاتی با فناوری بالا نیاز دارد که به طور معمول توسط کنسرن اسلحه سازی «لاکهید مارتین» تولید می شوند، مانند بمب افکن های اف 35ـ . چنین سفارشاتی هزینه های نظامی آمریکا را بالا می برد. نگرانی محافل نظامی آمریکا از حضور و دخالت نظامی در منطقه «ماورای اقیانوس آرام» از این است که در وضعیت بروز درگیری احتمالی، ارتش چین قادر خواهد بود به ماهواره های نظامی و غیر نظامی آمریکا به شدت آسیب برساند. از این طریق ارتش چین قادر خواهد بود ارتباطات نظامی و ارتباطات فرماندهی و کنترل سیستم های سلاح ها را مختل کند. با توجه به وضعیت اقتصادی بحرانی و دراماتیک فعلی آمریکا، حتی اگر این کشور بخواهد تا آخرین امکان نظامی خود، یعنی نوسازی سلاح های هسته ای را در برنامه تهاجمی خود منظور کند، نیازمند هزینه ای سرسام آور در برنامه های جنگ طلبانه خود خواهد بود. آنچه مسلم است این است که آمریکا دیگر قادر نخواهد بود، مثل سابق، پرچم نظامی خود را استوار و برافراشته نگاهدارد.
اخیرا روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته است که بر اساس آمار رسمی، بودجه نظامی فعلی حدود سه درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا را شامل می شود و این در شرایطی است که چین و روسیه فقط اعلام کرده اند که در آینده همکاری های متقابل گسترده تری خواهند داشت که طبیعتا شامل همکاری های فشرده نظامی نیز خواهد بود.
وال استریت ژورنال با اشاره به آمار مراجع نظامی آمریکا یاد آوری کرده که در اولین مرحله حاد جنگ سرد، سهم بودجه نظامی آمریکا در کل فقط هفت درصد بوده است. که می شود:1.6 میلیارد دلار امروز – یعنی تقریبا به اندازه کل مجموعه فعالیت های اقتصادی کشور کانادا.
وال استریت ژورنال در مقایسه با گذشته و دلیل افزایش سرسام آور بودجه نظامی فعلی با گذشته را چنین متذکر شده است: «سهم ارتش از کل فعالیت های اقتصادی آمریکا یک بار و فقط در سال 1940، 1.7 درصد و بار دوم در سال 1944و قبل از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم ، 37 درصد افزایش یافته است.» این واقعیت که یک رسانه با نفوذ در آمریکا چنین مقایسه هایی را انجام می دهد، در مقطع زمانی فعلی بسیار پر معنی است.

https://www.jungewelt.de/artikel/420934.zw%C3%B6lf-nullen-angepeilt.html

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 824  - 4 اسفند 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت