راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سوسیالست ها

در پرتغال

 طالبان در افغانستان

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

1- پرتغال تحت رهبری یک جبهه چپ به رهبری سوسیالیست  ها قرار گرفته است. پرتغال، که پس از سال‌ها ریاضت اقتصادی، بیش از گذشته درگیر بحران دستمزدهای ناچیز و هزینه کمرشکن  خدمات عمومی قرار داشت، تغییراتی را آغاز کرده است . تغییراتی که رای دهندگان این کشور برای تحقق آن به "آنتونیو کاستا،" نخست وزیر سوسیالیست مستعفی رای دادند. او با اتحاد با بلوک چپ (BE)  و ائتلاف دموکراتیک متحد، حزب کمونیست و سبزها به پیروزی رسید و پس از پیروزی اقدامات قاطعی مانند افزایش حداقل دستمزد را آغاز کرد. سوسیالیست‌ها امیدوارند پس از بیرون آوردن کشور از زیر آوار "کوید 19" اجرای برنامه های خود را سرعت بخشند. آنها با نزدیک به 42 درصد آرا و 117 نماینده در مجلس اکثریت را (در مقابل راست  28درصد و 71 کرسی) را در اختیار دارند. در واقع، سوسیالیست ها به وضوح از ارای چپ برخوردارند. شمار هواداران سوسیالستها در مجموع در  اواسط دهه 2010 حدود 15 تا 18 درصد در نوسان بود.

 اکنون ائتلاف حزب کمونیست  و سبزها با 4.5 درصد (6 نماینده) پشت دولت  ایستاده و جبهه دولتی علیه حزب راستگرای "چگا"، که با 7.15 در صد آراء پارلمانی  نژادپرستی، زن ستیزی، و لیبرالیسم اقتصادی را نمایندگی می کند ایستاده اند.

2- طالبان همچنان در بن بست اقتصادی و وضعیت وخیم بشردوستانه در افغانستان قرار دارند. بیش از نیم میلیون تن از مردم افغانستان شغل خود را از دست داده اند. بویژه زنان که نرخ اشتغال انها 16 درصد کاهش یافته است. به گفته سازمان ملل، قحطی اکنون 23 میلیون نفر یا 55 درصد جمعیت افغانستان را تهدید می کند. ایالات متحده هنوز میلیاردها دلار پول افغانستان را گروگان گرفته و بودجه توسعه را قطع کرده است . مردم تمایلی به طالبان ندارند و این مسئله برای رهبران جدید کشور خطر بزرگی است. درعین حال رهبران طالبان از سایه "دولت اسلامی" خراسان، شاخه محلی داعش نیز در وحشت هستند. همین این مسئله می تواند اختلافات درون طالبان را تقویت کند و در نتیجه شبح یک جنگ داخلی تازه را زنده کند. هنوز هیچ کشوری امارت اسلامی افغانستان را به رسمیت نشناخته است . طالبان تلاش می کند تا با تضادهای جامعه جهانی بازی کند. سازمان همکاری اسلامی وعده داده است که با سازمان ملل متحد همکاری کند تا صدها میلیون دلار از دارایی های افغانستان را آزاد کند و یک صندوق کمک مالی برای کاهش بحران انسانی ایجاد کند. این سازمان از مقامات طالبان خواست تا "فراگیری بیشتر" را به ویژه از طریق توسعه "طرحی برای تقویت مشارکت همه افغان‌ها، از جمله زنان و دختران، در تمام جنبه‌های جامعه" به کار گیرند.

https://www.humanite.fr/monde/afghanistan/afghanistan-les-talibans-dans-limpasse-economique-735186

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 824  - 4 اسفند 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت