راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 از کدام توافق

در مذاکرات وین

دفاع می کنیم!

 

دور جدید مذاکرات وین، پیش بینی می شد دور پایانی آن باشد و پیش نویسی که تهیه شده و مفادش هنوز اعلام  نشده به امضاء برسد. پیش از شروع این دور از گفتگوها، جنگ پیشگیرانه روسیه در اوکراین آغاز شد و محافلی در داخل ایران، مدعی بهره گیری از فرصت برای گرفتن امتیازهائی از امریکا برای تفاهم و امضای قرار داد شده اند. همانگونه که در بالا اشاره شد، از مفاد پیش نویس پایان مذاکرات وین و احیای برجام اطلاعاتی منتشر نشده تا درباره آن بتوان قضاوت کرد، همچنان که معلوم نیست آن محافلی که خواهان گرفتن چند امتیاز و تفاهم فوری با امریکا هستند، منظورشان کدام امتیاز است؟

آنچه که تاکنون راه توده چندین بار آن را مطرح و روی آن تاکید کرده، آنست که ایران باید سطح غنی سازی 60 در صدی خود را به همراه سانترفیوژهای جدید حفظ کند و بصورت همزمان بر توان موشکی خود بیافزاید و همزمان با آن، ناوگان نیروی هوائی خود را تقویت کند. اگر آن امتیازهائی که برای تفاهم سریع با امریکا به آن اشاره می شود، عدول از این خواست های تامین کننده امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران باشد، نام آن خدمت به منافع ملی ایران نیست. همانگونه که در گذشته مطرح کرده ایم، عادلانه ترین تفاهم آنست که بپذیرند و ایران نیز متعهد شود که غنی سازی اورانیوم در ایران در مرز 60 در صد متوقف بماند. از آنجا که هیچ تعهد و امضائی تضمین کننده ابدی هیچ عهد و پیمانی نیست، ما اعتقاد داریم تعهد امریکا برای ماندن بر سر اجرای تفاهمی که بدست می آید نه منطقی است، نه عملی و نه لازم.

طبیعی است که ما نیز مانند همه مردم ایران از لغو تحریم ها و برداشتن شدن فشار کمرشکنی بر مردم ایران حمایت می کنیم. اما، همزمان با این حمایت تاکید می کنیم که این فشار از خارج را فساد داخل حکومت و نظام اقتصادی حاکم بر کشور کامل کرده و قبل از لغو تحریم ها، باید فکری جدی و اساسی برای آن کرد. در غیر اینصورت، لغو تحریم ها نیز آنگونه که مردم تصور می کنند دردی از دردهای آنها درمان نخواهد کرد. اگر این درد داخلی درمان شود، آنوقت برای رسیدن به تفاهم در مذاکرات اتمی نه نیاز به امتیاز گرفتن از امریکاست که ممکن است امروز و با هدف ایجاد شکاف میان ایران با چین و روسیه آن را بدهد و فردا پس بگیرد، و نه کوتاه آمدن از آنچه که در باره اورانیوم غنی شده و سیستم موشکی ایران نوشتیم. بدون هیچ شتابی برای رسیدن به توافق، باید بر مواضع ملی و اصولی ایستاد و سنگر اتحاد با متحدان جهانی را استوارتر کرد. حوادث اوکراین، فاش شدن توطئه که امروز علیه روسیه و فردا علیه چین دارند از یکسو و یورش همه جانبه و یکپارچه تسلیحاتی و تبلیغاتی غرب به روسیه در اوکراین از سوی دیگر نشان داد که باید کلاه خود را، با پیش بینی باد و توفان رویدادهای آینده محکم نگه داشت!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 825  - 11 اسفند 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت