راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

چین نگرانی  های

امنیتی روسیه را

درک می کند!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

چین معتقد است واشنگتن به وضوح مخالف پایان تنش در اوکراین است. بایدن در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود در روز پنجشنبه 24 فوریه در مورد حمله روسیه به اوکراین، اصراری بر افشای تلاش‌هایی که در حال حاضر در قبال چین به منظور تحت فشار قرار دادن قدرت دوم جهانی برای منزوی کردن مسکو انچام میشود نداشت. او گفت: «در حال حاضر حاضرنیستم در این مورد اظهار نظر کنم. این سوال پیش پا افتاده ای نیست.»

پکن تحریم هایی را که آمریکا و اروپا علیه روسیه به اجرائ گذارده اند تائید نمی کند. برعکس، چین انتقال انرژی - "گاز ونقت"- با روسیه را بررسی و تقویت می کند. هدف چین : تامین واردات گاز از طریق تنوع است.

چین در ادامه همین سیاست روز جمعه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده و آلبانی برای محکومیت ورود ارتش روسیه به اوکراین و خروج فوری نیروهای روسیه از اوکراین رای ممتنع داد و روسیه نیز با استفاده از حق خود در این شورا به آن رای منفی داد و آن را وتو کرد.

موضع چین در ارتباط با ورود ارتش روسیه به اوکراین مانع برخی تلاش های دیپلماتیک آمریکا علیه روسیه در گوشه و کنار جهان است. البته روابط دیپلماتیک گاهی یخ زده و گاهی تهدید آمیزبین  واشنگتن و پکن، گفتگو را پیچیده می کند. رئیس جمهور چین  در گفتگوی تلفنی خود را پوتین گفت که طرفدار حل و فصل مناقشه از طریق دیپلماتیک است. یعنی عدم مداخله در امور داخلی و احترام به تمامیت ارضی کشورها.

این موضع چین در واقع به معنای حمایت از متحد روسیه خود در مواجهه با خطرات مرتبط با پیوستن اوکراین به ناتو و حمایت از کی یف در برابر تهاجم خارجی است.

چین علاقه‌ای به بی‌ثباتی اوکراین، یکی از ذینفع های جاده‌های ابریشم که در نتیجه بخشی از فرصت‌های اقتصادی چین را تحت تاثیر قرار می‌دهد ندارد .

 پنجشنبه، 24 فوریه، وزیر امور خارجه چین، اشاره کرد که کشورش "همیشه به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشته است، اما البته اوکراین تاریخ خاص خود را دارد، که منحصر به فرد و پیچیده است ".او افزود: "ما نگرانی های امنیتی مشروع روسیه را درک می کنیم." به گفته چین، آمریکا با نقص قوانین، پنچ بار با گسترش فعالیت های  ناتو و استقرار تسلیحات راهبردی و تهاجمی  در شرق اروپا«علیرغم تضمین‌هایی که به روسیه داده شده»، «مقصر تنش‌های کنونی» است.

وزیر امور خارجه چین نسبت به آینده هشدار داد و گفت: آیا ایالات متحده "عواقب به خطر انداختن   یک کشور بزرگ را در نظر گرفته است؟"

پکن برای اولین بار دیدگاهی در مورد امنیت در اروپا ارائه داد که با تعادل سنتی دیپلماسی آن متفاوت است. از سال 2012، چین از طریق گروه 1+16 همکاری گسترده ای با کشورهای اروپای مرکزی و شرقی داشته است.

"دورتا ریچارد"، دکترای علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، به یاد می‌آورد: «اروپای مرکزی و شرقی توسط چین بعنوان منطقه‌ای تلقی می‌شود که طرفدار گسترش سرمایه‌گذاری‌های مالی چین است». تجارت و سرمایه گذاری نمی تواند با وخامت امنیت در این منطقه سازگار باشد. درگیری در اوکراین به پکن این فرصت را می دهد تا واکنش های رقیب آمریکایی که درگیر بن بست با چین در منطقه هند و اقیانوس آرام است، را بسنجد. برای چین، بویژه مسئله تایوان اهمیت دارد. برخی حوادث اوکراین را فرصتی برای پکن برای بازپس گیری جزیره ای که آن را بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو خود می داند، می بینند و استدلال می کنند که اروپایی ها و آمریکایی ها آنقدر مشغول اوکراین هستند که قادر به واکنش به حمله چین به تایوان نیستند. با وجود پروازهای منظم  هواپیماهای نظامی چینی در منطقه، حدس زده می شود که چین به الحاق تایوان می اندیشد. واشنگتن و پکن هر دو به آینده تایوان می اندیشند. امریکا  کشورهای ژاپن، استرالیا و هند را در یک ناتوی آسیایی گرد ‌آورده است. تاکنون چنین اتحادی در این منطقه وجود نداشته است.

در صورت الحق تایوان به چین تنها 14 کشور جهان آن را به رسمیت خواهند شناخت. در این زمینه، هماهنگی سیاست ها در صورت بروز بحران دشوار خواهد بود. به خصوص که واشنگتن هیچ تعهد رسمی برای دفاع از تایوان ندارد، گرچه سربازان آمریکایی به مدت یک سال بی سر و صدا ارتش تایوان را آموزش داده اند. آیا این برای شروع یک اقدام هماهنگ کافی است؟

 

. https://www.humanite.fr/monde/chine/guerre-en-ukraine-pekin-accuse-washington-739816

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 825  - 11 اسفند 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت