راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

"اتحادیه بریکس"

رقیب ایالات متحده

و اتحادیه اروپا

"اسپوتنیک" روسیه

ترجمه و تدوین- نعمت بوستانی

  

گروه "بریکس"، که اکنون با تاسیس یک بانک توسعه وارد عرصه اقتصاد جهانی شده، شامل کشور های روسیه، چین ، برزیل، هندوستان و آفریقای جنوبی می باشد. بر اساس پیش بینی کارشناسان، این گروهبندی می تواند به دوران تک قطبی نظامی- سیاسی و اقتصادی جهان پسا اتحاد شوروی خاتمه ببخشد.

وظیف اساسی کشورهای "بریکس" بوجود آوردن عدالت اجتماعی است که در سال های اخیر به شدت دچار نا بسامانی شده است.

یکی از علائم تاثیر گذاری این گروه جدید جهانی، تقسیم قدرت اقتصادی است که در ده سال گذشته، تولید نا خالص ملی این کشورها را به سه برابرافزایش داده است.

"ولادیسلاو گینکو" استادَ آکادمی اقتصاد ملی و خدمات دولتی وابسته به ریاست جمهوری روسیه می گوید: "گروه بریکس راه جدیدی است که به ابتکار برخی از کشورهای بزرگ جهان بنیان گذاری شده است. این گروه جدید طی عمر کوتاه خود توانسته دست آوردهای مهمی برای کشورهای عضو داشته باشد. اگر دیگر کشورهای مهم جهان در سال های اخیر توانسته اند با "اقتصاد" پیشرفته و با تکیه بر وام های میلیاردی بانک های جهانی به 60 درصد تولید ناخالص ملی خود دست یابند، گروه بریکس طی همین مدت بدون وابستگی مالی به بانک های جهانی تولید ناخالص ملی خود را به سه برابر افزایش داده است. به بیانی روشن تر، جمع تولیدات ناخالص ملی کشورهای بریکس از قدرت خرید نا خالص ملی هفت کشور صنعتی جهان بیشتر شده است. معنای سیاسی این موضوع تفاوت تولید نا خالص ملی است با بدهکاری این کشورها. نمونه آن ایالات متحده آمریکا است که همچنان در توهم رهبری اقتصادی و سیاسی جهان است، در حالی که این کشور در جایگاه بدهکار ترین دولت جهان قرار دارد. روی دیگر سکه، بحران های اقتصادی، پائین آمدن در آمد مردم و بیکاری است".

اقتصاد در چهار چوب کشورهای بریکس تعامل در عرصه مالی است. تشکیل بانک جدید در دستور کار این گروه است که پشتوانه زیر ساخت ها و پروژه های عمومی را در بر می گیرد.

"الکساندر رازوایف" مدیر شرکت دپارتمان "آلپاری" در این زمینه می گوید: "نیمی از ساکنان جهان در کشورهای گروه بریکس زندگی می کنند. نیروی انسانی موتور محرکه تولید و سرمایه است، به همین سبب وزن جمعیتی در اقتصاد جهانی از اهمیت بزرگی بر خوردار است و در سیاست نقش اساسی خواهد داشت. خواه ناخواه گروه بریکس به ارز واحد خواهند رسید و رقیبی مهم برای دلار آمریکا. قدرت مالی ایالات متحده آمریکا یگانگی پولی در جهان را از دست خواهد داد و رو به ضعف خواهد گذاشت. با سر برآوردن ارز آسیائی کشورهای آسیائی (غیر از ژاپن) به آن خواهند پیوست. در عین حال ارز آسیائی آلترناتیوی خواهد شد برای روسیه، بلاروس و قزاقستان که نام ارو- آسیا زیبنده آن خواهد بود و بدین نام معرفی می شود".

در این روزها روسیه در حال بررسی پایه گذاری مجمع پارلمانی کشورهای بریکس می باشد که وضعیت سیاسی جدیدی را به همراه خواهد داشت. اعضای گروه بریکس آمادگی خود را برای برگزاری جلسات منظم پارلمانی اعلام کرده اند. اولین همایش در ماه ژوئن سال جاری در مسکو تشکیل خواهد شد. به گفته مقام های روسیه حضور نمایندگان کشورهای بزرگ قاره های مختلف می تواند به صلح و ثبات جهانی کمک شایان توجهی نماید.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چند روز پیش گفت که پیوستن اعضای جدید به گروه بریکس در دستور کار آن قرار است!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 825  - 11 اسفند 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت