راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تحریم های جدید
امریکا علیه کوبا

یونگه ولت ـ ترجمه عسگر داوودی
 

 

به گزارش هاوانا، دولت بایدن با تشدید «سیاست تهاجمی» آمریکا علیه کوبا، روز سه شنبه (نهم آذر برابر با سی نوامبر) بار دیگر تحریم های جدیدی را علیه مردم این کشور اعمال کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، این اقدامات را با «اقدامات رژیم کوبا علیه تظاهرات مسالمت آمیز در 15 نوامبر» توجیه کرد. بلینکن در بیانیه ای اعلام کرد، تحریم ها از جمله محدودیت ویزا برای 9 مقام غیر معروف وزارت کشور کوبا و نیروهای مسلح انقلابی، به ادعای دولت آمریکا «درگیر تلاش» برای «ساکت کردن صدای مردم کوبا از طریق سرکوب و بازداشت غیر موجه» اعمال شده است. به گزارش خبرگزاری پرنسا لاتینا، وزیر خارجه دولت بایدن از طریق توییتر نیز رسما کوشش دولت آمریکا بر تغییر سیستم در کوبا تاکید کرده است.

«برونو رودریگز»، وزیر امور خارجه کوبا، اقدامات وزارت امور خارجه آمریکا علیه مردم کوبا، را «اقدامی خصمانه» اعلام و آنرا مردود ارزیابی کرده است: «آمریکا همچنان براین خطا است که گویا دولت ما اجازه خواهد داد تا بی ثباتی اجتماعی به کوبا تحمیل شود.» وی تاکید کرد که حفاظت از حاکمیت این کشور در برابر دخالت های خارجی «حق و وظیفه» کوبا است. آمریکا در خطاست اگر تصور کند که با چنین روش های صد بار بی نتیجه توان ایجاد بی ثباتی در کشور و توان تحریک مردم آگاه علیه حزب و رهبری کوبا را دارد. کانال خبری آمریکای «لاتین تلسور» همچنین به نقل از «پدرو لوئیس پدروسو» نماینده دائمی هاوانا در سازمان ملل متحد نوشت که کشورش «ارعاب، تحریکات، تهدیدها و بی ثباتی» هیچ قدرتی را نمی پذیرد. ما به سیاست خود برای دفاع از انقلاب ادامه خواهیم داد.» یوهانا تابلادا د لا تور، مسئول روابط آمریکا در وزارت امور خارجه کوبا، گفت: تحریم های جدید آمریکا «همزمان با کوشش این کشور برای راه اندازی تظاهرات مصنوعی جدیدی در ماه نوامبر، همانطور که خیابان ها شاهدش بودند، توطئه ای بی نتیجه  بود. تظاهراتی مصنوعی که آمریکا علی رغم عدم حمایت مردمی، کوشید تا به مردم کوبا تحمیل کند» روز تظاهرات اعلام شده و در روز های بعد «خیابان های جزیره آرام بودند، بچه ها دوباره به مدرسه رفتند، کشور مرزهای خود را باز کرد و اقتصاد به لطف کنترل کووید-19 شروع به بهبودی کرد.»

همچنین رسانه پرنسا لاتینا یادآور شد: چون واشنگتن از این شکست عصبانی است، اکنون «اقدامات جدید مضحکی» را اعمال می کند، تحریم ها و اقدامات «عملاً بی ربط، اما از نظر سیاسی قابل توجه هستند، چرا که سیاست تهاجمی بایدن رئیس جمهور آمریکا نسبت به کوبا را مستند می کنند. »

در همين حال عوامل ضد کمونيست عضو حزب بايدن برای تصاعد تحریم ها و فشارهای بيشتر علیه کوبا به این حزب فشار می آورد. رسانه «نوئولو هرالد» مستقر در میامی (شهر مرکز تجمع الیگارشی ضد انقلاب کوبا.م) به نقل از اظهارات رابرت منندز سناتور عضو ضد کمونیست حزب دموکرات در جلسه مجلس سنا در مورد سیاست خارجی آمریکا علیه نیروهای مترقی در آمریکای لاتین نوشت: «اقدامات باز هم بیشتری را باید اعمال کرد و باید تحریم های بیشتری وجود داشته باشد تا مردم بفهمند که آنها (مسئولین سوسیالیست کوبا.م) نتوانند عقاید خود را اعمال کنند.»

کانال تبلیغاتی دولتی آمریکا (رادیو و تلویزیون مارتی) در همان روز یادآور شد که وزارت خزانه داری آمریکا «از زمانی که بایدن رئیس جمهور شده است» پیش از این «سه دور» تحریم های مشابهی را بر افراد و نهادهای کوبا اعمال کرده است. این قانون که در دسامبر 2016 به امضای باراک اوباما رسید، به دولت آمریکا اجازه می دهد تا انواع اقدامات تنبیهی علیه شهروندان هر کشوری که آمریکا آن را به نقض جدی حقوق بشر یا فساد جدی متهم می کند، تحمیل کند.

02.12.2021: Sanktionen ohne Ende (Tageszeitung junge Welt)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 817  - 15 دیماه 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت